Vă îndemnăm să o cunoașteți pe Cătălina Botnaru – una dintre elevele care au obținut patru de 10 la examenele de bacalaureat 2023

colaj1
Foto:Cătălina Botnaru

Cătalina Botnaru este una dintre cei 30 de elevi care în acest an au obținut patru note de 10 la examenele de bacalaureat. Tânăra se numără printre absolvenții Liceului Teoretic Republican „Aristotel” și a studiat la profilul umanistic. Cătălina ne-a povestit cum a reușit să obțină cele mai bune rezultate la studii și a descris rolul învățatului sistematic.

Tânăra subliniază că nu crede în existența unei „formule magice” universale pentru a obține rezultate academice remarcabile, ci consideră că fiecare persoană are propriul său mecanism individualizat. Eficiența învățării constă în sistematizarea materialului într-un mod care să faciliteze asimilarea acestuia, creând asocieri și conexiuni personale care îi servesc drept ajutor în procesul de învățare. Ea recunoaște că acest mod de abordare necesită efort și disciplină, dar consideră că este esențial să găsești metodele care funcționează cel mai bine pentru tine și să le adaptezi în consecință.

„Am încercat să optez pentru învățatul matinal care, pentru mine, se dovedește a fi mult mai eficient. Mi-am structurat planul zilei în concordanță cu subiectele pe care trebuia să le acopăr, neuitând să balansez procesul și cu pauze pe măsură. Rutina mea s-a rezumat la trezitul de dimineață și intercalarea procesului de studiu cu alte activități care ar putea contribui la limpezirea vacarmului academic. Resursele cele mai rentabile în prag de examen sunt cele pe care ți le-ai conchis tu însuți. Pentru mine, toată multitudinea de rezumate, notițe sau scheme pe care mi le-am structurat în urma consultării mai multor surse au funcționat de minune”, explică tânăra.

Cătălina Botnaru subliniază importanța menținerii unui echilibru sănătos între activitățile academice și cele extracurriculare. Participarea la numeroase întâlniri despre literatură și implicarea în lecții de pian au jucat un rol crucial în contrabalansarea eforturilor academice. Cătălina a găsit modalități de a le integra în programul său zilnic.

Menținerea motivației este o provocare majoră în procesul de învățare. Indiferent de contextul academic în care se află, există inevitabil un moment în care entuziasmul și energia se epuizează. Cătălina înțelege că nu există o soluție universală pentru această problemă și consideră că soluția constă în menținerea unei balanțe delicate între voința puternică și tentația de a renunța. Pentru a menține motivația, Cătălina găsește metode personalizate care funcționează pentru ea. Acestea includ stabilirea de obiective clare, împărțirea materiei în bucăți mai mici și gestionarea eficientă a timpului. De asemenea, își acordă pauze regulate pentru a se relaxa și reîncărca, dar fără să se lase pradă tentației de a amâna învățatul.

„Paradoxal, însă cel mai mare obstacol este însăși lupta cu timpul! Fuga aceasta năvalnică contra cronometru devine, involuntar, acaparatoare, fiind grea de câștigat. Totuși, pe lângă asta, cred că presiunea psihologică e o opreliște și mai apăsătoare, din acest considerent perceperea examenelor de bacalaureat drept o experiență în plus și nicidecum un apogeu al evoluției capacităților tale intelectuale poate fi de ajutor”, precizează eleva.

Pentru Cătălina Botnaru unul dintre cele mai dificile examene a fost cel la istorie. Cu toate că nu poate afirma cu încredere că a fost dificil, ea resimțea o anumită nesiguranță în abordarea acestui examen comparativ cu celelalte. Cauzele acestei nesiguranțe s-ar putea datora volumului mare de informații care trebuiau asimilate și filtrate printr-un proces personal de înțelegere.

Ca adeptă a studiului individual, Cătălina preferă să dea sens și să analizeze conceptele prin propriul său sistem analitic. Când subiectul la istorie i se părea copleșitor, ea a căutat sprijinul și perspectiva altor colegi de clasă. Consultarea cu aceștia a fost o modalitate mai interactivă de a înțelege și asimila informațiile.

„Tinerii trebuie să fie siguri de propriile capacitați și să nu se lase dirijați de anumite preconcepții”

Rezultatele remarcabile la examene servesc drept sursă de inspirație pentru Cătălina și demonstrează faptul că nu există scopuri ce nu pot fi atinse.

Absolventa se află într-un moment de luare a unei decizii importante în ceea ce privește studiile sale viitoare. Oscilează între posibilitatea de a studia acasă și dorința de a merge peste hotare. Spune că este fericită pentru faptul că a ajuns la etapa de absolvire și îndeamnă tinerii și tinerele să creadă în propriile puteri.

„Tinerii trebuie să fie siguri de propriile capacitați și să nu se lase dirijați de anumite preconcepții impuse sau induse de ei înșiși sau de cei din jur. Să perceapă limitele cunoștințele lor drept o motivație de a-și extinde îngrădirile gândirii în primul rând pentru ei înșiși, și nu pentru rezultatul propriu-zis. Să nu se complacă într-o zonă confortabilă din punct de vedere intelectual ci, din contra, să conceapă atât bacalaureatul, cât și orice examen drept o fragmentare a procesului nostru pur uman de autocunoaștere”, menționează Cătălina.

Tânăra încă nu are claritate cu privire la domeniul de studiu pe care îl va urma. Cu toate că se îndreaptă către științele umanistice, încă explorează opțiunile și nu are o alegere definitivă în acest sens. Este deschisă către diverse direcții și caută să descopere care ar fi cea mai potrivită cale pentru a-și urma pasiunile și interesele.

Taguri: #BAC 2023
Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente