Guvernul și Delegația UE spulberă miturile despre Acordul de Liber Schimb

EU-Votes-to-Suspend-US-Access-to-Financial-Database-Because-of-NSA-Spying-393901-2
Foto:PC: bnmagazine.co.uk

Delegația UE în Republica Moldova și guvernul moldovean au demontat cele mai des vehiculate mituri despre Acordul de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (DCFTA), în cadrul unei întâlniri cu reprezentanții presei.

Mai jos vă aducem la cunoștință cele mai des întâlnite mituri, care deseori sunt folosite ca argumente politice de unele formațiuni. Viceministrul Economiei, întrebat despre modul de a informa populația, a spus că au fost deja create spoturi video care să informeze populația, însă guvernul nu folosește așa metode ca unele din partidele euro sceptice, și informația se distribuie mai greu.

Mitul 1: „Beneficiile economice ale DCFTA pentru Moldova sunt nesemnificative, în timp ce costurile reformelor vor fi substanțiale”

Fapt: Cercetările economice independente sugerează că participarea Republicii Moldova la DCFTA va stimula exporturile țării către UE cu 16%, iar importurile din UE cu 8%. Se preconizează ca DCFTA, în ansamblu, să stimuleze PIB-ul cu 5,4% anual, dacă reformele vor fi realizate. UE va sprijini Republica Moldova și agenții economici în elaborarea reformelor și aplicarea acestora în perioada de tranziție specificată în Acordul de Asociere.

Pirkka Tapiola a subliniat că în afară de faptul că reformele sunt menite să asigure o dezvoltare stabilă a Moldovei, creșterea prezisă de PIB nu poate fi ignorată, viceministrul Economiei, Octavian Calmîc, a spus că DCFTA este un instrument care va asigura investiții străine și o dezvoltare durabilă.

Mitul 2: „Prin semnarea Acordului de Asociere, Moldova va pierde piața CSI”

Fapt: DCFTA este compatibil cu toate celelalte acorduri de liber schimb la care Republica Moldova este parte, deoarece acestea nu solicită ca Moldova să devină membru al unei uniuni vamale care va priva Moldova de suveranitatea de a-și realiza propria politică comercială. Acest lucru este valabil, în special, în cazul Acordului de Liber Schimb cu țările CSI. Prin urmare, după semnarea Acordului de Asociere cu UE, Moldova va putea să exporte fără taxe vamale atât în UE, cât și în CSI.

Mai mult ca atât, va intra în vigoare Acordul de Liber Schimb cu Turcia, care în prezent este a treia cea mai importantă piață pentru exporturile moldovenești. În fine, deoarece standardele UE sunt recunoscute la nivel global, în mod automat se vor deschide și alte piețe importante din lume pentru bunurile și serviciile moldovenești.

Pirkka Tapiola, ambasadorul UE în Moldova, a menționat că UE nu impune o Uniunea Vamală, unde sunt reguli strict prescrise, DCFTA, oferind oportunitate de a face comerț și în spațiul CSI, mai mult ca atât, pe parcursul anului trecut volumul de comerț cu CSI a scăzut cu 20%, iar cel cu UE s-a ridicat cu 23%.

Mitul 3: „Relațiile comerciale dintre Moldova și Rusia riscă să se agraveze ca urmare a semnării DCFTA”

Fapt: Nu este adevărat. Piața UE și a Rusiei diferă una de alta; comerțul cu UE nu are loc în detrimentul comerțului cu Rusia. Legăturile de afaceri devin mai strânse într-un mediu legal stabil și previzibil, iar diferența iese în evidență atunci când agenții economici decid unde să desfășoare activități comerciale. Republica Moldova este un stat membru al CSI, la fel ca și Rusia, și poate avea relații comerciale cu Rusia la fel precum cu orice alt partener. Nu există niciun motiv de a înceta relațiile comerciale atunci când regulile relevante sunt respectate.

Mitul 4: „Ca urmare a DCFTA, prețurile pentru consumatori vor crește”

Fapt: DCFTA va face piața moldovenească mai deschisă pentru importurile din UE. Acesta va conferi mai multă competitivitate, ceea ce, în mod normal, va duce la scăderea prețurilor pentru consumatori. Conform unor cercetări independente, prețurile de consum vor scădea cu 1,0% pe termen scurt și, respectiv, 1,3% pe termen lung, Octavian Calmîc, a menționat: „Cota produselor care vor fi importate nu reprezintă majoritatea, care ar putea submina producătorul autohton, majoritatea o reprezintă produsele aduse din Ucraina.”

Mitul 5: „Moldova va fi invadată de bunurile UE după semnarea DCFTA ”

Fapt: Odată cu intrarea în vigoare a Acordului de Asociere, piața se va deschide asimetric, în favoarea Moldovei: exportatorii moldoveni vor avea imediat acces deplin la piețele europene, în timp ce deschiderea pieței moldovenești pentru produsele europene va avea loc progresiv. Datorită perioadelor lungi de tranziție în ceea ce privește produsele și sectoarele sensibile asupra cărora s-a negociat, piața moldovenească va fi deschisă produselor europene doar atunci când producția proprie va deveni suficient de competitivă.

Un exemplu care l-a adus viceministrul Economiei, a fost cel legat de importul de carne, importul total fiind de 40-60 de tone, din care cota UE va constitui doar 5 tone de carne, care este și solicitată de producători autohtoni pentru a produce salam de calitate superioară.

Mitul 6: „UE va beneficia imediat de pe urma DCFTA, în timp ce Moldova va trebui să implementeze reformele”

Fapt: Nu. Condițiile privind comerțul cu bunuri și servicii, precum și privind crearea condițiilor pentru companii vor fi imediat ameliorate atât pentru UE, cât și pentru Moldova, facilitând comerțul și investițiile. Acest lucru este deosebit de important pentru Moldova, care are nevoie de mai multe investiții pentru a impulsiona creșterea economică. Atunci când DCFTA va intra în vigoare, companiile din Moldova vor avea imediat acces la piața UE, ceea ce va face Moldova mai atrăgătoare pentru investitorii autohtoni și străini.

Atât Pirkka Tapiola cât și Octavian Calmîc, au dat de înțeles că beneficiul va fi comun, și este ceva treptat.

Mitul 7: „Ca urmare a semnării DCFTA cu Moldova, Rusia se teme de un aflux de bunuri din UE. Aceasta va periclita relațiile dintre Rusia și Moldova”

Fapt: Bunurile din UE nu pot intra pe teritoriul Rusiei în calitate de bunuri moldovenești, deoarece există un Acord între UE și Moldova. Nu este atât de simplu. O simplă tranzitare a unui produs european nu îl va transforma într-un produs moldovenesc și acesta nu va beneficia de un tratament preferențial în Rusia. Acesta este un principiu comun acceptat la nivel internațional, care este bine știut de Rusia.

Mitul 8: „DCFTA cu UE nu este mai avantajos pentru Moldova decât participarea în cadrul Uniunii Vamale”

Fapt: Fals din cauza a 2 motive majore. În primul rând, DCFTA reprezintă o zonă de comerț liber: ceea ce înseamnă că comerțul dintre UE și Moldova va deveni mai facil (prin eliminarea tarifelor și alinierea normelor și standardelor la cerințele europene). Spre deosebire de o Uniune Vamală, o zonă de comerț liber nu aliniază taxele de import și export ale partenerilor și nu îi obligă pe aceștia să adopte aceeași politică de comerț.

Prin urmare, într-o zonă de comerț liber, Moldova și UE își vor păstra opțiunile lor suverane asupra politicilor acestora. Într-o uniune vamală, această suveranitate este transmisă unei instituții supranaționale, care implementează acordul cu privire la uniunea vamală. Un membru al uniunii vamale nu va mai putea decide liber asupra relațiilor comerciale cu țările terțe.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente