Tematica tezelor de an și de licență 2014 de la Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării

fjsc
Foto: Simbolul Facultății de Jurnalism și Științe ale Comunicării, USM

Au apărut tematicile tezelor de an și de licență de la Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării, specialitatea Jurnalism, USM. Tematici pe care studenții le vor cerceta iar echipa #diez va monitoriza dacă va ieși ceva interesant de aici.

Georgeta Stepanov, conf. univ., dr.

1. Strategiile sociale şi mass-media din Republica Moldova
2. Ziarul local – între politic şi social
3. Mass-media si crizele politice
4. Problema socială (titlu rezervat) în presă (o instituţie mass media la alegere)
5. Polivalenţa ştirii sociale în presa scrisă
6. Interviul social în presa republicană şi în presa locală: afinităţi şi deosebiri
7. Interviul – modalitate de zugrăvire a portretelor sociale
8. Interviul – modalitate de zugrăvire a portretelor politice
9. Reportajul social: între beletristică şi publicistică
10. Aspecte calitative şi cantitative ale interviului social autohton
11. Aspecte calitative şi cantitative ale ştirii sociale autohtone
12. Implicaţii culturale ale mass media în contemporaneitate
13. Presa – instrument de integrare socială
14. Divertismentul în presă
15. Ziarul în contextual mediatic contemporan
16. Revista contemporană: aspecte definitorii
17. Campania socială în presă
18. Campanii de promovare în mass-media

Petru Bogatu, lect. sup.

1. Presă tipărită în condiţiile  revoluţiei digitale.

Evoluţii şi perspectiveStudiu comparativ asupra modului în care se adaptează ziarele la noua situaţie mediatică:  „Timpul” şi „Jurnal de Chişinău.”

2. Războiul anti-Vilnius în mass-media.

Studiu de caz asupra campaniilor de presă pro şi contra asocierii Republicii Moldova la Uniunea Europeană.

3. Stabilirea agendei politice în situaţii de criză guvernamentală.

Studiu de caz asupra jurnalismului politic şi de opinie  în perioada crizei guvernamentale din 2014.

4. Comunicarea guvernamentală prin mass-media.

Studiu de caz asupra  tehnicilor şi practicilor de comunicare politică prin care primul-ministrul a pus în circulaţie informaţii de interes public în perioada 2014-2015.

5. Comunicarea de partid prin mass-media.

Studiu de caz asupra prezenţei partidelor parlamentare în ştirile TV şi radio de la Compania Publică „Teleradio – Moldova” în 2014-2015.

6. Dosarele corupţiei 2014-2015.

Studiu de caz asupra investigaţiilor jurnalistice pe tema corupţiei la nivel înalt în mass-media de la Chişinău.

7. Investigaţia sub acoperire. Obstacole, riscuri  şi pericole.

Studiu de caz asupra tehnicilor atipice de anchetă jurnalistică în 2014-2015.

8. Efectele investigaţiilor jurnalistice.

Încercare de cuantificare a impactului mass-media  asupra vieţii publice din Republica Moldova. Studiu de caz.

9. Propagandă, ideologie şi partizanat în presa independentă de la Chişinău.

Noţiuni şi practici. Studiu de caz.

10. Conflictele politice în relatările agenţiilor de presă.

Studiu de caz asupra echidistanţei jurnalismului de agenţie din Republica Moldova

Zinaida Gribincea, lector

  1. 1. Sistemul motivaţional al studentului FJȘC: studiu de caz
  2. 2. Rolul mass-media în promovarea toleranței și a coeziunii sociale
  3. 3. Valoarea informației sociologice în crearea produsului/ mesajului mediatic
  4. 4. Impactul disfuncțiilor mass-media asupra adolescenților: aspecte social-psihologice
  5. 5. Imaginea jurnalistului de televiziune /radio: analiză comparată
  6. 6. Mass-media- componentă a industriei culturale. Eroii emisiunilor de divertisment.
  7. 7. Dinamica funcțiilor sociale a mass-media la etapa actuală
  8. 8. Jurnalistul – intermediar al dialogului social
  9. 9. Identitatea și percepția socială a profesioniștilor mass-media

Vasile Spinei, lect.sup.

1.Accesul la informaţie al jurnaliştilor: legea şi realitatea
2.Limitele protecţiei vieţii private şi libertatea presei
3.Pluralismul de opinii pe scena politica şi în presa din Republica Moldova
4.Polemica în mass-media: constructivism şi destructivism
5.Campaniile politice negativiste în presâ: cauze şi efecte
6.Reflectarea situaţiilor de conflict in presa. Analiza comparativă
7.Participarea cetateneasca şi educaţia civica în mass-media
8. Cultura toleranţei şi mass-media. Analiză comparativă
9.Aspecte ale combaterii corupţiei în mass-media: reflectare şi impact
10.Mass-media –  ”căine de pază al societăţii”: slogan şi realitate
11. Investigaţia jurnalistică în presa autohtonă
12.Reflectarea campaniilr electorale în mass-media: obiectivitate şi partizanat politic
13.Mass-media şi libertatea discursului poliic
14.Transparenţa mijloacelor de informare în masă în Republica Moldova
15. Reportajul fotografic în presa periodică
16.Funcţiile fotografiei în presa periodică
17.Manipularea prin fotografie în mass media.
18. Fotografia-document şi simbol în mass-media22
19. Reflectarea cazului “Pădurea Domnească” în presa moldovenească: intre obiectivitate şi conjuncurism

Vasile Spinei, lect. sup
Temele tezelor de masterat

 

  1. 1. Discursul ştiinţific şi mesajul civic în revista „Limba Română” (Cristina Şoldan).
  2. 2. Jurnalismul de investigaţie: evoluţie, impact, probleme. Studiu de caz – Centrul de Investigaţii Jurnalistice (Tatiana Rotaru).
  3. 3. Publicitatea în mass-media: mesaj, agresivitate şi estetică (Cisteacov Iuri).

Notă: Temele au fost coordonate cu masteranzii.

Gh. Ciobanu, lector superior.

1. Fenomenul criminalităţii în presa scrisă
2. Rolul presei în contracararea corupţiei
3. Traficul de fiinţe umane în vizorul presei
4. Imaginea infractorului în mass-media
5. Moralul şi moravuri oglindite în presă
6. Eficienţa presei
7. Tematica rurală în presa naţională
8. Cotidianul omului simplu în cotidiane
9. Principii şi valori în mass-media
10. Presa ca promotor al noului
11. Creaţia unui publicist ca model de jurnalism

Ludmila Sârghi, lector univ.

 

    1. 1. Promovarea tradiţiilor şi a valorilor naţionale prin intermediul presei scrise
    2. 2. Fotojurnalismul din Republica Moldova: între informare şi viziune artistică
    3. 3. Reportajul foto în presa scrisă autohtonă
    4. 4. Rolul reţelelor sociale în activitatea jurnalistică
    5. 5. Imaginea copilului în presă naţională/locală
    6. 6. Presa scrisă în vizorul eticii profesionale
    7. 7. Print versus online: tendinţe şi perspective (Studiu de caz: analiza ziarelor autohtone şi a paginilor online ale acestora)
    8. 8. Blogul, între pasiune si jurnalism
    9. 9. Promovarea valorilor comunitare prin intermediul presei locale
    10. 10. Personaje şi caractere în presa locală şi naţională
    11. 11. Rolul mass media în mobilizarea publică

Ana Viziru-Stegarescu, lector
Teze de an

 

  1. 1. Politici editoriale în instituţiile mass-media private.
  2. 2. Fenomenul  manipulării  prin intermediul interviurilor.
  3. 3. Mass –media intre afacere comerciala si interes public.
  4. 4. Dreptul la viaţa intimă, familială şi privată în ziarele Jurnal de Chisinau şi Flux.
  5. 5. Genurile publicistice în ziarul Saptămîna.
  6. 6. Televiziunea şi influenţa campaniilor sociale – PROTV.

 

Teze de licenţă

 

  1. 1. Imaginea femeii în mass-media (presa scrisă).
  2. 2. Mecanismele sociale ale puterii si religiei in presa scrisa.
  3. 3. Televiziunea şi influenţa campaniilor sociale –PRO TV.
  4. 4. Politicul in emisiunile de actualităţi la posturile de TV, Jurnal TV şi Pro TV.
  5. 5. Socialul in emisiunile de actualitati la posturile de TV: Pro TV si Moldova 1 

 

Conf.univ. Mihail Guzun

1. New Media şi jurnalismul tradiţional.
2. Diferenţele şi asemănările dintre blogging şi jurnalism.
3. Presa online din Republica Moldova: stare şi perspective.
4. Design: titlul în structura arhitectonică a ziarului.
5. Design: ilustraţia în structura arhitectonică a ziarului.
6. Design: modalităţi de utilizare a elementelor grafice.
7. Designul în presa online.
8. Reportajul fotografic: între mesaj şi prezentare grafică.
9.  Reportajul de actualitate în presa scrisă.
10. Faptul ziaristic în genurile informative (în ştire /sau în reportaj /sau în relatare /sau în interviu).
11. Dinamica presei online: cazul Republicii Moldova.
12. Practici de blogging în jurnalism.
13. Ştirea în paginile ziarului… (la alegere, de comun acord cu îndrumătorul ştiinţific).
14. Reportajul în paginile ziarului…(la alegere, de comun acord cu îndrumătorul ştiinţific).
15. Relatarea în paginile ziarului…(la alegere, de comun acord cu îndrumătorul ştiinţific).
16. Interviul în paginile ziarului…(la alegere, de comun acord cu îndrumătorul ştiinţific).

Constantin Șchiopu, dr., conf. univ.

Jurnalism:

  1. 1. Publicistica lui Serafim Saca: problematică, modalități specifice de exprimare (studiu de caz).
  2.  2. Modalități de reflectare a  evenimentului cultural în presa din R. Moldova ( studiu de caz)
  3. 3. Presa scrisă: între normă și eroare ( studiu de caz)
  4. 4. Reportajul ca gen publicistic ( studiu de caz)
  5. 5. Erori de argumentare și de exprimare în discursul jurnalistic ( studiu de caz).
  6. 6. Publicistica lui Grigore Vieru:  problematică, mesaj, atitudine ( studiu de caz)
  7. 7. Valențele interviulu ca gen publicistic (studiu de caz).

 

Activitate editorială:

 

  1. 1. Grigore Vieru – un promotor al cărţii didactice ( studiu de caz)
  2. 2. Cartea ca produs editorial: realizări și eșecuri ( studiu de caz)
  3. 3. Aportul Şcolii Ardelene la propagarea cărţii didactice.
  4. 4. Cartea literar-artistică  – tipologie, identitate, structură ( studiu de caz)
  5. 5. Cartea artistică pentru preşcolari şi pentru şcolarii de vârstă mică: specific şi valenţe educative

(studiu de caz)

  1. 1. Dificultăți și modalități de soluționare a lor în procesul de pregătire și de editare a cărții

 

 Gherasim Arcadie

  1. 1. Rolul comentariului de presă în formarea conştiinţei sociale a publicilui.
  2. 2. Editorialul – mijloc de persuadare în presa din R. Moldova.
  3. 3. Prezentatorii de emisiuni TV: între câini de pază şi copii de mingi
  4. 4. Minciunile mediatice produse de redacţii: cine, cum şi de ce le lansează?
  5. 5. Dezinformarea opiniei publice prin ştiri trunchiate.
  6. 6. Războiul ideologic intestin în  mass media din Republica Moldova
  7. 7. Crima economică în vizorul presei din RM
  8. 8. Ipoteza ca pseudo-argument în editorialele din presă scrisă
  9.  9. Recenzia de presă ca expresie a competenţei jurnalistului
  10.  10. Atacul la persoană ca fenomen mediatic în presa autohtonă.

 

Teme pentru tezele de an

1. Efectul citatelor compromise în textul jurnalistic.
2. Titlurile false şi goana după senzaţional în presa on-line.
3. Ştirea economică în presa generalistă din RM.
4. Poveştile de succes în presa economică specializată.
5. Construcţii argumentative false în ştirile de presă.
6. Reportajul economic în mass media electronică.

Rusnac Oxana

Дипломные: 2014

  1. 1. Особенности редактирования веб-текста
  2. 2. Плагиат в текстах онлайн-изданий: юридический и этический аспекты проблемы
  3. 3. Коммуникативные стратегии и тактики ведущих ток-шоу
  4. 4. Контент медийного новостного сайта и потребности аудитории
  5. 5. Инфографика в современных медиа: путь развития и перспективы
  6. 6. Гендерные стереотипы в современной рекламе
  7. 7. Интервью: закон и этические коллизии
  8. 8. Продвижение сайтов газет на медиарынке: анализ мультимедийных технологий
  9. 9. Невербальные средства коммуникации в современной рекламе
  10. 10. Смысловая организация рекламных креолизованных текстов
  11. 11. Специфика работы информационных  агентств: сравнительный анализ ИА в Молдове

 

Курсовые: 2014

 

  1. 1. Авторское право в Интернете: юридический и этический аспекты
  2. 2. Сетевой текст как средство управления мышлением
  3. 3. ТВ как средство формирования имиджа политика
  4. 4. Современные СМИ: особенности мультимедийного контента
  5. 5. Мультимедийные порталы в Молдове
  6. 6. Социализация медиа: новые алгоритмы работы СМИ в соцсетях
  7. 7. Символ, аллегория, гипербола в рекламном тексте
  8. 8. Шок и юмор в социальной рекламе
  9. 9. Технологии PR-кампаний
  10. 10. Техники манипуляции в рекламе 

 

Докт.-конф., С. А. Орлов

  1. 1. Редакционная служба новостей
  2. 2. Новостная журналистика
  3. 3. Репортер – центральная фигура редакционной  службы новостей
  4. 4. По горячим следам события (творческая работа)
  5. 5. Методы работы репортеры (журналистское расследование, „спровоцированная” ситуация, перемена профессии, „испытано на себе” и др.)
  6. 6. Ее Величество – сенсация
  7. 7. Интервью как жанр и как метод
  8. 8. Психология журналистского творчества
  9. 9. Криминальная тема в печати
  10. 10. Колокол природы (экологическая тема в печати)
  11. 11. Портрет современника (очерк в газете)
  12. 12. Вопросы физкультуры и спорта в прессе
  13. 13. Заголовок в периодической печати
  14. 14. Журналист на задании (в командировке)
  15. 15. Реклама в прессе
  16. 16. В темпе самой жизни (серия репортажей, творческая работа)
  17. 17. Молодежная газета как тип издания
  18. 18. Публицистическое мастерство журналиста Д. В. Коваля
  19. 19. Энергия газетной строки ( проблемы эффективности молдавской периодики)
  20. 20. Развитие онлайн журналистики в Молдове
  21. 21. Политическая полемика на страницах молдавской прессы
  22. 22. «Фабрика новостей» (история, современное функционирование информационного агентства «Молдпресс»)

 

Mihai Lescu, dr. conf univ.

Jurnalism

1. Functia educativa a presei
2. Problematica culturii în presă
3. Stirea în presa locală: problematica si modalitati de abordare
4. Satira si umorul în presa scrisă
5. Diapazonul tematic al presei scrise privind integrarea europeană a Republica Moldovei
6. Campania de relatii publice  în  presa scrisa /audiovizual
7. Discursul presei   scrise si violenta simbolică
8. Comportamentul mass-media în campaniile electorale
9. Comentariul politic  – sursa de manipulare a opiniei publice.

Activitate editorială

1.  Valentele educative ale cărtii
2.  Dreptul de autor: principii de solutionare a litigiilor
3. Cartea în viata copilului
4. Proiectarea unei structuri de popularizare a cărtii si lecturii
5. Redactorul de carte în conditiile tehnologiilor informationale
6. Activitatea editorială a bibliotecii pentru copii „Ion Creangă”
7. Rolul criticii literare in  ghidarea  cumpărătotului de carte.

Teme pentru teze de an/licenţă 2014-2015

Departamentul Radio şi TV

 Dr.,conf.univ, Andrei Dumbrăveanu.

1) Reportajul TV de atmosferă . Facultatea Fizică,USM.
2) Reportajul TV portret. Facultatea Biologie şi Pedologie, USM.
3) Reportajul TV cultural. Facultatea Arte Frumoase, USM.
4) Ştirea TV socială.
5) Ştirea TV protecţia mediului.
6) Reportajul TV mediul ambiant.
7) Ştirea TV desfăşurată (documentar de informare). Facultatea Chimie, USM.
8) Prezentarea programelor de ştiri la postul de televiziune Moldova1.
9) Reportajul în programele de ştiri la postul de televiziune Publika TV.
10) Ştirile fierbinţi la postul de televiziune Jurnal TV.
11) Tematica socială reflectată în programele de actualităţi la postul de televiziune ProTV.
12) Prezentarea ediţiilor  speciale la postul de televiziune Publika TV.

 

Dr., conf. univ,  D. Ţurcanu

  1. 1. Realitatea şi pseudorealitatea în Ştirile ProTV. Studiu de caz.
  2. 2. Principiul obiectivităţii şi respectarea lui în ştiri. Studiu de caz.
  3. 3. Senzaţionalul în ştiri şi impactul lui social. Studiu de caz.
  4. 4. Interesul public şi manifestarea lui în ştiri. Studiu de caz.
  5. 5. Valoarea de informaţie a ştirii de televiziune. Studiu de caz.
  6. 6. Interviul – portret TV. Teză de creaţie.
  7. 7. Semnificaţia stand-up-ului după plasarea lui în reportaj. Teză de creaţie.
  8. 8. Interviul-mărturie. Teză de creaţie.
  9. 9. Reportajul de actualitate. Teză de creaţie.
  10. 10. Producerea ştirii TV. Teză de creaţie.

 

Corlat Sergiu, lector superior

  1. 1. Blogosfera – sursa de informaţii pentru instituţiile media din Republica Moldova
  2. 2. Jurnalismul de date pe platformele agenţiilor de ştiri din Republica Moldova
  3. 3. Promovarea imaginii ziarului (revistei) prin intermediul reţelelor de socializare
  4. 4. Proiecte media „nativ digitale”. Difuzarea video în timp real.
  5. 5. Proiecte media „nativ digitale”. Bloguri ale jurnaliştilor din Repblica Moldova
  6. 6. Platforme media digitale. Analiza structurală.
  7. 7. Convergenţa instituţiilor media în spaţiul informaţional digital
  8. 8. Fenomenul plagiarismului pe web. Instituţiile media din Republica Moldova
  9. 9. Tehnici avansate de căutare şi validare a datelor în spaţiul informaţional digital
  10.  10. Instituţiile media în spaţiul digital. Tranziţia e-media – i-media.

 

Lector, Mariana Marcu

Dr.,conf.univ, Serafim Isac

  1. 1. Ştirea radiofonică: modalităţi de redactare şi prezentare
  2. 2. Problemele instituţiilor de învăţământ abordate în interviul radio. Teză de creaţie
  3. 3. Evenimentele culturale în cadrul emisiunilor radiofonice
  4. 4. Tematica culturală în interviul radiofonic. Teză de creaţie
  5. 5. Reportajul radiofonic. Teză de creaţie
  6. 6. Reportajul pentru jurnal vs reportajul pentru emisiune. Teză de creaţie
  7. 7. Problemele sociale în reportajul radiofonic. Teză de creaţie
  8. 8. Buletinul radiofonic la postul de radio „Unda Liberă”. Teză de creaţie
  9. 9. Modalităţi de realizare şi prezentare a jurnalelor radiofonice. Teză de creaţie
  10. 10. Documentarul radiofonic. Teză de creaţie
  11. 11. Radiomagazinul socio-cultural: tendinţe actuale de realizare şi prezentare. Teză de creaţie
  12. 12. Reflectarea problemelor minorităţilor etnice în emisiuni radiofonice. Studiu de caz
  13. 13. Interviul radiofonic: cerinţe şi caracteristici. Teză de creaţie
  14. 14. Tipologia interviurilor radiofonice. Teză de creaţie
  15. 15. Emisiunea tematică: concept şi realizare. Teză de creaţie
  16. 16. Emisiunea complexă. Teză de creaţie
  17. 17. Insertul în ştirea radiofonică. Teză de creaţie
  18. 18. Radioul on-line: istorie, evoluţie, perspective
  19. 19. Efectele muzicale în emisiunile radiofonice. Teză de creaţie
  20. 20. Blocurile matinale radiofonice. Studiu de caz
  21. 21. Forumul radiofonic: tehnici de organizare şi prezentare. Teză de creaţie
  22. 22. Prezentatorul radio
  23. 23. Revista presei la postul de radio „Unda Liberă”
  24. 24. Evoluţia televiziunii în Republica Moldova: itinerar istoric.
  25. 25. Ştirea în programul de actualităţi  TV (practici concrete).
  26. 26. Interviul în programul de actualităţi TV (practici concrete).
  27. 27. Specificul activităţilor reportericeşti la Publika TV (Jurnal TV, TV Moldova 1 ş.a.).
  28. 28. Reportajul în programele de actualităţi TV: particularităţi de gen (practici concrete)
  29. 29. Elementul dramatic (de spectacol) în publicistica audiovizuală.
  30. 30. Portretul de creaţie al jurnalistului, reporterului, moderatorului (nume concrete din TV).
  31. 31. Reflectarea evenimentelor sociale în audiovizualul autohton. Studiu de caz.
  32. 32. Elemente interactive în emisia televizată (practici concrete).
  33. 33. Eficienţa activităţii jurnalistice. Forme de cercetare a efectului mediatic.
  34. 34. Studiile sociologice şi TV. Importanţa cunoaşterii preferinţelor publicului.
  35. 35. Produsul mediatic audiovizual – creaţie colectivă (specialităţi şi funcţii).
  36. 36. Valori şi non-valori în câmpul televizual. Studiu de caz.

 

Dr.,lect.sup,  Parfentiev Boris

  1. 1. Заметка в информационных выпусках (из опыта одного из телеканалов РМ).
  2. 2. Интервьюв информационных выпусках (из опыта одного из телеканалов РМ).
  3. 3. Репортаж в информационных выпусках (из опыта одного из телеканалов РМ).
  4. 4. Обзор жанровой палитры в выпусках новостей телевизионных каналов Молдовы.
  5. 5. Особенности и проблемы информационных программ телевизионных каналов Молдовы.
  6. 6. Критерии оценки телепередачи, факторы ее успеха.
  7. 7. Проблемы культуры речи на телевидении. Специфика языка телевыступления.
  8. 8. Опыт отечественной  тележурналистики по обсуждению актуальных проблем  общества.
  9. 9. Профессия – телерепортер. Из практики  репортеров телевизионных каналов Молдовы.
  10. 10. Культурно-просветительские программы на  телевизионных каналах Молдовы.
  11. 11. Особенности освещения социальных событий (из практики ТВ РМ).
  12. 12. Особенности освещения культурных событий (из практики телевизионных каналов РМ)
  13. 13. Дискуссии, дебаты, ток-шоу на ТВ. Сравнительный анализ передач ТВ РМ и других стран.

 

Dr.,conf.univ, Serafim Isac

lector, Mariana Marcu

  1. 1. Ştirea radio: caracteristici, tipuri, elemente
  2. 2. Lead-ul în ştirea radiofonică
  3. 3. Reguli şi cerinţe  în scrierea ştirilor radio
  4. 4. Insertul: modalităţi de înregistrare şi utilizare
  5. 5. Arhitectonica şi asamblarea  buletinelor de ştiri
  6. 6. Buletinul de ştiri: modalităţi de organizare şi prezentare
  7. 7. Jurnalul  radiofonic: tehnici de organizare şi prezentare
  8. 8. Interviul radiofonic: tehnici de interviere
  9. 9. Interviul informativ: de la concept la realizare
  10. 10. Interviul prin telefon şi skype
  11. 11. Interviul de personalitate
  12. 12. Interviul portret
  13. 13. Reportajul radio: elemente, cerinţe de prezentare
  14. 14. Emisiunea  tematică: concept  şi realizare

 

Notă: Tezele de an şi de licenţă  se propun  a fi de creaţie, scrise  în baza materialelor organizate la postul de radio studenţesc Unda Liberă şi alte posturi de radio din republică

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente