Foto: Mary Nemciuc, directoare generală și fondatoare Technovator

Mă numesc Mary Nemciuc și sunt directoare generală și fondatoare Technovator. În acest articol vă voi povesti despre inițiativa noastră de a ajuta antreprenorii din regiunile Moldovei să se dezvolte, care sunt cele mai mari dificultăți pe care aceștia le întâmpină și ce oportunități pot accesa.

La Technovator, avem mai multe programe prin care ajutăm afacerile și IMM-urile să se dezvolte, iar una dintre ele este inițiativa SALTO, care are scopul de a sprijini antreprenorii locali prin consultanță, instruire și mentorat.

Am văzut rezultatele muncii noastre în multe afaceri, care au crescut semnificativ în decurs de 12 săptămâni. De asemenea, noi cunoaștem că pe IMM-uri* și pe micul business se ține economia unei țări. Așa am înțeles că noi putem ajuta și ghida afacerile. Respectiv, vom continua să dezvoltăm businessul în regiuni.

Scopul nostru este să ajutăm minimum 50 de afaceri să beneficieze de workshopuri și traininguri în cadrul acestui program de accelerare.

Antreprenorii se tem că e scump, dar nici nu știu cât costă

Antreprenorii din regiuni sunt reticenți la diferite tipuri de traininguri din cauza:
#1. banilor – cred că e scump;
#2. încrederii în consultanți;
#3. lipsei accesului la informații și oportunități;
#4. lipsei unei platforme centralizate unde să găsească consultanți în afaceri.

Am observat că antreprenorii din regiuni sunt reticenți la diferite traininguri și din start le desconsideră zicând că este scump și că nu este pentru ei, chiar dacă nici nu cunosc prețurile sau condițiile. Partea bună e că sunt și programe gratuite, dar mulți antreprenori din regiuni nu prea cunosc despre ele.

Un alt aspect, pe lângă cel financiar, de ce antreprenorii din regiuni nu consideră trainingurile un ajutor este lipsa de încredere în ele. Consultanții sunt o necesitate vitală pentru ca antreprenorii să treacă prin niște pași concreți de dezvoltare și să nu lucreze haotic. De asemenea, serviciile de consultanță sunt un aspect economic ce crește capacitățile și bugetele companiilor.

Cum combatem stereotipurile

Eu sunt de părerea că serviciile de consultanță nu ar trebui să fie gratuite. Poate sună banal, dar să fie măcar o plată simbolică de 100 de lei din partea antreprenorilor. De ce? Pentru că acum, practic, toate serviciile de consultanță sunt acoperite de donatori și nu toți antreprenorii le iau în serios. Dar dacă ar veni cu contribuția minimă de măcar 100 de lei, asta i-ar responsabiliza mai mult. Din propria experiență pot spune că am avut programe care erau complet gratuite și antreprenorii ori veneau, ori nu – cum doreau.

Problema este că antreprenorii nu sunt gata să achite pentru cursuri, oricât de mic ar fi prețul. Sunt și situații în care antreprenorii pot propune consultanților un anumit procent din afacerea lor, adică să includă expertul în afacere. Eu nu recomand acest lucru, dar și aceasta este o formă de recompensă a consultantului.

Acum cred că asta este o provocare pentru experții din Republica Moldova pentru a defini cât costă serviciile lor pe piață, având în vedere că, preponderent, până acum, aceste costuri sunt acoperite de donatori.

În cadrul programelor pe care le desfășurăm la Technovator, ne asigurăm că nu doar transmitem informația, dar și ajutăm persoanele să aplice în practică ceea ce învață. Când vine vorba despre serviciile de consultanță, experții nu rezolvă problemele antreprenorilor, dar le oferă contexte potrivite, astfel încât antreprenorii să poată găsi singuri cea mai bună soluție.

Scopul nostru este să transferăm setul de competențe necesar consultanților, iar mai apoi aceștia, cu experiența deja acumulată, să poată instrui antreprenorii din regiuni.

Antreprenorii pot să nu înțeleagă anumite procese, de exemplu, pot să nu știe de ce au nevoie de eficiență energetică. Când vine un expert și le explică matematica simplă din spate – dacă înlocuiesc un singur bec cu unul eficient energetic, timp de un an pot economisi 1.000 de lei –, totul devine mult mai clar. În cele din urmă, antreprenorul se gândește singur cum ar putea îmbunătăți eficiența energetică și cum să adapteze procesele pentru a fi mai eficiente. Această conexiune dintre expert și antreprenor contribuie la partea de conștientizare și informare.

De unde avem experți pentru cursuri

La Technovator, creștem baza noastră de date de experți. Avem peste 30 de specialiști activi. Nu pot să spun că toți sunt nemijlocit experți ai Technovator, dar când cineva dintre antreprenori solicită ghidare pe un anumit segment, atunci noi le putem recomanda cu încredere persoanele cu care lucrăm. Pe acești experți îi contractăm pentru traininguri, mentorate, coaching, în funcție de programele pe care le avem.

Ne propunem să creștem baza de date, pentru că am vrea să avem servicii de mentorat și în regiuni, să nu vină consultanți doar din Chișinău, dar antreprenorii să aibă acces direct la experți locali. Se simte necesitatea de servicii de consultanță în regiuni și ar trebui să contribuim la creșterea specialiștilor în afaceri anume acolo.

Ce le lipsește antreprenorilor din regiuni

Cel mai mult le lipsește, probabil, informarea. Ei nu valorifică și nu își conștientizează potențialul real. Antreprenorii din regiuni se confruntă deseori cu probleme mici, pe care le consideră foarte mari. Asta de multe ori îi împiedică să ia decizii optime pentru dezvoltare.

În general, mulți antreprenori nu înțeleg aspecte specifice legate de business, chiar și accesul la finanțare. Dacă găsesc un anumit proiect, încearcă singuri să se înscrie, dar uneori formularele sau criteriile care sunt acolo stipulate îi depășesc.

Antreprenorii locali se pot bloca când trebuie să încarce un plan de afaceri sau în momentul în care în formular apar întrebări mai nișate. În astfel de situații, de obicei, caută pe cineva care ar putea să scrie aplicarea pentru ei. Problema vine din motiv că ei fie nu înțeleg procesele, fie nu s-au aprofundat suficient în cerințele din formular.

Domeniul financiar este o provocare destul de mare în a-l înțelege. Noi ne-am ciocnit cu foarte mulți antreprenori care nu țin nicăieri și sub nicio formă cifrele lor de afacere. Asta este surprinzător, dar e adevărat. Un simplu PNL*, câți bani intră în companie și câți se duc; uneori asta poate fi întrebare tabu.

De asemenea, lipsa înțelegerii proceselor digitale este o problemă. De foarte multe ori, antreprenorul este singur în afacere sau mai are doi-trei angajați și spune că are nevoie de automatizare. Atunci eu îl întreb: „Ok, automatizare la ce?”. Dacă stai și analizezi mai bine, acest antreprenor nu are nevoie de automatizare, dar, pur și simplu, e necesar ca afacerea lui să fie pe Google Maps și Instagram ca să fie ușor găsită de audiență.

Diferențe între regiuni și Chișinău în servicii de consultanță

Când vorbim despre afaceri și termenul de IMM, dacă în Chișinău sunt preponderent afaceri mici și mijlocii, atunci în regiuni sunt micro.

Cum să ajungă regiunile din urmă Chișinăul? Aici mai mult este vorba de aliniere, fiindcă într-adevăr este o discrepanță destul de mare.

De exemplu, dacă anterior la Cahul programele de mentorat se organizau mai mult online, fiindcă nu exista un loc unde să se întrunească participanții, acum a fost construit Inotek – un spațiu de accelerare dedicat stimulării inovației și antreprenoriatului. De asemenea, la nord a fost deschis Nortek. Inclusiv ODA are mai multe programe de accelerare, la fel precum Camera de Comerț și Industrie, Tekwill Comrat, Asociația Oamenilor de Afaceri din UTA Găgăuzia NEXT, Grupul de Acțiune Locală Edineț, EU4Moldova și GIZ Moldova.

De asemenea, le recomand antreprenorilor, atunci când se întâlnesc cu anumiți experți, să verifice expertiza pe care o au, să stabilească o conexiune și să întrebe cât costă serviciul pe care aceștia îl prestează. Antreprenorii din regiuni trebuie să înțeleagă că și alți fondatori de afaceri îi pot ajuta gratuit pe anumite subiecte. Dacă este vorba despre o colaborare de durată, pot discuta prețul și pot analiza cum să acopere aceste costuri.

Uneori, antreprenorii se tem că este foarte scump, dar nici nu știu cât costă, pentru că nu întreabă. În mare parte, atunci când este vorba de o consultanță unică pe un anumit domeniu, aceasta poate fi, de multe ori, gratuită. XY Partners sau Startup Moldova organizează astfel de inițiative.


Bun Venit este un proiect #diez de educație financiară în care antreprenori și antreprenoare din Republica Moldova îți explică ce trebuie să știi dacă vrei să deschizi și să dezvolți o afacere.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii