Durata vieții poate depinde de ADN-ul moștenit, de un accident produs din cauza unui șofer beat sau de medicii pe mâna cărora ajungem. Cu toate acestea, pentru a atinge o vârstă onorabilă, în primul rând, ar trebui să ne revizuim obiceiurile cotidiene. Contează, totuși, nu doar cât trăim, dar și cum o facem.

Datele Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) arată că durata vieții depinde în proporție de 60% de modul de trai, în timp ce moștenirii genetice și mediului înconjurător le revin câte 15%, iar medicinei – 10%. La nivel mondial, 9,1 milioane de oameni mor anual din cauza unor afecțiuni care pot fi prevenite. Printre cele mai răspândite se numără cancerul și bolile cardiovasculare. Acestea apar inclusiv din cauza obiceiurilor alimentare nesănătoase, viciilor, stresului, oboselei și lipsei activității fizice. Deși mulți preferă să dea vina pe factori genetici și medici incompetenți, totuși fiecare are grijă de propria viață și decide singur ce mănâncă, unde muncește, cât doarme și când dă analize.  

Un mod sănătos de viață însumează nu doar alimentație corectă, activitate fizică zilnică și aer curat, dar și echilibru psiho-emoțional. Stresul este considerat boala secolului în care trăim, iar în combinație cu oboseala obținem un cocktail periculos care ne poate distruge. De aceea, este extrem de important să ne simțim bine atunci când decidem să reducem riscurile din jurul nostru, să adoptăm acest stil de viață în mod asumat și responsabil, să ne autodepășim treptat și să nu cădem în extreme. Atâta timp cât te forțezi să mănânci doar spanac, bei smoothie și mergi la sală, însă explodezi de la orice mărunțis, muncești peste măsură și numeri oile ca să poți adormi, nu poate fi vorba despre o viață sănătoasă. Suntem nu doar ceea ce mâncăm, dar și ceea ce simțim.

Soluții din diferite colțuri ale lumii

Un moldovean trăiește, în medie, puțin peste 70 de ani. Într-un alt capăt al lumii, oamenii din Japonia și Singapore se bucură de un trai decent în jur de 83 de ani, iar sud-coreenii ar putea atinge în curând o speranță de viață de 90 de ani. În Europa, cel mai bine la acest capitol stau spaniolii și elvețienii, care trăiesc 81-82 de ani. Cu siguranță, situația economică își spune cuvântul în formarea acestor statistici, dar, totuși, numeroase cercetări au demonstrat că principalele cauze ale deceselor premature sunt hipertensiunea, obezitatea, glicemia ridicată, fumatul şi alcoolul.

În țările în care oamenii au o viață lungă, nu este vorba doar despre bani mai mulți, ci și despre relații sociale de calitate, mâncare sănătoasă, odihnă suficientă și muncă făcută cu plăcere. În cazul Japoniei, studiile au arătat că joacă un rol decisiv dietele locale, bogate în pește, zarzavaturi și orez. Foarte importantă este și comunitatea niponă, unde oamenii au grijă unii de alții, sunt solidari și duc un mod relaxat de viață. Pentru spanioli este crucială celebra ”siesta”. Cei din peninsula iberică nu-și imagineză viața fără câteva ore de pauză în mijlocul zilei de muncă, timp în care unii chiar reușesc să tragă un pui de somn. Aici se mai adaugă și dieta mediteraneană, care abundă în produse de mare, ulei de măsline, fructe și legume. Acest regim alimentar este urmat și de către italieni și greci.

Tentațiile noastre de toate zilele

În zilele noastre, oamenii trăiesc la turații maxime. Totul se transformă într-o goană continuă și nimeni nu reușește să facă tot ce și-a propus. O zi de 24 de ore este prea scurtă, iar stresul cotidian a devenit o normalitate. Într-un asemenea ritm extrem de obositor, tentațiile ne pândesc la tot pasul. Intrăm într-un cerc vicios dominat de cafea, insomnii, țigări, deadline-uri și mâncat din fugă. Surmenajul fizic și psihic ne face o pradă ușoară pentru fumat, alcool, dulciuri și fast-food. Totuși, trecerea dintr-o extremă în alta poate fi foarte stresantă pentru organism, iar uneori avem nevoie de mici plăceri pentru a trece peste o zi grea de muncă. În aceste condiții, avem nevoie de schimbări în viață care să funcționeze pe termen lung, fără să ne afecteze stare de spirit.

Reducerea riscurilor, pas cu pas

Pentru a adopta un mod sănătos de viață este nevoie de trasarea unor obiective clare. În mod cert, nu e posibil să ne trezim într-o dimineața și să începem brusc să trăim altfel. Pentru a avea succes, trebuie să facem totul treptat. În lume devine tot mai popular conceptul de ”harm reduction”, adică reducerea riscurilor. Acesta pornește de la ideea că tentațiile nesănătoase care ne pândesc la tot pasul trebuie mai întâi reduse, apoi eliminate. Asumarea acestei provocări, prin care sănătatea să devină o normalitate, necesită efort, dar nu trebuie să devină o obsesie.

Secretul constă în echilibru și cumpătare. Pentru început, trebuie să conștientizăm ce anume ne face rău și care sunt alternativele. Începem să acordăm o atenție sporită la ce punem în farfurie și ne limităm la un desert săptămânal. Învățăm să combinăm corect alimentele și nu mai adăugăm cartofi prăjiți la friptura de porc. Ne obișnuim cu salata la fiecare masă, trecem ușor la pâine din făină integrală și nu uităm să înlocuim băuturile carbogazoase cu apă plată. Apoi, alegem drumul spre casă care trece prin parc, inspirăm cât mai mult aer curat și urcăm pe scări în loc de lift. De asemenea, alegem să ne culcăm cu o oră mai devreme și să mergem la țară în weekend, pentru că odihna și relaxarea sunt esențiale pentru o viață fericită, iar lipsa lor duce la apariția unor boli foarte grave. Avem nevoie să dormim cel puțin 6-8 ore, iar cel mai bun somn este între 22:30 și 6:30. Cu timpul, toate aceste opțiuni devin un obiceiuri cotidiene. Identificarea corectă problemelor este primul pas, iar apoi urmează reducerea și înlocuirea lor cu variante mai sănătoase. În cazul unei abordări de acest fel, fără fanatism, nu simți în permanență dorința de a ceda.

Reducerea riscurilor pentru a ajunge la un mod sănătos de viață depinde de alegerea personală și responsabilitatea fiecăruia. Este o abordare asumată și primul pas pe calea îmbunătățirii nivelului de trai, pentru că presupune alimentație echilibrată, activitate fizică moderată, consum limitat de alcool, somn suficient și stare bună de spirit.