Mihail Ursu despre cum să obții cunoștințe practice în scurt timp la Școala de Marketing

10811684_274874309388976_1128575848_n (1)
Foto: Mihail Ursu, directorul proiectului Școala de Marketing PC: Arhiva personală

Din 17 noiembrie, la Chișinău se deschide o școală de marketing, destinată atât studenților cât și specialiștilor deja formați în domeniu. Despre cum vor fi desfășurate cursurile, dar și de ce marketingul este încă o noțiune percepută greșit în societatea noastră, #diez a discutat cu directorul proiectului, Mihail Ursu.

# Cum a apărut ideea fondării unei școli de marketing?

În ultimul timp, pe piața locală se evidențiază trendul „noi facem promovare dar nu știm ce promovăm sau cum promovăm”. Am văzut că outdoor-ul lasă de dorit, am interacționat cu mulți manageri de departamente, directori de companii, și am înțeles că ei nu cunosc multe lucruri simple în marketing, ei nu știu setarea unui instrument simplu. Fiind student e acceptabil să nu știi, încă, ce înseamnă marketing, dar să fii director executiv și să nu știi acest lucru, este rău.

Astfel, m-am gândit să facem o școală, în cadrul căreia să vorbim la modul practic despre cum se setează un instrument, cum se face o linie de marketing, de ce indicatori avem nevoie pentru cercetări și alte lucruri de bază.

Scopul nostru are o dublă perspectivă:

# Educarea directorilor executivi și oferirea consultanței în ceea ce privește marketingul la nivelul companiei lor, în cadrul grupului Business.

# Ajutarea tinerilor de a decide dacă își doresc sau nu, să devină marketeri, în cadrului grupului Student.

# Este lipsa de creativitate o problemă pentru marketingul implementat la noi?

Problema noastră constă în percepția greșită a marketingului, dar inclusiv și a lipsei de creativitate, care constă în modul în care sunt folosite resursele disponibile. În cadrul cursului voi încerca să explic majoritatea resurselor pe care le folosește o persoană ce lucrează în marketing. Însă depinde de fiecare, cum va folosi aceleași resurse întrebuințate de toți, astfel încât să facă diferență. Creativitatea este doar o idee bine împachetată, care vine să satisfacă cunoscutele concepte: „Pentru ce? De ce? Cum?”. Acel care le folosește bine, este cel care se diferențiază.

# De ce să vină tinerii la Școala de Marketing?

Pentru a obține niște cunoștințe practice și a înțelege în cel mai scurt timp posibil, cum să folosești corect instrumentele cele mai eficiente, ca să ai un rezultat pe termen scurt, dar să-l menții pe termen lung. Tinerii trebuie să aleagă: să lucreze într-o companie, dar să nu fie prețuiți ca marketeri, ori să fie acolo și să se valoreze ca specialiști în domeniu, având certitudinea că știu ceea ce fac. Ei merg la facultate dar nu învață asta.

# Sunt suficiente două luni în cadrul Școlii de Marketing pentru o bună pregătire în domeniu?

Nu, dar nici scopul nostru nu este de a forma un marketer. Noi vrem să oferim o imagine concretă despre ce înseamnă să faci marketing, despre cum se folosesc corect instrumentele. Vrem să încurajăm participanții să se valoreze ca marketeri, dacă asta e ceea ce își doresc să facă. E important ca un specialist în domeniu să înțeleagă că marketingul nu este design, dar este despre indicatori de performanță, sarcini și îndeplinirea lor, norme și calcularea manoperei. Un marketer înțelege ce este design, dar nu face design; înțelege cum se scrie, dar nu face copywriting. De aceea noi vrem să ajutăm marketerii să-și înțeleagă bine funcțiile și să le valoreze.

Dacă vrei să fii un marketer bun, trebuie să:

# ai o idee
# să cunoști instrumentele
# să găsești cele mai potrivite persoane pe poziții
# să obții rezultate maxime

# Dacă privim Școala de Marketing ca o necesitate, atunci putem spune că avem o calitate slabă a studiilor superioare în acest domeniu?

Educația este importantă, iar problema noastră este curriculum-ul învechit de la facultăți. La facultate studenții învață niște lucruri, care teoretic sunt bune, însă nu sunt aplicabile în piață. Trebuie să înțelegem că, deși și ne ghidăm după marketingul internațional, nu tot ce-i scris acolo este valabil și pentru Republica Moldova.

De asta noi și avem niște reclame așa pompoase, în stil american și european. Dar oamenii nu-s pregătiți pentru așa ceva. Noi trebuie să știm că marketingul este un mijloc pentru obținerea finanțelor și nu pentru poziționarea brandului.

# Despre echipă și cum se vor desfășura lecțiile practice

În ceea ce privește echipa de lucru, este foarte simplu: sunt doar eu. Fondator, director a două companii: Marketing Outsource și Lead.md, cu 5 ani de experiență în marketing.

Vom lua un instrument, o tehnică și vom explica cum lucrează. Pentru studenți va fi o comunicare de tip B2C (bussines to consumer), iar pentru oamenii de afaceri va fi nemijlocit B2B (business to business).

Să luăm ca exemplu un instrument foarte popular. Toți folosim Facebook, dar de cele mai multe ori ineficient. Vom explica cum să creezi un advertorial bun pe Facebook, cum stabilești un target eficient, cum să faci un plan media de postări și cum să-ți înțelegi auditoriul.

Pentru grupul Business, adică pentru cei care au deja pusă pe picioare o companie, le vom acorda câte o consultație gratuită pentru implementare post proiect. Fiecare dintre ei va beneficia de la 6 până la 10 ore per companie, de consultații individuale.

Într-o zi mă voi duce la compania numărul X, stabilim un grafic de lucru, vedem care sunt necesitățile, locurile slabe și forte ale companiei, și elaborăm soluții. În mod normal, această ședință de consultare costă foarte scump și necesită multe resurse.

# Tendințe în marketingul de la noi: Online sau Offline?

Depinde de genul de activitate. Dacă ai un serviciu online, strategia online face diferența. În offline e importantă poziționarea, dacă e vorba de un magazin. Avem exemple concrete și la noi: magazine care au avut de câștigat în urma unei poziționări bune, la care se adaugă și o vitrină bine amenajată sau distribuirea pliantelor publicitare, care poate fi o artă, dacă este tratată ca atare.

# Va exista un următor nivel?

Am vrea să dezvoltăm conceptul mai mult. La următorul nivel vom angaja 8 – 9 traineri, care vor acoperi mai multe domenii: Social Media, Research, Audit, Design, Copywriting. Fiecare va explica domeniul de care este responsabil.

Acum punem bazele practice, este doar un punct de pornire. În perspectivă, planific o școală integrală de marketing, care să dureze un an și să conțină mai multe module. Un participant va alege: fie urmează un singur modul, fie optează pentru cursul integral. Ceea ce trebuie să înțelegem, este că acum e momentul. La noi, oamenii risipesc pentru asta trei ani de facultate, ceea ce s-ar reduce într-un an de studii, la noi.

Urmărind ce se întâmplă în străinătate, vorbind cu specialiști străini, vezi și afli tendințele de acolo, apoi te întorci și te întrebi: „Dar când la noi o să fie așa?”, și apoi vii, te obosești, te gândești și faci o școală de marketing, ca și la noi să se întâmple asta cât mai curând.

Pentru a aplica la Școala de Marketing trebuie să completați Formular de aplicare Școala de Marketing.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Alina Gîrneț
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente