Ministrul educației și cercetării, Dan Perciun, a anunțat mai multe modificări la Codul Educației, care vor duce la reorganizarea școlilor cu un număr redus de elevi. Astfel, gimnaziile cu mai puțin de 35 de elevi în clasele a V-a – a IX-a vor fi transformate în școli primare. Școlile primare cu mai puțin de 30 de elevi vor deveni școli-grădiniță primare, iar școlile-grădiniță primare cu mai puțin de 10 elevi vor fi transformate în grădinițe.
Potrivit ministrului, procesul va viza 73 de instituții de învățământ, ceea ce reprezintă aproximativ 6 % din total, și 1.328 de elevi, adică 0,5 % dintre elevii din țară.

Ministerul va oferi 50 de unități de transport școlar. Aproximativ 75% dintre elevii relocați vor avea de parcurs mai puțin de 10 kilometri – un drum de aproximativ 20 de minute cu autobuzul.
Elevii transportați vor primi o indemnizație lunară de 1.000 de lei timp de doi ani. Profesorii vor beneficia de transport gratuit și de indemnizații de relocare de până la 300.000 de lei, dacă acceptă să se angajeze într-un alt raion și să predea o normă didactică timp de cel puțin cinci ani.
Procesul de reorganizare nu va fi aplicat în localitățile în care nu există o altă școală la o distanță mai mică de 20 de kilometri.
La baza reformei va stat calitatea, nu resursele financiare. Noi nu vom economisi nici un bănuț. Obiectivul e să menținem peste tot grădinițele și școlile primare, dar în limita rezonabilă. Reforma va veni la pachet cu transport școlar și sprijin pentru elevi, părinți și profesori.
Dan Perciun

Procesul de reorganizare a existat în toate perioadele, pentru că demografia este demografie, iar una este politica din Parlament și alta este realitatea din teren. În perioada guvernării comuniste au fost închise aproximativ 60 de instituții.
Dan Perciun
Datele prezentate de MEC arată că una din zece școli din Moldova are sub 50 de elevi, iar una din cinci are sub 90 de elevi. În aceste instituții mici, performanțele elevilor sunt considerabil mai slabe.
În școlile cu mai puțin de 200 de elevi, doar 12 % dintre elevi au atins nivelul minim de competență la matematică la testarea PISA. În instituțiile cu peste 1.000 de elevi, această pondere urcă la 91 %.
Ministerul explică aceste diferențe prin deficitul de cadre didactice și infrastructura învechită din instituțiile mici.
Proiecțiile MEC, bazate pe datele recensământului, arată că până în 2040 numărul elevilor se va reduce cu aproape 100.000, adică aproximativ o treime.












