Astăzi, elevii din Republica Moldova au susținut examenul de Bacalaureat la limba de instruire. Echipa #diez a reușit să afle subiectele testului la profil real. Iată ce au avut de rezolvat candidații.

Aici puteți vedea subiectele pe care le-au avut de rezolvat elevii la examenul de limba română, profil umanist

Poezia „Aratul pe hârtie” de Liviu Damian
Să nu ne facem neamul de ocară
Când observăm că nu e totul bine.
Știind de calea lui cea dulce-amară
Să-i mulțumim că este și ne ține.

Să nu ne facem neamul de pomină
Lăsându-ne pripit de plugărie
Că prea de-un timp se cheltuie lumină
Arându-se de-a surda pe hârtie.

Din colile ce-s în birouri scrise
Nu crește spic, nici ramul nu înfloare
E bună cifra, dar în loc de vise
Sub lună numai cifrele să zboare?

Gliei mereu îi tot jurăm credință
Dar satele le părăsim cu-ncetul.
Rușinea fugii astea în ființă
O simte și plugarul, și poetul.

Mulțumim Bibliotecii Municipale Hasdeu pentru rapiditatea cu care ne-au ajutat să găsim poeziile.

Subiectul I

#1. Găsiți sinonime pentru cuvintele: pripit, observăm, gliei, fugii.

#2. Alcătuiți enunțuri cu următoarele perechi de substantive: neam-glie; poet-a simți.

#3. Alcătuiți expresii frazeologice sau locuțiuni cu ajutorul cuvântului „cale”.

#4. Comentați simbolul „spic” în raport cu alt simbol din această poezie.

#5. Comentați o figură de stil din poezie.

#6. Motivați alegerea titlului poeziei prin două argumente.

#7. Comentați mesajul global al poeziei în raport cu afirmația lui Liviu Damian. Aproximativ: Poetul se ridică în picioare când vorbește despre țară.

Subiectul II

De caracterizat personajul narator „Mircea” din opera „Memorii” de Mircea Eliade.

„Majoritatea prietenilor au aflat cu strângere de inima hotărârea pe care o luasem. Pentru ei, savârsisem o eroare care ar fi putut să-mi fie fatală. Nu numai că Nina era saracă (și se miraseră și mai mult când au aflat că o silisem să renunțe la postul pe care-l avea la Societatea Telefoanelor). Dar avea câți­va ani mai mult ca mine, avea un copil și, mai ales, nu apar­ținea mediului de „artiști” și „intelectuali” în care ne mișcam noi. Se întrebau toți, cu aprehensiune, în ce măsură o fostă soție de ofițer ar fi putut să ajute, să susțină, să „inspire” un scriitor dublat de un cărturar, și încă unul ca mine, excentric și dezlănțuit. Gestul meu li se părea absurd și totodată pri­mejdios.

Dar numai după câteva luni, prietenii au început să se convingă că se speriaseră degeaba. Pe de o parte, eu rămăse­sem același, nu renunțasem la nici unul din obiceiurile mele. Pe de alta parte, descopereau în Nina o prietenă inteligentă, bună și de o dezarmantă sinceritate, care până la urmă îi cu­cerise. Cu timpul, ajunseseră să creadă că datorită dragostei și devotamentului Ninei eu devenisem „invulnerabil”. Știind-o pe ea lângă mine, nu le mai era frică de viitorul meu. Orice s-ar fi putut întâmpla, erau siguri că Nina va ști să mă scoată din încurcătură. După câțiva ani, Nina ajunsese în ochii prietenilor mai mult decât o „soție ideală” – devenise o figu­ră legendară, fără de care le era greu să creadă că aș fi putut face ce făceam. Admirau mai ales extraordinara ei energie, pe care n-o întreceau decât discreția și umorul cu care izbutea s-o camufleze. Îmi aduc aminte că, întrebâdu-l o dată pe Camil Petrescu, prin 1934-l935, de ce nu se căsătorise, mi-a răspuns că el nu avusese „norocul să întâlneasca o Nina Mares”. Îl impresionase îndeosebi faptul că, deși Nina trăia exclusiv pentru mine, ascundea atât de bine lucrul acesta, încât trebu­ise mult timp ca să-l descopere. Cum mi-a marturisit o dată, pe el, Camil, îl stinghereau o dragoste și o devoțiune prea evidentă, și totuși, adăugase, nu se putea căsători decât cu fe­meia pe care o va ști nu numai îndragostită de el, dar și total identificată cu tot ce credea, gândea sau visa el”

Subiectul III

Alcătuiți un anunț (după criteriile enunțate).

Legendă: Valeria/Valeriu Tulău Elev(ă) în clasa a XII-a la Liceul Teoretic „Minerva” din mun. Bălți, de scris un anunț despre organizarea de către absolvenți a unei serate de rămas-bun pentru elevii clasei a X-a și a XI-a și pentru cadrele didactice, care va avea loc pe 25 mai 2017 ora 18.00 în sala de festivități a liceului. Semnează din partea grupului de inițiativă.

*Subiectele sunt colectate exclusiv în baza memoriei elevilor ce au susținut BAC-ul. Dacă doriți să ne ajutați cu completarea subiectelor, vă rugăm să o faceți în comentarii sau mesaje.