Până la finele anului 2016, numărul unic pentru apelurile de urgență 112 va deveni funcțional în Republica Moldova. Pentru început, noul serviciu al apelurilor de urgență va fi lansat în regim de testare, iar în doi ani va fi dat în exploatare integral.
Ministrul Tehnologiei Informațiilor și Comunicațiilor, Vasile Botnari, a declarat în cadrul unei conferințe de presă că, odată cu implementarea serviciului 112, care va activa după principiul „ghișeului unic”, va spori calitatea și operativitatea intervențiilor în cazurile de urgență, atât prin reducerea timpului de chestionare a solicitantului, cât și prin posibilitatea alertării simultane a mai multor servicii de intervenție. „Centrul de date al Serviciului 112 va avea acces la toate registrele informaționale care pot contribui la soluționarea cazurilor de urgență, ceea ce nu există în prezent. Încă de la momentul primirii apelului va fi modelat scenariul posibilei intervenții, luându-se în calcul specificul locației, căile de acces, modelul autoturismului în cazuri de accidente rutiere etc.”, a explicat Vasile Botnari.
Datorită faptului că Serviciul 112 va fixa informaţia privind măsurile întreprinse de echipajele de intervenție, prin definiție, vor fi excluse cazurile când se abandonează nemotivat solicitările de ajutor. De asemenea, va fi efectuată filtrarea apelurilor false, ceea ce va reduce semnificativ resursele umane și financiare necesare pentru reacționare.
Pentru asigurarea recepționării operative a apelurilor 24 de ore din 24, Centrul de date al serviciului 112 va fi amplasat în două locații, fiecare dintre care va funcționa ca unitate de rezervă în raport cu celălalt. Un aspect important al serviciului 112 este multilingvismul prelucrării apelurilor. Apelurile vor fi procesate ca bază în limba română și rusă. În același timp, există posibilitatea integrării altor limbi vorbite pe teritoriul Moldovei, precum și cele cu circulație internațională.
Vasile Botnari a evidențiat că Serviciul 112 va fi implementat pe etape, deoarece este o structură creată de la zero, fiind necesar de realizat un volum mare de lucru. „Este un proces complex, iar dacă vrem să avem un serviciu eficient, funcțional, va trebui să trecem pas cu pas toate etapele. Ca să reușim să ne încadrăm în termenii propuși, va fi nevoie de o conlucrare strânsă între toate instituțiile beneficiare”, a precizat Vasile Botnari.
Un pas important, care deja se realizează, este selectarea locaţiei pentru sediile Serviciului 112, organizarea şi efectuarea lucrărilor de amenajare, angajare a personalului. La prima etapă de creare a Serviciului 112 va fi necesară și formarea profesională a operatorilor Serviciului, existând deja înțelegerea cu serviciile specializate analogice din alte state europene pentru efectuarea stagiilor.
Concomitent, urmează să fie resetate și optimizate rețelele de comunicații electronice, după care – crearea Centrului de date, instalarea softului și produselor de program care să asigure interacțiunea între dispecerate și registrele cu bazele de date utilizate.
Modelul serviciului 112 implementat în Moldova presupune păstrarea pe o perioadă de tranziție a numerelor de urgență 901, 902, 903, 904. Aceste numere vor funcționa în paralel cu numărul unic atât timp cât va fi necesar pentru a asigura migrația naturală și se va constata că populația a absorbit numărul unic.