Astăzi, 7 iunie, absolvenții de liceu au susținut examenul de BAC la limba de instruire. La acesta au participat peste 14878 de candidați, dintre care 12017 au susținut examen la limba și literatura română, iar 2861 – la limba și literatura rusă. Echipa #diez a reușit să afle subiectele testului la profil real. Iată ce au avut de rezolvat candidații.

Vedeți aici ce subiecte au avut de rezolvat elevii de la profilul umanist.

Poezia 

Poezia „Tu ești stăpâna lumii, de Vasile Romanciuc

Nu porţi coroană-mpărătească,

Nici sceptru greu de aur – nu,

Iubire, dar şi fără ele,

Tu eşti stăpâna lumii, tu…

 

Nu ai în limba ta cuvinte,

Care-ar putea striga porunci –

În limba ta orice vocală

E dulce leagăn pentru prunci.

 

Doar la o şoaptă-a ta se-ntoarce

Steaua căzută – iar în cer…

Tu eşti, lui Beethoven, auzul,

Tu eşti vederea lui Homer.

 

Eşti cea mai paşnică putere,

Împarţi lumină la martiri

Şi aperi omenia lumii

Cu oastea ta de trandafiri.

#Subiectul I

#1. Propune câte un sinonim contextual pentru cuvintele: deții, plăcut, a reveni, armata;

#2. Alcătuiește propoziții cu următoarele sintagme: pașnică putere, omenirea lumii

#3. Explică sintagmele: a fi stăpân pe situație, a înfrâna limba, cântec de leagăn, răscolește cerul și pământul 

#4. Argumentați simbolul „luminii” și să faci o paralelă cu un alt simbol din text

#5. Propune un titlu al poeziei și argumentează-l

#6. Găsește o metaforă din poezie și comenteaz-o

#7. Comentează, într-un mini-eseu de 10-12 rânduri, mesajul global al textului, în raport cu afirmaţia lui Grigore Vieru: „Dacă n-ar fi iubirea, m-as teme de viață”

În acest eseu, urmează:

# Să formulezi mesajul global al poeziei (comentând două dintre figurile de stil/motivele relevante /stările eului liric);

# Să relaţionezi mesajul cu citatul;

# Să angajezi şi să dezvolţi ideea din citat.

#Subiectul II

Realizează, în limita a 1-1,5 pagini, o caracterizare a personajului din romanul „Romanul adolescentului miop”, de Mircea Eliade, în baza fragmentului…

În compoziţia ta, vei ţine cont de următoarele cerinţe:

# Stabilirea, prin două argumente, a tipului uman reprezentat de personaj.

# Comentarea a două trăsături morale ale personajului respectiv.

# Interpretarea adecvată a atitudinii naratorului faţă personaj

# Exprimarea viziunii proprii, în raport cu ideea de a susține importanța examenelor din fragmentul subliniat.

# Formularea unei concluzii motivate asupra fragmentului

# Referinţa convingătoare la un personaj din literatura română (poți invoca un personaj și cu altă ocupație, pe care să-l poți compara, în situații concrete, cu felul de a gândi/ de a proceda al naratorului)

#Subiectul III

Invitație:

Te numești Bogdan/ Bogdana Donceanu, eleva in clasa a XII la liceul teoretic Hyperion din Chișinău. Un grup de liceeni organizează un concursuri de videoclipuri cu tema Zilei copilul. Evenimentul se va desfășura în sala de festivități în data de 1 Iunie, ora 14,30. Scrie o invitația domnului director, Emil T., din numele grupului de inițiativa

*Subiectele sunt colectate exclusiv în baza memoriei elevilor ce au susținut BAC-ul. Dacă doriți să ne ajutați cu completarea subiectelor, vă rugăm să o faceți în comentarii sau mesaje.