Offline-ul developerilor de jocuri: Cel mai bun profesor este viața

nikro
Foto:Primul offline, dedicat jocurilor, a adunat circa 40 de participanți, PC: Sergiu Nikro

Vineri, 23 ianuarie, a avut loc un offline tematic, destinat developerilor din țară, care creează jocuri.

Dacă ai crezut că nu avem persoane care sunt interesate și se dedică acestui domeniu, să știi că greșești. La offline-ul de vineri, s-au adunat circa 40 de persoane, dintre care cel puțin o jumătate erau developeri și creatori de concepte de jocuri – aplicații și jocuri de calculatoare. De asemenea, unii participanți la offline erau gameri, care sau aveau deja ani de zile dedicați jocurilor, sau, la moment, își mai dedică timp unor strategii.

Scopul offline-ului, după spusele organizatorului acestuia, Sergiu (Nikro) Nagailîc, era de a afla cât mai multe despre domeniul dat. „Atunci când eu personal îmi doream să aflu mai multe despre domeniul dat, mi-am făcut câteva concluzii la acest capitol: developerii, chiar dacă creează jocuri, le țin, în mare parte, pentru ei; framework-ul de creare a cestora este unul închis și, dacă avem o comunitate, căutând răspunsul la o întrebare, îl primesc mai puțin concret, decât mă așteptam. Nu în ultimul rând, disponibilitatea tutorialelor este foarte proastă sau, dacă le găsesc, sunt într-o limbă necunoscută mie. Iată de ce, am hotărât să-i invit pe toți la un fel de adunare, unde vom afla cu toții o informație mai detaliată”, a spus Sergiu.

 

Sergiu Nagailîc și un oaspete al evenimentului
Sergiu Nagailîc și un oaspete al evenimentului

Prin urmare, #diez a discutat cu câteva persoane din Moldova, care se ocupă de crearea atât a jocurilor – aplicații, cât și a jocurilor de calculatoare. Primul a fost Andrei Gradinari, reprezentantul companiei Spooky House Studios. El a spus că Spooky House are deja peste 5 ani de experiență în crearea jocurilor sub formă de aplicații: „Cele mai populare, atât la nivel de republică, cât și la nivel internațional, sunt Bubble Explode și Rail Maze”. La întrebarea, de unde Andrei a obținut cunoștințele necesare pentru crearea jocurilor, el a spus că, la început, a fost autodidact. „Apoi, mi-a surâs norocul și am obținut un loc de muncă în SUA în acest domeniu. La universitățile noastre nu găsești specialitate cu așa înclinare, deși aceasta pare a fi o temă actuală, studiată în instituții de învățământ de peste hotare. Poate și la noi se va studia o specialitate de așa gen, însă este nevoie de o școlire adecvată, cu specialiști buni. Noi nu dispunem de infrastructura dată. Când se vor ivi persoane gata să predea astfel de cursuri, atunci, probabil, vom fi pregătiți să pășim corect în domeniu”, a spus Andrei Gradinari.

Am aflat că procesul de creare al unui joc – aplicație depinde, bineînțeles, de dificultatea acestuia. „Jocurile noastre, care au devenit cele mai populare, au fost create într-un timp extrem de scurt, aș zice, de la câteva luni până la o jumătate de an. Ele sunt actuale pentru Republica Moldova, la fel cum ar fi actuale peste hotare: comunitatea locală a devenit mai modernă, aproape toți dispun sau de un smartphone, sau de o tabletă. Minusul, însă, e că piața moldovenească este extrem de mică. Astfel, numărul de descărcări văzut pe țară este mic. Iată de ce, noi nu ne concentrăm pe piața de desfacere din țară. Oricum, prin acțiunile noastre, contribuim la crearea noilor locuri de muncă și la colaborarea și implicarea comunității locale de game development. Nu avem surse externe de finanțare. Inițial, eu însumi susțineam financiar realizarea jocurilor, însă, pe parcurs, când au început să apară venituri din ceea ce făceam, investeam banii în noi proiecte”, a explicat Andrei.

 

Andrei Gradinari
Andrei Gradinari

De asemenea, am constat că popularitatea jocurilor și în Moldova, ca și peste tot, crește după aceleași reguli. „Comunitatea modernă dispune de dispozitive, care oferă utilizatorilor căi de comunicare, de genul messengerelor, telefonia sau sms. Dacă utilizatorul nu cheltuie timpul său pe mijloacele de comunicare, el îl cheltuie pe jocuri. Misiunea noastră este să creăm jocuri. Nu este pe atât de dificil, pe cât ar părea, căci, la urma urmei, asta ne este profesia. Dificultatea creării jocului constă în existența unei concurențe atât de mari pe piață în domeniul dat. În plus, avem nevoie să ne perfecționăm abilitățile la capitolul promovării jocurilor”, a punctat Andrei Gradinari.

Colegul său, Pavel Carpov, a vorbit despre modul de promovare a jocului în rețea. „Noi mai întâi punem jocurile în store, apoi urmărim statistica comportamentului acestuia, ca să știm pe viitor să investim bani în publicitate sau nu. Există reclamă prin care noi obținem venit, punând-o în jocuri, dar există și publicitate, pe care noi o cumpărăm ca să atragem noi utilizatori. În ultima nu investim, până nu suntem siguri că se merită. Pentru aceasta, noi depistăm anumiți parametri, precum ar fi retention-ul, adică cât de des oamenii se întorc pe pagina jocului, care este rata medie de lansarea a jocului în telefonul unui utilizator care l-a downloadat. Un utilizator poate să joace un minut, sau 5 – 10 minute pe sesiuni și, astfel, dacă jocul pare a avea un comportament benefic, atunci putem investi în atragerea utilizatorilor noi prin publicitate. 100% garanție acest pas nu-ți oferă. La început, procurăm publicitate pentru a ridica jocul în topul charturilor la o anumită poziție. Dacă vizibilitatea jocului crește, după asta, se poate să te bazezi pe chartul organic. Ideea e că nu-i sens să plătești pentru ceea, ce nu revine cu succes. În total, în cadrul companiei, am creat circa 20 de jocuri”, a povestit Pavel. De asemenea, el a venit cu un sfat persoanelor care doresc să se dedice domeniului dat. „Un developer specializat în domeniu, trebuie să creeze jocuri cu idei originale și nu ceva ce deja lucrează pentru alții. Un joc – clonă niciodată nu va avea succes”.

 

Hashtagul evenimentului
Hashtagul evenimentului

Un alt creator de jocuri, Adrian Cociu, producătorul Oriplay.com, a povestit despre modul de creare a unui joc. „Crearea unui joc începe, bineînțeles, de la o idee. Ideea o înșirăm pe foaie, creăm o imagine clară a ceea ce ne dorim să facem. Apoi este creat un prototip, un model de game-play, adică interacțiunea dintre jucător și ceea ce se petrece pe ecran. În plus, când faci un joc, trebuie să îți alegi genul, observând careva jocuri asemănătoare și, prin urmare, să formulezi conceptul tău. Poți, însă, alege să nu cercetezi nimic și să faci ceva neobișnuit. Acest pas este mai dificil, întrucât acum ne aflăm în era clonelor – un developer ia un anumit joc și îl recreează după viziunea sa, adăugând câteva funcții și, poate, îmbunătățind jocul inițial”, explică Adrian.

El a afirmat, cu mândrie, că a lansat trei jocuri pentru platforma Windows Phone – o arcadă, un runner și un puzzle. Publicul țintă sunt oamenii care au vârsta cuprinsă între 10 și 40 de ani, dar, de fapt, jocurile sunt potrivite pentru toate vârstele.

„La capitolul finanțate e mai greu de vorbit”, spune Adrian. „Se întâmplă uneori să găsim finanțatori, însă asemenea propuneri sunt foarte limitate. În primul rând, oamenii nu înțeleg ce este industria jocurilor. Dacă înțeleg, ei își dau seama că riscurile sunt mari. La fel și developerii știu care sunt riscurile în crearea unui joc. Totuși, pentru a obține succes, trebuie să lucrezi asupra abilităților tale, pentru ca să dispui de experiența necesară pentru a te avânta în domeniu. Luna următoare plănuim sa lansăm încă un joc”, a punctat Adrian Cociu.

 

Adrian Cociu
Adrian Cociu

Ajungând la capitolul jocurilor de calculator, #diez a interacționat cu mai multe păreri. Cele mai populare jocuri în rândurile gamer-ilor moldoveni sunt Dota 2, World of Warcraft și Call of Duty. Jocurile de calculator, potrivit discuțiilor participanților, încetul cu încetul, iau locul filmelor și cărților, întrucât au început să redea o istorie mai concretă. De asemenea, prin jocuri poți face bani, atât creându-le, cât și în timpul procesului de joc. În ultimul, poți câștiga bani prin două moduri: PVP (player vs. player) – competiție între jucători reali sau PVE (player vs. environment) – competiție între jucător și eroi controlați de calculator.

#diez a discutat și cu o persoană, compania căruia creează jocuri de calculator și anume cu Serghei Mereuța, reprezentant DQ Team. „Cu mult timp în urmă, eu cu prietenii mei, jucam într-o joacă bună, însă aveam careva observații la ea. Îi scrisesem principalului game designer și el ne-a răspuns prompt. Probabil, de la acest fapt mi s-a trezit interesul pentru crearea jocurilor de calculatoare. De fapt, să ne ocupăm cu crearea acestui tip de jocuri ne doream mai devreme, însă doar ca un hobby sau o activitate extracurriculară”, explică Serghei.

 

Discuțiile despre jocurile de calculator
Discuțiile despre jocurile de calculator

La întrebarea dacă a studiat minuțios undeva acest domeniu, Serghei a răspuns că, bineînțeles, cel mai bun profesor este viața. „Am avut, însă și o instruire de bază foarte bună. Developerii principali au în spate studii în cadrul Facultății de Informatică și Matematică din USM, adică o bază algoritmică extrem de bună și ceva imaginație. Noi nu ne orientăm către piața de desfacere din Moldova – e mult prea mică. Ne orientăm spre întreaga lume. Dispunem de jocuri care ne aduc câștiguri, însă avem și jocuri pentru suflet. Avem un joc de strategie, avem câteva jocuri cazuale. Dispunem și de un joc de strategie cosmică, ultimul fiind de suflet”, adaugă Serghei.

Am aflat că sunt categorii de jocuri destinate femeilor. „Acestea fac parte din categoria Match 3. Un joc de-al nostru, care a fost destul de popular, povestește puțin și despre istoria geto-dacă. A fost foarte bine primit de către publicul american, fiind undeva de peste o sută de mii de ori descărcat și menținându-se în topuri. Mulțumită unui asemenea succes, am hotărât să ne continuăm munca. La momentul actual, două jocuri se află în procesul de creare, lansarea lor fiind planificată pentru sfârșitul primăverii. Nu demult, în colaborare cu alți prieteni din domeniu, am lansat un joc de cărți care, actualmente, este destinat publicului american”, i-a explicat Serghei echipei #diez.

De asemenea, din alte discuții, a fost stabilit că stereotipul de jucător este exagerat – un tocilar de 150 de kg, consumă chipsuri în fața calculatorului. Jocul, de fapt, este un mediu bun de a-ți dezvolta mind-set-ul strategic, precum și abilitățile de afaceri, care ajută în viață mai mult, decât ai crede. Plusul game development-ului este că a devenit oarecum mai deschis, mai accesibil, persoanele interesate încercând să creeze propriile jocuri.

Urmărește #diez pentru alte articole destinate game developmentului și nu uita să vii și tu la discuții interesante cu și despre diferite tipuri de jocuri.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente