Asemenea multor elevi, pentru Radu Ojog ideea de a învăța în străinătate s-a conturat încă de pe băncile școlii. La începutul clasei a XII-a era deja sigur că vrea să-și continue studiile universitare în Țările de Jos. Tot în liceu a apărut pasiunea pentru economie și finanțe grație lecțiilor de istorie despre Marea criză economică din SUA. Acum este student la Universitatea din Groningen, în cadrul Facultății de Economie și Economia Afacerilor. În vacanța de vară, Radu a reușit să practice cunoștințele acumulate la facultate în cadrul stagiului lansat de #diez – Moldova Brain Gain – în colaborare cu Ambasada Țărilor de Jos.
Studentului i-au plăcut dintotdeauna tranzacțiile, bursele, băncile, iar acest interes l-a ajutat să înțeleagă domeniul în care își vede viitoarea carieră. De aici au pornit și căutările pentru instituția de învățământ care să-i satisfacă curiozitățile financiare. „Am analizat și alte opțiuni, dar am ales Universitatea din Groningen, deoarece am acces la studii de calitate, iar orașul în care mă aflu este internațional, unde poți vorbi liber limba engleza și te poți adapta destul de ușor.”
„Autonomia studentului este puternic încurajată”
Radu este student în anul II și până în prezent a fost expus zilnic unui mediu internațional, ceea ce constituie un adevărat avantaj pentru el. Tânărul interacționează cu oameni din diverse culturi, înțelege modul de gândire al acestora, dar și preia unele practici care îl ajută să se dezvolte atât din punct de vedere personal, cât și academic. „Țările de Jos sunt recunoscute pentru inovație și cercetare de calitate, ceea ce m-a ajutat să învăț și să înțeleg cum să adaptez provocările economice globale. La cursuri, discutăm teoria și stabilim legături cu realitatea. De exemplu, dacă vorbim despre macroeconomie, subiectul este adesea aliniat cu deciziile Băncii Centrale Europene.” Din categoria beneficiilor de a învăța peste hotare fac parte și discuțiile studenților cu speakeri de la diverse instituții internaționale. „Anul trecut la un curs de macroeconomie a venit guvernatorul Băncii Centrale Neerlandeze, care ne-a vorbit despre experiența sa.”
În afară de experți, și profesorii care predau la Universitatea din Groningen sunt deschiși să răspundă la orice întrebare a studenților, dar, pe de altă parte, stimulează învățarea și cercetarea pe cont propriu. „Studiul este mai mult centrat pe responsabilitatea individuală a fiecăruia, iar autonomia studentului este puternic încurajată.” Mediul academic i-a oferit ocazia să aibă parte și de colegi din diferite colțuri ale lumii. În mare parte, colaborează cu ei pentru proiectele universitare. Pe lângă temele pentru facultate, colegii lui Radu sunt interesați să afle unde este localizată Republica Moldova și ce tradiții are. „Cel mai frecvent se interesează despre limba pe care o vorbim. Unii profesori m-au întrebat ce se întâmplă în regiunea transnistreană. Am avut ocazia să le explic istoria și situația actuală. Sunt curioși de ce Moldova nu este încă în Uniunea Europeană și ce obiceiuri, mâncăruri tradiționale avem.”
Împreună cu alți studenți tânărul face parte dintr-o asociație de studii financiare, una dintre activitățile extracurriculare pe care le practică la universitate. „Aceste asociații te ajută să rezolvi sarcini care țin inclusiv de cursurile de la facultate. Cunoștințele pe care le-am acumulat atât la ore, cât și în cadrul acestor asociații mi-au demonstrat că m-am descurcat în cadrul stagiului de practică la Banca Națională a Moldovei (BNM), cunoșteam despre ce vorbeau angajații sau substraturile la care făceau referință.” Studentul este de părere că în mod special l-au ajutat cursurile de macroeconomie, microeconomie, politică monetară, contabilitate, finanțe, economie internațională. Aceste discipline i-au oferit o bază de cunoștințe cu care a dirijat în funcție de necesitate.
„Acest stagiu m-a convins că aș dori să activez în domeniul economic-financiar”
Timp de două luni, Radu a preluat rolul unui stagiar la BNM datorită proiectului Moldova Brain Gain, lansat de #diez în colaborare cu Ambasada Țărilor de Jos. Așa cum rețelele sociale servesc deseori drept sursă pentru a descoperi numeroase oportunități, studentul a aflat despre acest stagiu de pe Facebook. „Am decis să mă implic pentru a dobândi experiență practică. Cred că este important ca pe lângă tot ce înveți la universitate să ai și o experiență, astfel încât să înțelegi cum funcționează lucrurile în realitate. Mi-am dorit să învăț despre etica muncii și despre piața muncii din Moldova.”
La BNM, a făcut parte din departamentul Piețe financiare, iar alături de mentorul său a vizitat subdiviziunile departamentului, a cercetat programele, analizele și instrumentele financiare pe care le utilizează instituția. „Am învățat despre anumite operațiuni monetare, cum au loc acestea și cum se derulează. Banca are o mare responsabilitate pentru stabilitatea prețurilor și face eforturi mari pentru a minimaliza riscul.” Pe lângă coordonator, studentul a colaborat și cu angajații băncii. Aceștia l-au îndrumat pe tot parcursul stagiului în timp ce el urmărea fiecare proces financiar. „Datorită echipei am înțeles că în spatele fiecărei măsuri de politică monetară sau instrument financiar emis se află niște oameni uniți și pasionați, care lucrează pentru interesul public și pentru stabilitatea sistemului financiar.” De asemenea, ceea ce i-a plăcut cel mai mult în cadrul acestui stagiu au fost terminalele Bloomberg – niște monitoare unde se verifică prețurile, ratele pentru diferite valute și prețul diverselor burse.
„Stagiul la BNM a fost valoros, mi-a oferit o perspectivă unică asupra modului în care funcționează o instituție-cheie în economia națională, iar acum știu pe ce cursuri să mă concentrez în continuare la universitate. Pot spune că acest stagiu m-a convins că aș dori să activez în domeniul economic-financiar.” Tânărul nu exclude opțiunea de a se angaja în cadrul acestei instituții, dar după ce va analiza piața muncii din Republica Moldova în acest domeniu. Chiar dacă cele două luni petrecute la BNM nu au fost suficiente pentru a-și crea o imagine completă despre câmpul muncii de acasă, studentul a observat că există o varietate de locuri de muncă vacante. „Ar fi bine să existe mai multe inițiative, atât în sectorul public, cât și în cel privat, care să-i încurajeze pe tineri să se integreze pe piața muncii chiar din timpul facultății.”
„Moldova poate deveni un mediu prielnic pentru dezvoltare și inovație”
Radu îndeamnă tinerii să-și urmeze propriile dorințe, fie că vor să lucreze sau să învețe acasă, fie în străinătate. „Studiile peste hotare te pot transforma ca persoană și te expun la diverse provocări cărora trebuie să le faci față. Prin integrarea unor practici internaționale, Moldova poate deveni un mediu prielnic pentru dezvoltare și inovație, iar tinerii pot accelera acest proces indiferent că sunt într-o altă țară sau acasă.”
Moldova Brain Gain este o campanie educațională lansată de #diez și Ambasada Regatului Țărilor de Jos în Republica Moldova. Prin intermediul acesteia, ne dorim să reconectăm studenții și studentele care-și fac studiile la universități neerlandeze cu potențialul și oportunitățile de acasă, încurajându-i/încurajându-le astfel să revină după studii pentru a implementa bunele practici învățate peste hotare, contribuind astfel la schimbări pozitive acasă.