Ministrul Educaţiei, Maia Sandu, a declarat că în curând Codul Educației va fi supus dezbaterilor publice, iar în următoarele luni va începe procesul de revizuire a curriculei școlare.
Potrivit ministrului, modificările în programa școlară, care urmează a fi elaborate pe parcursul anului 2014, vor fi implementate începând cu anul 2015. Anunţul a fost făcut în cadrul emisiunii „Moldova în Direct” de la Moldova 1, care a pus în discuție reforma în domeniul educației. Referindu-se la problemele atestate în procesul educațional, ministrul a evidenţiat anumite deficiențe ce țin de accesul la educație, relevanță şi calitate.
„Avem o problemă de acces. La treapta preșcolară există localități unde lipsesc servicii preșcolare și avem probleme în localitățile urbane, unde sunt mai mulți copii. Avem probleme și în învățământul general, în special pentru unele categorii de copii cum ar fi cei cu cerințe educaționale speciale”, a specificat Maia Sandu.
Potrivit oficialului, „în lunile următoare se va purcede la analiza curriculei în învățământul general, astfel încât pe parcursul anului 2014 să fie pregătite niște propuneri de modificare, iar în 2015 să fie începută implementarea acestora”.
Maia Sandu spune că „problemele de relevanță sunt acute în învățământul vocațional-tehnic, pentru că angajatorii se plâng astăzi că nu au pe piață oferta de muncitori calificați, care să satisfacă cerințele lor”. „Același lucru este valabil și pentru învățământul superior. Aici soluția este o conlucrare mai strânsă cu sectorul privat”, consideră ministrul Educației.
Maia Sandu spune că pentru învățământul superior și cel profesional s-a venit cu ideea de creare a Agenției de Asigurare a Calității, proiect discutat, în prezent, în Parlament. „Va fi un organ care se va pronunța asupra calității programelor, precum și va face acreditarea instituțională”, a specificat ministrul.
Deputatul Ion Ceban, membrul Comisiei parlamentare cultură, educație, cercetare, tineret, sport şi mass-media constată că în Strategia Educației „sunt multe lucruri bine scrise, dar regretă că acest document „apare atât de târziu” și că „nu este supus dezbaterilor parlamentare”. „Este absolut obligatoriu ca această strategie, considerată de către minister drept una sectorială, să fie adoptată de către Parlament”, consideră deputatul.
Arcadie Barbăroșie, directorul Institutului de Politici Publice, a subliniat importanța finanțării adecvate a domeniului educației, spunând că nivelul acesteia ar trebui să fie de cel puțin 20% din PIB. Totodată, în opinia expertului, sectorul privat ar trebui „să pună umărul” la dezvoltarea sistemului educațional.
„Avem resurse destul de mari promise de partenerii de dezvoltare, pentru infrastructură. Acum căutăm și pentru alte necesități: salarii pentru profesori, un program de promovare în carieră. Sunt lucruri pentru care noi cerem bani și suntem la o etapă de discuție destul de avansată cu unii donatori”, a spus Maia Sandu.
Referitor la contribuția sectorului privat, ministrul a constatat că „avem puțini agenți economici mari, puternici, care-și permit să facă asemenea investiții”. Totuși, susține Maia Sandu, au fost identificați eventuali investitori cu care se poartă discuții privind modele de cooperare. „Sperăm să putem testa un asemenea model de la 1 septembrie 2014”, a spus ministrul Educației.