Laura Șestacov, o tânără olimpică la matematică, este coordonatoarea clubului Momentum din Chișinău, un loc unde elevii cu performanțe academice remarcabile se adună pentru a-i ajuta pe cei care întâmpină dificultăți la școală. Clubul a fost creat pentru a oferi elevilor resurse suplimentare de învățare, într-un context în care mulți nu au acces la pregătire individualizată. În fiecare duminică, olimpicii predau lecții de matematică, fizică și chimie colegilor lor, oferind nu doar sprijin academic, ci și inspirație. În acest articol, Laura ne va povesti despre provocări, satisfacții și evoluția clubului Momentum.
Laura povestește că Victor Șotropa, un fost elev al Liceului Teoretic „Orizont”, filiala Durlești, a inițiat clubul. După absolvire, acesta a predat coordonarea clubului lui Constantin Babuc, iar mai târziu, responsabilitatea i-a revenit Laurei. „De când am preluat clubul, ne-am străduit să menținem spiritul de mentorat și colaborare între elevii olimpici și ceilalți colegi care au nevoie de ajutor”, explică ea.
În fiecare duminică, între orele 13.30 și 16.30, elevii se întâlnesc la Biblioteca „Ion Creangă” din Chișinău pentru a participa la sesiuni de pregătire. „Profesorii sunt, de fapt, tot elevi, doar că olimpici. În funcție de numărul de participanți, avem de obicei câte doi olimpici la fiecare obiect – matematică, fizică și chimie. Uneori, la matematică, avem mai mulți profesori, deoarece aceasta este una dintre disciplinele cu cei mai mulți participanți”, menționează Laura.
Un aspect important al succesului clubului este colaborarea cu biblioteca „Ion Creangă” din Chișinău, care găzduiește lecțiile. „Această colaborare a început cu câțiva ani în urmă, iar biblioteca ne oferă o sală de lectură unde avem mese alocate pentru fiecare obiect. Colaborarea s-a păstrat de-a lungul a trei generații de coordonatori și ne bucurăm de acest sprijin”, povestește Laura.
Provocările organizatorice
„Unul dintre cele mai mari obstacole este să găsim un echilibru între numărul de elevi și olimpicii disponibili. Uneori vin foarte mulți, iar alteori doar câțiva participanți. De asemenea, trebuie să ne asigurăm că le captăm atenția și interesul cu exerciții și probleme provocatoare”, spune Laura. Pe lângă aceasta, organizarea evenimentelor și promovarea clubului pe social media sunt alte responsabilități pe care Laura le gestionează cu succes. Clubul este promovat intens pe rețelele sociale, având conturi active pe Instagram și Facebook, unde sunt postate imagini de la evenimente și se promovează formularul de înscriere.
Momentum este organizat în totalitate de elevi olimpici, dar profesorii din școlile participanților ajută cu promovarea clubului. „De exemplu, diriginta mea promovează foarte mult această oportunitate în școală și mulți elevi află de club prin intermediul anunțurilor distribuite de profesori. De asemenea, liceul nostru promovează activitatea clubului în cadrul evenimentelor școlare”, povestește Laura.
„Mentoratul – un dar al cunoașterii”
Majoritatea elevilor vin cu scopul de a-și face temele pentru acasă sau de a înțelege mai bine conceptele predate la școală. Elevii din clasele a VII-a, a VIII-a și a IX-a sunt cei mai frecvenți participanți, dar sunt și mulți din clasa a VI-a care vin din curiozitate. Pentru Laura unul dintre cele mai satisfăcătoare momente este să vadă progresul elevilor. „Când un elev vine la noi pentru a înțelege o temă complicată și, după ce lucrăm împreună, reușește să o înțeleagă, sentimentul de satisfacție este imens. Am întâlnit mulți copii care, cu ajutorul nostru, și-au îmbunătățit performanțele la școală. Am primit mult sprijin de la profesori și colegi de-a lungul timpului și simt că este datoria mea să dau înapoi”, adaugă ea.
Pe lângă lecțiile propriu-zise, Laura și colegii săi compun exerciții personalizate pentru elevi, în funcție de dificultățile pe care le întâmpină aceștia la școală. „Deseori, elevii spun că și-au terminat temele pentru acasă și nu știu ce să mai facă. În astfel de cazuri, le compunem noi exerciții pe baza lecțiilor pe care le-au parcurs la școală, pentru a-i ajuta să înțeleagă mai bine materialul”, explică ea.
Unul dintre cele mai frumoase momente pentru Laura a fost să formeze prietenii cu elevii care participă la club. „Pe lângă mentorat și lecții, clubul este și un loc unde se leagă prietenii. De multe ori discutăm despre cum este viața la școală, iar aceste conversații ajută la crearea unei atmosfere plăcute și de susținere”, adaugă ea.
Viitorul clubului Momentum
Laura și echipa sa de olimpici au planuri mari pentru viitorul clubului. „Am primit solicitări de la elevi să adăugăm și alte discipline, cum ar fi biologia sau informatica. De asemenea, vrem să colaborăm cu Asociația de Astrofizică din Moldova pentru a adăuga lecții de astrofizică în program. Vrem să facem clubul cât mai divers și atractiv pentru toți elevii”, ne dezvăluie Laura. Aceasta speră să găsească noi profesori olimpici care să se implice, astfel încât clubul să se dezvolte și să ofere un sprijin mai larg elevilor din Chișinău.
Sesiunile clubului Momentum au loc în fiecare duminică, între orele 13.30 și 16.30 la Biblioteca „Ion Creangă” din Chișinău. Participanții pot alege să se înscrie la lecții de matematică, fizică sau chimie, iar mentorii, care sunt elevi olimpici, creează un mediu de învățare interactiv și adaptat nevoilor fiecăruia. Formularele de înscriere se găsesc pe conturile de Instagram și Facebook ale clubului, iar echipa Momentum promovează activ oportunitatea atât online, cât și prin parteneriate cu școli din capitală.
Autor: Cristian Bacinschi