De cele mai multe ori, de sărbători, numărul tranzacțiilor efectuate prin intermediul cardurilor bancare crește, iar utilizatorii acestora sunt expuşi unor riscuri semnificative şi trebuie să cunoască un şir de măsuri importante pentru a-și proteja datele bancare, atât în lumea reală, cât şi în cea virtuală.
În contextul știrii publicate astăzi, 15 ianuarie, pe #diez „Chelnerul și barmanul unui local din Chișinău sustrăgeau bani de pe cardurile clienților,” iată câteva recomandări către cei ce efectuează diferite plăți, prin intermediul cardurilor bancare:
– la retragerea banilor de pe card de la un ATM, în special când sunteţi peste hotarele ţării sau în altă localitate, trebuie să utilizaţi un terminal situat în locuri publice, din zonele centrale sau comerciale ale oraşului, preferabil ar fi un terminal din incinta unor bănci sau la sediile acestora;
– asiguraţi-vă că terminalul ATM nu a fost modificat. Trebuie verificate vizual fanta de acces a cardului, ecranul şi tastatura. Dacă se observă urme de lipici, crăpături în plastic, folii lipite peste tastatură sau orice alt semn suspect, utilizatorii sunt sfătuiţi să întrerupă tranzacţia şi să anunţe poliţia şi banca;
– asiguraţi-vă că absolut nimeni nu vede codul PIN pe care îl introduceţi, iar pentru prevenirea situaţiei de aflare a codului dumneavoastră PIN, cu ajutorul unor dispozitive video instalate ilegal, acoperiţi cu cealaltă mână tastatura în timpul introducerii codului;
– activaţi notificarea prin SMS pentru orice plăţi făcute din contul de card, dacă banca oferă acest serviciu;
– după concedii şi vacanţe, verificaţi extrasul de cont, iar în cazul depistării unor tranzacţii suspecte, anunţaţi imediat banca, dacă este cazul. Tranzacţia poate fi refuzată, în cazul existenţei unor motive întemeiate, iar banca este obligată să ajute utilizatorul să-şi recupereze banii;
– nu scăpaţi din vedere cardul şi asiguraţi-vă că semnaţi un singur bon de plată când efectuaţi plăţi în magazin, restaurant, benzinărie, hotel etc. Deseori, fraudatorii strecoară sub chitanţă o altă foaie cu indigo, pe care este trecută o sumă mai mare de bani;
– nu păstraţi codul PIN împreună cu cardul, scris pe hârtie sau în telefonul mobil. Cel mai bine ar fi să-l memorizaţi.
Odată cu creşterea accelerată a comerţului online, utilizatorii s-au obişnuit să folosească şi alte servicii care acceptă plata cu cardul – de la rezervări de vacanţe, la asigurări de maşini sau achiziţii de produse. Comercianţii implementează mecanismele necesare pentru prevenirea furtului şi fraudei, însă există şi o serie de măsuri recomandate, care merită reţinute:
– protejaţi-vă calculatorul prin instalarea, cel puţin a unei soluţii antivirus actualizat şi a unui firewall. De asemenea, este foarte important ca sistemul de operare şi programele utilizate să fie cu update-urile curente;
– nu utilizaţi pentru plăţi online calculatoare virusate sau care aparţin altor persoane;
– fiţi atenţi la ofertele speciale, în special la ofertele-şoc, care promovează produse la preţuri exagerat de mici, comparativ cu majoritatea comercianţilor. Pagina respectivă poate fi un site de phishing;
– fiţi atenţi la site-urile accesate. Infractorii cibernetici obişnuiesc să copie design-ul unor site-uri cunoscute şi să creeze pagini web false, utilizate pentru colectarea datelor bancare şi a datelor de autentificare;
– fiţi atenţi la introducerea datelor personale. La procurarea unui produs online este necesară introducerea datelor bancare şi adresei de livrare, însă majoritatea site-urilor false cer acest lucru chiar din momentul accesării acestora, lucru care este inutil şi suspect. Evitaţi astfel de magazine online;
– efectuaţi cumpărături numai de pe paginile criptate. Criptarea este esenţială pentru magazinele online, iar cele care o folosesc vor afişa în bara de adresă a browser-ului o conexiune de tip https („s”-ul vine de la „secured”, este o conexiune http securizată). Indicii ale unei conexiuni criptate pot fi simbolul în formă de lacăt sau afişarea barei de adresă cu o culoare diferită;
– folosiţi pentru cumpărături online un card separat, cu o limită scăzută de credit. Dacă datele acestui card sunt compromise, paguba este mult mai mică, decât în cazul în care frauda ar fi afectat cardul de economii sau cel de salariu;
– utilizaţi parole complexe. Parolele de tip „123456” nu vor fi niciodată utile. Utilizatorii sunt sfătuiţi să folosească parole complexe, formate din litere, cifre şi caractere speciale. De asemenea, este recomandat să aibă parole unice pentru fiecare serviciu online – parolă separată pentru e-mail, parolă separată pentru reţele sociale, parolă separată pentru contul online banking.
Urmând aceste sfaturi, fraudele bancare pot fi cu succes evitate, mai ales în perioadele aglomerate ale anului, când foarte mulţi oameni folosesc cardurile pentru diverse tranzacţii.