Laura-Călina Scutelnic își dorește o carieră în drept, la fel ca cea a părinților săi. Deși cândva se visa actriță, a ales un domeniu deloc apropiat artei, dar care o pasionează de mică. În prezent, tânăra este studentă în anul II la Facultatea de Drept Global din cadrul Universității Tilburg. În vara anului 2024, Laura a reușit să practice cunoștințele acumulate peste hotare acasă. Experiența i-a fost asigurată în cadrul stagiului lansat de #diez – Moldova Brain Gain – în colaborare cu Ambasada Țărilor de Jos.
Tânăra a ales să studieze în Regatul Țărilor de Jos fiind atrasă de oportunitatea de a învăța dreptul global, o abordare mai largă care îi va oferi mai multe posibilități profesionale. Nu se vede în rolul de avocată și nu dorește să se limiteze strict la jurisprudență, ci caută o perspectivă mai generală, care să îi deschidă uși în diferite domenii, atât acasă, cât și în afară.
„Programul de drept global pe care l-am ales include atât dreptul european, cât și dreptul internațional. Totodată, oferă cunoștințe despre sistemul de drept civil, dar și despre sistemele specifice Marii Britanii și Statelor Unite. Având în vedere că acesta este disponibil doar în câteva state, am considerat Țările de Jos cea mai atrăgătoare opțiune. Aici știam că e complet altă cultură și eu voiam să văd altceva decât ceea ce am văzut deja în Moldova.”
Deși nu a aplicat în alte state, a trimis cereri la mai multe universități din Țările de Jos: la Maastricht, pentru drept european, la Groningen, pentru drept internațional, și la Tilburg, pentru drept global. În cele din urmă, anume Tilburg a ieșit învingător. Este un oraș mai mic, dar programul de acolo i s-a părut mai interesant și mai potrivit pentru aspirațiile sale.
„Dorința de a studia dreptul a fost mereu prezentă în viața mea. Cu toate că la un moment dat visam să devin actriță și chiar am făcut actorie o perioadă îndelungată, într-un final am trecut de la artă înapoi la drept.”
Structura programului său de studii este asemănătoare cu cea a sistemului de învățământ din Moldova, cu două semestre în care studenții urmează câte cinci cursuri zilnic. O diferență ar fi faptul că în Țările de Jos profesorii sunt mai distanți, mai puțin deschiși să construiască legături cu studenții și mai stricți în evaluarea cunoștințelor. În cazul studenților e altceva. „Am vorbit cu oameni de pe toate continentele cred și e foarte fain că există această ocazie de a interacționa și de a afla curiozități despre alte culturi, de exemplu. Studenții sunt foarte deschiși, în general, indiferent de naționalitate”.
În ceea ce privește oportunitățile pe care le oferă Universitatea Tilburg, Laura a menționat că acestea sunt numeroase, iar majoritatea studenților participă activ. Potrivit ei, există o mulțime de programe, organizații și evenimente, inclusiv seri culturale, care fac din viața de student ceva cu adevărat interesantă și diversă.
„Voiam să cunosc cum lucrează sistemul din Moldova”
Programul său de studii nu include obligatoriu un stagiu, însă studenta a ales să își petreacă vara într-un mod productiv. Dorea să înțeleagă mai bine cum funcționează sistemul din Moldova, așa că și-a desfășurat practica la Biroul pentru Integrare Europeană (BIE). Astfel, a aplicat la programul Moldova Brain Gain.
Despre BIE știa că funcționează separat de Ministerul de Externe și că se ocupă de negocierile cu Uniunea Europeană. Se aștepta să lucreze cu documente venite din Bruxelles, să se implice în traducerea acestora sau în armonizarea legislației moldovenești cu cea europeană și, în timpul stagiului, a avut ocazia să le facă pe toate.
„Eu am lucrat pe capitolul 32, care este legat de finanțe. Scriam avize, note informative, note explicative, a fost foarte interesant. Mi-a plăcut atmosfera degajată și echipa, mai ales pentru că majoritatea colegilor mei erau tineri și profesioniști. În plus, am apreciat faptul că mi s-a oferit un mentor. Așa știam la cine să mă adresez în cazul în care am anumite neclarități sau întrebări.”
Stagiul, în general, a decurs foarte bine și fără dificultăți majore. S-a înțeles excelent cu toată lumea, iar fiecare zi petrecută la birou a fost o experiență plăcută. Au fost momente în care a rămas la birou chiar și peste program, deoarece îi plăcea mult tot ceea ce făcea.
„Cunoștințele academice m-au ajutat, dar nu foarte mult. Din cauză că eu terminasem abia primul an, nu aveam cunoștințe atât de aprofundate în domeniu. A fost un plus faptul că la început de stagiu mentorii m-au pregătit. De exemplu, a trebuit să citesc pachetul de extindere, care e foarte lung, ca să mă familiarizez cu termenii și condițiile.”
Cea mai dificilă sarcină a fost transcrierea unei discuții din cadrul unui screening explicativ. Una dintre participante avea un nivel de engleză destul de slab, iar acest lucru a îngreunat procesul de transcriere. Astfel, a reușit să finalizeze sarcina abia spre finalul stagiului. În același timp, cel mai mult i-au plăcut oamenii și faptul că a avut oportunitatea de a participa la primul screening bilateral, desfășurat exact în perioada în care își realiza stagiul.
„Acest stagiu m-a ajutat foarte mult să înțeleg ce vreau”
„Cred că acest stagiu m-a ajutat foarte mult să înțeleg ce vreau. Eu eram un pic pierdută. Am ales dreptul știind chestii generale despre ceea ce vreau să fac, dar nu aveam o idee clară despre viitorul meu. În plus, eu nu mai avusesem un job anterior, așa că aceasta a fost prima mea experiență de lucru. Am învățat ce e asta deadline și cum se lucrează calitativ, astfel încât să nu dau planurile colegilor și a întregii instituții peste cap. Totodată, am învățat că lucrul în echipă e foarte important. Când este vorba de un subiect de importanță națională și chiar internațională, e esențial să întrebi părerea celor din jur ca să iei o decizie corectă.”
După ce va termina studiile, inclusiv programul de masterat, Laura vrea să se întoarcă acasă. Ulterior, pentru începutul carierei, intenționează să revină la Biroul pentru Integrare Europeană. Pe termen lung, își dorește să lucreze în cadrul Consiliului European sau chiar al Parlamentului European: „În orice caz, mi-ar plăcea să am un program de muncă flexibil și colegi deschiși, care să se încurajeze și ajute reciproc.”
Tânăra consideră că un stagiu de practică este extrem de util. Potrivit ei, acesta nu durează mult, dar oferă tinerilor ocazia de a înțelege mai bine cum ar putea arăta viitorul lor profesional. În plus, este o experiență unică ce deschide noi uși și oportunități.
Moldova Brain Gain este o campanie educațională lansată de #diez și Ambasada Regatului Țărilor de Jos în Republica Moldova. Prin intermediul acesteia, ne dorim să reconectăm studenții și studentele care-și fac studiile la universități neerlandeze cu potențialul și oportunitățile de acasă, încurajându-i/încurajându-le astfel să revină după studii pentru a implementa bunele practici învățate peste hotare, contribuind astfel la schimbări pozitive acasă.