În Republica Moldova a fost lansată prima linie telefonică dedicată exclusiv adolescenților și tinerilor (10-24 de ani) care au nevoie de consiliere psihologică, recomandări din partea specialiștilor sau anumite informații corecte. Această linie telefonică este un serviciu nou și unic al Youth Klinic Moldova – o rețea care reunește 41 de centre municipale și raionale de servicii de sănătate prietenoase tinerilor.
La numărul 080080022 se răspunde zilnic, în regim non-stop, apelurile fiind confidențiale și gratuite din orice colț al țării și din orice rețea fixă sau mobilă.
Scopul principal al liniei telefonice de încredere YK Support Line este de a facilita comunicarea între adolescenți/tineri și specialiști prin oferirea de informații corecte, consiliere, recomandări și direcționări către specialiști mai calificați, în cazul în care este nevoie.
Printre obiectivele majore propuse se dorește scăderea numărului de probleme de sănătate mintală, inclusiv a riscului de suicid, a urmărilor consumului de substanțe psihoactive, a sarcinilor precoce și nedorite, a numărului de infecții cu transmitere sexuală (ITS), inclusiv HIV, dar și de a oferi sprijin tinerilor la dezvoltarea pubertară sau la rezolvarea problemelor de sănătate cauzate de violență.
18 operatori, selectați în urma unui concurs de angajare lansat public, și 18 psihologi consilieri din rețeaua Youth Klinic Moldova au participat, în ultimele două luni, la o serie de traininguri organizate de specialiști YK Neovita și reprezentanți ai Serviciului unic de urgență 112.
YK Support Line funcționează în regim 24 din 24 ore, fără zile de odihnă, pentru a oferi în timp util răspunsuri și soluții, indiferent de gravitatea situației sau dificultatea întâmpinată. Mai mult, dacă un adolescent va suna la 112 pentru a cere ajutor în cazul unor problemele care necesită și asistentă psihologică, operatorii Serviciului unic de urgență 112 vor redirecționa apelurile către YK Suport Line.
La 080080022 poate suna orice adolescent(ă) sau tânăr(ă) care:
# se simte trist, îngrijorat; trăirile care le are îl/o împiedică să-și îndeplinească treburile zilnice;
# își dorește să îmbunătățească relațiile cu părinții, profesorii, colegii/semenii;
# se simte abuzat(ă), traumatizat(ă), neglijat(ă), inclusiv este victimă a situațiilor de bullying, sau este exploatat(ă) ori supus(ă) unei forme de violență;
# vrea să știe care este vârsta potrivită pentru a începe o relație sexuală; care sunt riscurile unei relații sexuale neprotejate; cum să procedeze în cazul ruperii unui prezervativ etc;
# vrea să scape de anumite frici, temeri sau chiar de fobie-socială (frica de a ține un discurs sau o prezentare în public);
# vrea să comunice cu un specialist despre întrebările de sănătate care îl/o preocupă.
Discuțiile sunt confidențiale.
Vor fi luate în considerare, de asemenea, apelurile recepționate de la o altă persoană care are cunoștință despre astfel de situații și nu poate trece nepăsătoare peste faptul că cineva (un prieten, coleg, vecin, apropiat) se află într-o situație dificilă, într-o situație vulnerabilă. De asemenea, pot apela după ajutor părinți sau cadre didactice.