Odată cu începutul noului an școlar, Terre des hommes Moldova readuce în atenția profesorilor și a părinților subiectul violenței în școli, fiind un fenomen răspândit în instituțiile de învățământ din țara noastră. Copiii au nevoie de un mediu prietenos și sigur pentru a se concentra pe procesul educațional, iar violența și bullyingul pot fi factori perturbatori care afectează atât sănătatea fizică și mentală a copiilor, cât și randamentul școlar.
La sfârșitul anului 2021 – începutul lui 2022, în cele 25 de școli din Moldova, România și Ucraina participante în proiectul ACTIV – ACȚionează Împotriva Violenței, Terre des hommes a realizat o cercetare calitativă privind stereotipurile și normele de gen ce provoacă violență între elevi. Acesta este un fenomen deosebit de răspândit în România, Moldova și Ucraina, iar studiul „Violența bazată pe gen în școlile din România, Moldova și Ucraina” reprezintă una dintre primele încercări internaționale de a cerceta sistemic și comparativ fenomenul violenței bazate pe gen la nivelul Europei de Est.
Tipurile de violență cel mai des întâlnite în școlile consultate din Moldova din perspectiva elevilor sunt:
# violența fizică de severitate medie;
# comportamentul sexual dăunător;
# cyberbullyingul de nivel mediu.
Pentru a interveni eficient în combaterea violenței în rândul elevilor, este necesar să cunoaștem care sunt factorii care determină aceste comportamente. Cercetarea evidențiază faptul că violența între elevi apare în anumite contexte ce favorizează comportamente agresive la unii copii și îi poziționează pe alții ca victime ale violenței. Studiul a arătat că elevii care manifestă comportamente agresive sunt și ei, la rândul lor, victime ale circumstanțelor sociale și/sau familiale în care cresc.
Astfel, în cazul copiilor care apelează la comportamente violente, au fost identificate două categorii de factori care predispun la agresivitate.
#1. Familiali: nevoia de atenție; violența domestică; climatul socio-afectiv familial; exemple negative preluate din mediul familial.
„Copiii devin violenți când duc lipsă de atenție din partea celor dragi. Sunt inhibați și prin violență încearcă să atragă atenție.”(Profesor)
„Ei văd cum e în familie și se comportă la fel și la școală” (Elev)
#2. Psihosociali: dorința de expunere a statutului; influența anturajului; influența mass-media; rolul pe care-l joacă social media în viața copiilor.
„Dacă a avut loc o ceartă la școală, copilul care crede că nu a spus tot ce a vrut, continuă și pe rețelele de socializare cu mesaje urâte.” (Elev)
Factorii ce determină poziția de victimă a copiilor supuși agresivității
În poziția de victimă deseori se regăsesc copiii blânzi sau timizi, numiți și „victime facile”. Acești copii, fiind timizi, de cele mai multe ori nu interacționează cu semenii lor și sunt singuri, astfel devin vulnerabili, deoarece sunt considerați prea slabi pentru a se apăra.
„Când ești mai moale de fire, mai tăcut, pari mai ușor de manipulat.” (Elev)
O altă categorie de copiii predispuși la a fi victime sunt cei care ies în evidență prin anumite caracteristici, precum: rezultate școlare, aspectul fizic, etnie, statut social, etc.
„Copiii care arată diferit, sunt victime.” (Elev)
Performanța școlară reprezintă un element comun în profilul victimei: atât elevii care iau note bune și ies în evidență prin acest fapt, dar mai ales cei care iau note slabe, sunt potențiale victime. După spusele profesorilor, elevii cu dificultăți de învățare sunt aproape mereu victime în colectivul lor de elevi.
„Se râde de copiii care nu știu să răspundă la oră, care iau note proaste, râd de pasiunile altora, se amenință, își vorbesc urât, se ceartă, se întărâtă.” (Profesor)
„Atât fetele, cât și băieții râd de băieți și fete când ies la tablă și nu știu să rezolve exercițiile.” (Elev)
Recomandări
Studiul propune un set de recomandări privind măsurile ce ar contribui la diminuarea fenomenului de violență în școli. În primul rând, este necesară implicarea în egală măsură a tuturor actorilor vizați: școala, familia și comunitatea. De asemenea, sunt necesare campanii de advocacy care să promoveze soluții pentru conștientizarea și înlăturarea factorilor ce favorizează comportamentele agresive printre elevi.
În acest sens, în cele cinci școli din raioanele Edineț, Fălești, Florești, Soroca și Nisporeni participante în proiect, Consiliile Elevilor au elaborat un plan de activități pentru anul de studii curent, care prevede inițiative și campanii în comunitate, pentru a ridica nivelul de conștientizare printre semeni și adulți privind violența în bază de gen și, astfel, pentru a contribui la diminuarea fenomenului.
Totodată, profesorii implicați în proiectul ACTIV urmează să elaboreze un plan de prevenire a violenței în cele cinci școli, să-l supună consultărilor cu elevii, cadrele didactice și părinții, să-l ajusteze și să-l adopte, pentru a-l pune în aplicare în acest an școlar.
Fundația Terre des hommes activează în Moldova din 2004, iar programele organizației sunt orientate spre asigurarea ca toți copiii din țară să beneficieze de un sistem care le poate garanta protecția, dezvoltarea și implicarea în procesele sociale, educaționale, culturale și de sănătate care îi privesc. Mai multe detalii despre activitatea Terre des hommes Moldova găsi aici.