Predarea și învățarea științelor exacte în școlile din Moldova urmează să devină mai atractive

14712379_315580508812186_971431146048978944_n

Predarea și învățarea științelor exacte urmează să devină mai atractivă. Proiectul de Competitivitate al USAID Moldova, în parteneriat cu Ministerul Educației al Republicii Moldova, a elaborat Conceptul privind Educația STEM (Științe, Tehnologie, Inginerie, Matematică) din Republica Moldova. Conceptul a fost prezentat în cadrul unei ședințe extinse, care a avut loc astăzi, 12 octombrie 2016.

La eveniment au participat reprezentanți ai Ministerului Educației al Republicii Moldova, ai Proiectului de Competitivitate al USAID Moldova, ai instituțiilor de învățământ, ai mai multor instituții publice, dar și ai proiectelor naționale și internaționale din țară.

Conceptul STEM promovează modernizarea educației și susține dezvoltarea capitalului uman pentru sectoarele economiei cu valoare adăugată înaltă. Performanțele la disciplinele STEM sunt extrem de importante pentru dezvoltarea forței de muncă, formează abilități de gândire critică, cresc interesul pentru domeniile tehnice și inginerești, contribuie la formarea noii generații capabile să genereze inovații și, prin urmare, oferă multiple posibilități de angajare în orice industrie.

 

dsc_2294

 

Sergiu Botezatu, Manager Superior de Proiecte, USAID Moldova: Prin suportul oferit industriei ICT din Moldova, care asigură locuri de muncă și venituri ridicate, Agenția Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională susține efortul Republicii Moldova de a deveni un stat cu o economie durabilă. Iar durabilitatea în orice sector se atinge prin investirea în tineri, care reprezintă forța de muncă de mâine.  De aceea, prin încurajarea de a alege educația tehnică de la o vârsta fragedă, contribuim la dezvoltarea capitalului uman, factorul de bază al progresului economic în orice țară.”

Conceptul privind Educația STEM a fost elaborat de către Proiectul de Competitivitate al USAID Moldova, al cărui expert internațional a analizat experiența altor state care au adoptat abordări specifice, pentru a susține predarea–învățarea disciplinelor reale, necesare pentru viitoarea carieră profesională.

John O’Sullivan, expert internațional, Proiectul de Competitivitate al USAID Moldova: „În Uniunea Europeană, dar și în Statele Unite ale Americii, există inițiative similare de promovare a învățării disciplinelor STEM (Științe, Tehnologie, Inginerie, Matematică), atât în rândurile profesorilor, cât și printre copii, tineri și părinții acestora. Astfel, acolo a fost deja formată opinia și a fost creat un mediu potrivit pentru ca de mici tinerii să urmeze o carieră în domeniile științelor exacte. Unele dintre aceste exemple, adaptate la realitățile din RM, se regăsesc și în Conceptul privind Educația STEM din Republica Moldova, care, prin urmare, va contribui la dezvoltarea forței de muncă.”

După prezentarea Conceptului privind Educația STEM din Republica Moldova au fost inițiate discuții cu participanții la eveniment, pentru a colecta idei și propuneri care vor contribui la definitivarea acestuia. Dezbaterile au avut drept scop atragerea factorilor de decizie, inclusiv a profesorilor și agenților economici, pentru promovarea Educației STEM, dar și pentru producerea schimbării care va conduce la obținerea unei forțe de muncă competente, inovative și competitive. Toate propunerile înaintate urmează să fie baza pentru inițierea procesului de elaborare a Programului Național de perfecționare a Educației STEM în Republica Moldova.

 

????????????????????????????????????

 

Doina Nistor, director, Proiectul de Competitivitate al USAID Moldova: „Pentru a promova interesul față o carieră în domeniile științelor exacte, este importantă crearea interesului față de științele STEM – discipline de bază în formarea forței de muncă competente și competitive pentru profesiile tehnice și inginerești. Totodată, pentru promovarea Educației STEM este nevoie de un cadru legal bine stabilit, în baza Programului Național promovat prin Hotărâre de Guvern. Mai mult, pentru implementarea Educației STEM sunt necesare resurse pentru revizuirea programelor la disciplinele reale, adaptarea procesului de predare-învățare astfel încât acesta să devină unul aplicativ, relevant, ușor de înțeles și interesant.  Este necesară și adaptarea infrastructurii și dotarea școlilor în acest sens, iar prin urmare, atitudinea și rolul profesorului se va schimba.”

Elena Cernei, viceministru al Educației, responsabilă de învățământul preuniversitar: „Științele exacte au devenit mai puțin atrăgătoare pentru elevi, iar acest lucru se datorează mai multor factori. Unul dintre cei mai importanți factori este cel uman, al cadrelor didactice pentru aceste discipline. În prezent, tinerii specialiști nu sunt ca cei de altădată, deoarece facultățile pentru științele exacte nu sunt la fel de soliciate. Consider că acest Concept STEM vine cu noutatea de a învăța coeziv aceste științe reale și de a le înțelege mai bine decât se întâmplă în prezent. Cred că este necesar ca această coeziune să înceapă chiar din învățământul primar, unde copiii trebuie să înțeleagă de la cea mai mică vârstă cât de frumoase sunt disciplinele reale.”

Viorelia Moldovan-Bătrînac, consilier principal de stat al prim-ministrului pe politici sociale:  „Nu o să încerc să vă conving de importanța Conceptului privind Educația STEM. Vreau să-mi exprima mulțumirea pentru Proiectul de Competitivitate al USAID Moldova pentru că vin cu un suport pentru politicile Guvernului de promovare a disciplinelor STEM. Despre necesitatea susținerii acestor materii a vorbit anterior și premierul și mă bucur că nu a trecut mult timp până când partenerii noștrii și-au arătat interesul pentru aceste proiecte.”

Datele oficiale arată că în Republica Moldova, numărul elevilor care preferă clasele cu profil real este în descreștere pe an ce trece, iar performanțele înregistrate la examenele de absolvire scot în evidență nivelul scăzut de asimilare a cunoștințelor de la disciplinele reale. Mai mult, acest fapt afectează negativ și sistemul educațional, întrucât scade numărul profesorilor pentru disciplinele reale din școli. Această situație se reflectă asupra capacității de formare a forței de muncă competitive în Republica Moldova.

Despre suportul USAID în domeniul TIC din Moldova

Industria IT în Republica Moldova are un ritm rapid de dezvoltare și a înregistrat o creștere de 20 de ori a exporturilor de servicii IT în ultimii 10 ani. Având capacitatea de a influența pozitiv starea economiei, IT-ul este plasat în topul priorităților de competitivitate ale țării.

USAID Moldova a susținut industria IT încă din faza embrionară, creând o viziune clară pentru valorificarea potențialului său, prin proiectele USAID CEED, USAID CEED II și în prezent – prin Proiectul de Competitivitate al USAID Moldova. Creșterea competitivității sectorului este abordată din patru direcții strategice de acțiune: adaptarea educației IT la cerințele industriei, poziționarea Moldovei ca destinație IT în regiune, consolidarea unei viziuni comune și a unui mediu de afaceri propice pentru specificul industriei ICT, crearea unei comunități puternice de tech startup. Această abordare complexă, definită din necesitățile industriei, a trasat o nouă traiectorie pentru dezvoltarea domeniului IT în Republica Moldova.

Taguri: #USAID Moldova
Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente