(vox) Profesorii de IT: Învățați, explorați, dar nu uitați și de viața socială

voxprofit
Foto: Dumitru Ciorbă, Alex Railean și Ivan Zarea PC: colaj #diez

După ce am discutat cu studenții de la IT despre avantajele și provocările pe care le întâmpină pe parcursul studiilor, am decis să întrebăm profesorii lor despre oportunitățile reale, despre cum interacționează companiile cu studenții și cum fac față pedagogii schimbărilor din domeniu.

Dumitru Ciorbă (Lector Superior, UTM):

Dumitru Ciorbă, Lector superior, UTM PC: facebook.com/ict.md
Dumitru Ciorbă, Lector superior, UTM PC: facebook.com/ict.md

Dacă să privim în perspectivă academică, atunci studenții noştri nu sunt nici mai buni, nici mai răi decât studenții din alte domenii, dar la sigur sunt diferiţi: mai optimiști, mai dinamici, inteligenţi și mai pregătiți pentru noi provocări. Mulți dintre ei se implică activ în proiecte din diverse domenii de interes. Și acest lucru este ușor explicabil, dacă să înțelegem că IT-ul cere deschidere și acceptare rapidă de noi idei.

Industria are așteptări mari față de asbolvenții noștri, prin urmare mi se pare corect să avem aceleași așteptări față de absolvenții de liceu care vin la noi. Universitatea își dorește ca tinerii să vină cât mai pregătiți pentru a putea să se focuseze pe obiectivele de formare profesională. Totuși activitățile de la universitate sunt determinate și de condițiile obiective care sunt în Republica Moldova. Misiunea noastră este să-i ajutăm să se dezvolte și să-și lărgească orizonturile.

Numărul companiilor IT din Chișinău a crescut considerabil. Cererea de cadre calificate și talentate a crescut și mai mult. Prin urmare, locul de muncă pentru un absolvent al unei specialități IT nicidecum nu poate fi o problemă. Mai mult decât atât, condițiile de lucru pentru specialiștii IT în Republica Moldova sunt din cele mai bune. De salarii nici nu menționez. Nu mai este un secret că multe companii angajează tineri încă fiind pe banca de studii. Prin urmare pe lângă faptul că studenții noștri au posibilitatea să câștige bani practicând meseria preferată, se află și într-un mediu care facilitează înțelegerea subiectelor universitare. Rolul acestui mediu este unul deosebit, fiind unul, în mare parte, internațional, el imprimă studenților noștri un comportament mai tolerant și mai deschis.

Toate activitățile universității trebuie să fie orientate pe crearea de oportunităţi pentru studenții săi. Dacă să pornim de la premisa că universitatea este o platformă de cercetare și dezvoltare pe de o parte, și pe de alta una educațională, atunci oportunitățile sunt proiectate anume în aceste domenii. Prin urmare studenții noștri activi sunt implicați de la cercetări asupra unui satelit, până la activități cu caracter mai mult social și educațional în cadrul unor organizații internaționale de tineret. Iar colaborarea universității cu mediul industrial permite  studenților să-și focuseze mai ușor interesele profesionale asupra cerințelor de piață.

Domeniul IT este unul dinamic. Tehnologiile apar continuu și au menirea să eficientizeze dezvoltarea software. De aceea profesorii trebuie să facă exact ceea ce fac și alții din domeniu, mereu să învețe și să aplice noile tehnologii. Este greu să le urmezi pe toate, dar activând în cadrul unei companii software îmi este mult mai ușor să le înțeleg.

Nu este ușor deloc, în schimb, să modifici în continuu programele și planul de studii. Totuși noi încercăm să o facem și câte ceva reușim. Personal din acest an sunt titular la două discipline noi de specialitate. Sper că le voi face bine și studenților să le placă.

Pentru studenții de azi, consider că cea mai mare problemă este timpul, pe care ar trebui să-l împartă între studiile de la facultate și proiectele IT (comerciale sau de voluntariat) la care participă mulți dintre ei. Altă problemă, trebuie să recunoaștem, ar fi condițiile de studii. Dar dacă ați intra în blocul Facultății de Calculatoare, Informatică și Microelectronică (UTM), ați vedea că la acest capitol universitatea depune eforturi considerabile și aici trebuie de menționat colaborarea universității cu companiile private din domeniul tehnologiilor informaționale și de comunicații. Și o ultimă problemă majoră este cunoașterea slabă a limbii engleze, ori activitatea din domeniul nostru nu poate fi concepută fără să o cunoști câtuși de puțin.

Talentul joacă un rol important în alegerea facultății, până și DEX-ul dă definiţii similare pentru talent și facultate. Asta nu înseamnă că cei care nu reușesc din prima, nu sunt potriviți pentru IT. Doar rămâne să-și găsească propria cale, căci IT-ul este un domeniu în care se pot regăsi mulți. Studenții trebuie să înțeleagă: facultatea este locul unde se creează premisele necesare pentru formarea persoanei ca personalitate și ca profesionist. Dacă un student va deveni sau nu pe parcursul anilor universitari un specialist cu o imagine bună, depinde doar de el. Căci calitățile esențiale ale unui profesionist IT sunt determinate de capacitățile de a învăța, de a stabili relații prietenoase bune și de a depune efort. Cum poți să le dezvolți la universitate? Prin muncă și învățare continuă, că este electronică, sau programare distribuită nu contează. Și în timp ei se vor convinge.

 

Alex Railean (Lector, UTM):

Alex Railean, Lector, UTM PC: colaj #diez
Alex Railean, Lector, UTM PC: colaj #diez

Studenții la IT sunt oameni obișnuiți, precum acei care studiază în alte domenii. Există studenți foarte buni, există și de acei care probabil au ales greșit facultatea.

În fiecare an am avut parte de studenți excepționali, deci pot spune că nivelul maxim de competență a fost și este înalt.

Deseori văd anunțuri cu oferte de lucru pe pereții universității – cred că asta e metoda cea mai tipică de abordare a studenților de către companii. Dar sunt și alte situații. Spre exemplu, activitatea mea la universitate este un lucru facultativ, serviciul meu de bază fiind altul. Compania mea are capacitatea de a influența gândirea studenților, prin intermediul meu. Am în vedere faptul că e o situație când ajuți studenții prin donații de cărți sau calculatoare, și e cu totul altceva când „donezi omul” care dedică universității câteva ore pe săptămână și lucrează cu studenții cot la cot în laborator. Randamentul este mult mai mare. Unii din acești studenți mai apoi fac practica de vară împreună cu mine, de la ei puteți afla cât de interesant este acest mod de cooperare.

Spectrul de oportunități este limitat doar de imaginația fiecăruia dintre noi. Aceasta este adevărat mai ales în cazul tehnologiilor informaționale – în majoritatea cazurilor operăm cu entități abstracte, care nu necesită resurse fizice (cărbune, cernoziom, blană de nevăstuică, etc). Cu alte cuvinte, poți construi aproape orice, comparativ cu studenții de la arhitectură care sunt constrânși de realitate într-un mod mult mai agresiv decât noi.

Sigur că universitatea oferă cunoștințe care dezvoltă capacitatea de a rezolva probleme mari și complexe, cel puțin asta e contribuția mea.

În sensul schimbărilor din domeniu, eu încerc să fiu acela care „provoacă” schimbările. Pentru a nu fi luat prin surprindere de schimbările inițiate de altcineva – citesc cărți, articole, știri, urmăresc atent evoluția unor proiecte care mă interesează. În Internet poți găsi aproape orice, iar dacă nu găsești – poți găsi persoana care poate găsi. Prin urmare, schimbările în IT te prind cu garda jos doar dacă ești absolut izolat de restul universului.

Cred că problemele cu care se confruntă studenții în IT sunt aceleași cu care se ciocneau studenții și secole în urmă: lenea și gestionarea ineficientă a timpului. Dacă vorbim despre probleme care nu primesc calificativul „cele mai mari”. Comparativ cu vremea când eu eram student, multe lucruri s-au schimbat spre bine: Internetul este mult mai accesibil, precum și tehnica de calcul e mai performantă.

Alte aspecte, cu regret, evoluează cam lent. Spre exemplu, iarna în unele încăperi e destul de frig. În calitate de profesor – sunt permanent în mișcare când organizez o lecție; studenții însă, stau pe loc. Eventual îngheață mâinile și picioarele – atunci nu prea ai chef de studii.

Există multe detalii mai mici care provoacă disconfort într-o anumită măsură, cum ar fi absența unui loc unde putem parca bicicletele, absența hârtiei igienice în WC, în unele cabinete tabla nu este perfectă, mobilierul nu este foarte comod pentru somn, spamul „Work & Travel” este omniprezent, etc.

Totuși, în pofida acestor detalii, universitatea continuă să fie unul dintre locurile mele preferate de pe planetă. Aceasta se datorează contextului social și cognitiv – la universitate există oameni foarte buni, când sunt printre ei – mă simt bine și cunosc multe lucruri noi.

Recomandări pentru elevi: Vino în vizită la universitate, asistă la lecții și asigură-te că domeniul X e ceea ce vrei cu adevărat. Nu cunosc un profesor care să interzică astfel de asistenți, citește ghidul „concepte despre conspecte”.

Pentru studenți: Vino regulat la lecții, stabilește prietenii strânse cu colegii și învață să cooperezi. Depășește frica de a adresa întrebări, comunică intens cu profii și „stoarce” din ei cât mai multe cunoștințe și sfaturi.

Influențează conducerea universității prin mecanismele disponibile dacă unele cadre didactice nu prestează servicii de calitate și oferă informații irelevante sau irosesc timpul studenților. Învață limba engleză pentru a citi literatura de specialitate exact atunci când e publicată, nu aștepta N ani o traducere, tema își poate pierde din actualitate. Acordă prioritate studiilor și nu serviciului; orice companie care „nu” este interesată în dezvoltarea ta multilaterală (adică te „îngustează” doar în ramura care îi trebuie companiei) – îți face o defavoare, chiar dacă îți plătește pentru asta. Citește cărți din domenii non-tehnice, literatură artistică, lărgește-ți orizonturile. Nu rupe din context citatele din răspunsurile primite, scrie corect, chiar dacă nu studiezi la facultatea de litere, extinde această listă de sfaturi și discut-o cu colegii.

 

Ivan Zarea (Asistent Universitar, UTM):

Ivan Zarea PC: facebook.com/Best.Chisinau
Ivan Zarea, asistent universitar, UTM PC: facebook.com/Best.Chisinau

Studenții la IT sunt deosebit de buni. În fiecare an sunt tot mai motivați, mai curioși și mai activi, fapt care mă bucură mult – vor ajunge departe.

Companiile se implică activ în viața academică în mai multe moduri: seminare, cursuri, donații de săli, locuri de practică și, desigur, locuri de muncă. Cred că s-ar putea face cu mult mai mult dacă s-ar integra mai mult în cursuri – companiile locale au ingineri foarte buni care sunt mereu invitați la facultate să participe în cadrul unui curs sau să prezinte o temă în timpul acestuia.

Dacă e să vorbim despre oportunitățile ce se deschid în fața studenților, din câte observ, piața crește, domeniul se dezvoltă și se deschid tot mai multe locuri de muncă pentru ingineri IT. Au început să se desfășoare și unele evenimente de sharing – în care oricine e invitat să învețe și să discute. Au fost câteva, sunt sigur că vor mai fi.

Universitatea se ocupă de organizarea oportunităților pentru studenții săi: avem parte și de școli de vară, și de oportunități de cercetare. Cursuri, ani de schimb, cercuri sau pur și simplu colectiv interesant – facultatea propune, studentul alege. Desigur, s-ar putea de făcut mai multe și încercăm, cu pași mici.

Ca să fac față schimbărilor în IT, citesc și programez cât mai mult. Pe de o parte, e bine că domeniul evoluează intens – mereu ai ce face. Pe de altă parte, e greu de filtrat informația și de văzut ce e trend temporar și ce nu.

Cred că sunt trei probleme cu care se confruntă studenții noștri: lipsa de încredere în sine (sunt tare buni, dar încă nu cunosc asta); lipsa de disciplină pentru a lucra de sine stătător și dorința de a lucra din anul III.

Pentru studenții de azi am câteva sfaturi: nu lucrați în timpul facultății, lucrați acasă, explorați, intrați în comunități online, participați la concursuri, discutați cu alții și nu uitați de viața socială!

 

Materialul face parte din cadrul Campaniei de promovare a Carierei IT, realizată de Asociația Națională a Companiilor Private din Domeniul TIC cu suportul Ministerului Tineretului și Sportului prin intermediul Programului de Granturi pentru anul 2014, Proiectului USAID CEED IIAgenţiei Austriece pentru Dezvoltare (ADA), din fondurile Cooperării Austriece pentru Dezvoltare, sub patronajul Ministerului Educației al Republicii Moldova.

Taguri: #admitere
Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
Mai citește
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente