Are peste 20 de ani de experiență profesională în calitate de consultant, educator, cercetător și manager în mai mult de 55 de țări. Activitatea Lidiei Varbanova se concentrează pe strategii, politici de dezvoltare, antreprenoriat, dezvoltarea organizațională și tehnologiile online, cu accent deosebit pe artă, cultură și industriile creative. Recent a participat la un eveniment în Chișinău, unde și-a împărtășit experiența și cunoștințele în domeniul antreprenoriatului și fundraisingului. Lidia Varbanova a venit la Chișinău în cadrul Programului de Cultură și Creativitate al UE -Parteneriatul Estic 2015-2018.

Lidia Varbanova consideră că deși domeniul culturii nu este foarte profitabil în unele țări, câteva aspecte importante te pot ajuta să faci bani și din acest domeniu:

# este necesar să realizezi în primul rând că piața nu este doar în Republica Moldova. Piața este globală, iar pentru a avea profit într-un domeniu, trebuie să știi să folosiți noile tehnologii, pentru că în artă și cultură, produsele și serviciile se vând în mare parte online;

# trebuie să cunoști mai multe limbi străine. Dacă știi doar limba română și rusă nu este suficient, pentru că trebuie să cunoști cel puțin o limbă internațională;

# cunoașterea modelelor de afacere este un alt punct ce nu trebuie trecut cu vederea, pentru că mulți oameni lucrează în artă și se plâng că nu sunt puțini bani pentru cultură, că guvernul nu-i susține sau că sponsorii sunt limitați. Cei care lucrează în artă trebuie să știe cât mai multe despre modelele de afaceri și multitudinea de moduri în care pot să continue să lucreze la produsul lor creativ. Una dintre posibilități este să ai o organizație cu care să faci bani pe care ulterior să îi investește în produsul tău creativ sau poți deschide un business care e bazat pe lucrul în domeniul creativ cum ar fi design, fashion, publicații etc.

Lidia Varbanova

„Implicarea tinerilor în domeniul cultural variază de la țară la țară. În unele țări, tinerii încep prin faptul că își găsesc un spațiu comun pentru creare, un loc pe care îl arendează pentru minimul posibil și unde se împart cu echipament pentru a munci într-un mediu de colaborare. Sunt multe persoane însă care încep o afacere pentru că au văzut că aceasta este profitabilă în altă țară însă în localitatea lor aceasta încă nu există. Nu este dificil să începi o afacere, uneori este suficient este adaugi ceva nou la un produs sau serviciu care deja există și să încerci să atragi atenția asupra acestei schimbări. Mulți tineri preferă să înceapă afaceri sociale cu ideea de a ajuta societatea și ăsta este un aspect pozitiv ce trebuie promovat”, menționează Lidia Varbanova.

Pentru a începe o afacere în industriile creative trebuie parcuși următorii pași:

# să creezi o idee generală care e inovațională, pentru că nu toate ideile reprezintă ceva nou;

# să faci teste de piață și teste de profitabilitate pentru a vedea dacă produsul este necesar, dacă acesta va fi plătit și pentru a afla care este grupul țintă;

# găsește un partener, pentru că majoritatea afacerilor au nevoie de parteneri;

# calculează prețul afacerii pentru a ști cât mai exact trebuie să investești.

„Tinerilor, nu acceptați răspunsul NU atunci când începeți o afacere. Dacă vrei să faci ceva – fă asta! Tinerii sunt cunoscuți pentru că luptul cu sistemul, însă eu nu recomand rebeliunea oarbă, ci încrederea în forțele proprii. Atunci când începe o afacere, un tânăr trebuie să asculte de sfaturile care i se dau, însă nu trebuie să se abată de la drumul pe care a pornit. Este important însă să aveți cunoștințe în finanțe și modele de afaceri, pentru că de multe ori afacerile sunt inovative și încep excelent însă eșuează pentru că modelul de afacere care a fost ales, nu a fost cel mai potrivit sau nu a fost implementat corect. Cunoașteți bine noile tehnologii, așa că profitați de asta”.

„Articolul a fost produs în cooperare cu  Programul de Cultură și Creativitate al UE-Parteneriatul Estic 2015 – 2018 – culturepartnership.eu”.