Macrinici Veaceslav este profesor de fizică la Liceul Teoretic „Ion Luca Caragiale” din orașul Orhei. Îi place să țină ore interactive, să desfășoare experimente și să le prezinte elevilor partea practică a materiei pe care o predă.
Acesta este unul dintre motivele pentru care Veaceslav a decis să participe la cele două trainguri de utilizare a roboților în domeniul didactic, desfășurate de către Proiectul de Competitivitate al USAID Moldova în parteneriat cu Asociația Națională a Companiilor din domeniul TIC.
Pentru început, profesorul a învățat principiile de construire și programare a roboților LEGO Mindstorms EV3, iar la cea de-a doua sesiune de instruire a programat roboți și, totodată, a aflat despre metodele noi și eficiente de predare a materiei.
Instruirile desfășurate la Chișinău l-au lăsat pe profesor cu multe impresii plăcute. „Extraordinar! Am aflat multe lucruri noi. Instructorii și experții străini ne-au făcut curioși. Împreună am construit și programat roboții, am participat și la un concurs intern pentru testarea roboților creați. De la ei am învățat că motivația și echipamentele sunt elementele cele mai importante pentru desfășurarea acestor cercuri de robotică”, mărturisește Veaceslav.
Cele două traininguri la care a participat profesorul fac parte din proiectul Roboclub, proiect care include și echiparea instituțiilor de învățământ cu seturi de robotică. Și Liceul Teoretic „Ion Luca Caragiale” din orașul Orhei s-a numărat printre cele 58 de instituții educaționale din toată țara, care au primit seturi de robotică la mijlocul lunii octombrie. Iar de atunci, orele opționale de robotică au devenit mai interesante, iar profesorul organizează și un cerc de robotică pentru cei mai buni elevi.
„La cercul de robotică antrenez peste 100 de elevi. Mai întâi am trecut toată partea teoretică, iar elevii deja știu cum trebuie să facă totul. Acest lucru le dă mai multă independență și prin urmare sunt mult mai motivați să găsească soluția la problema formulată.”
Profesorul spune că de la experți străini a luat multe lucruri utile pe care le va implementa în practică la cercurile sale de robotică. „Trainerul din Estonia le-a dat independență elevilor și în același timp a micșorat numărul copiilor dintr-o grupă. Iar acest lucru i-a permis să acorde mai multă atenție copiilor mai dotați și entuziasmați. Îi voi urma și eu sfatul pentru a pregăti elevii în funcție de abilitățile lor.”
Veaceslav Macrinici vede robotica ca pe un liant între fizică, matematică și logica matematică. „Pentru mine, ca profesor, robotul este un ajutor valoros în explicarea noțiunilor ca: mișcare circulară, mișcare rectilinie-uniformă, forța de frecare în funcție de cum se mișcă pe o suprafață netedă și pe alta mai puțin netedă. Toate componentele unui robot ne ajută să demonstrăm partea practică a fizicii”, explică Veaceslav.
Potrivit acestuia, asamblarea și programarea roboțeilor dezvoltă multe calități necesare copiilor: gândirea critică, perseverența, logica și creativitatea. „Odată cu apariția acestui cerc de robotică, sunt sigur că o să apară așa-numiții genii, copii foarte talentați care vor construi și programe mai sofisticate. Așa stimulăm inovația”, continuă convingător profesorul. Veaceslav este sigur în potențialul elevilor săi și mândru de cei care i-au continuat calea, studiind fizica aplicată în țări ca Rusia, Franța sau Canada. Potrivit acestuia, elevii au uneori nevoie de un singur imbold pentru a reuși și acesta poate fi, fără îndoială, robotica.
În prezent, 98 de profesori din 40 de localități și 64 de instituții ale republicii au fost instruiți privind utilizarea roboților în domeniul didactic. În acest an, peste 2000 de elevi participă la cele 83 de cluburi de robotică organizate în școlile din țară.
Ionela Titirez, Manager Dezvoltarea Antreprenoriat și Educație TIC, Proiectul de Competitivitate al USAID Moldova: „Igredientul principal al programului de Robotică sunt profesorii, fără de care nu ar mai fi organizate astfel de instruiri. De aceea, în scopul continuării sau extinderii programului de Robotică în instituțiile de învățământ, am organizat o serie de instruiri la care au participat 98 de profesori din 64 de instituții din 40 de localități din Republica Moldova. Desigur, unul din criteriile principale pentru selectarea instituțiilor de învățământ va fi disponibilitatea profesorilor deja instruiți.”
Proiectul Roboclub, inițiat de Proiectul de Competitivitate al USAID Moldova, se desfășoară în perioada martie 2014 – mai 2017 și urmărește creșterea interesului tinerilor față de domeniul roboticii.
Despre suportul USAID în domeniul TIC din Moldova
Industria IT în Republica Moldova are un ritm rapid de dezvoltare și a înregistrat o creștere de 20 de ori a exporturilor de servicii IT în ultimii 10 ani. Având capacitatea de a influența pozitiv starea economiei, IT-ul este plasat în topul priorităților de competitivitate ale țării.
USAID Moldova a susținut industria IT încă din faza embrionară, creând o viziune clară pentru valorificarea potențialului său, prin proiectele USAID CEED, USAID CEED II și în prezent – prin Proiectul de Competitivitate al USAID Moldova. Creșterea competitivității sectorului este abordată din patru direcții strategice de acțiune: adaptarea educației IT la cerințele industriei, poziționarea Moldovei ca destinație IT în regiune, consolidarea unei viziuni comune și a unui mediu de afaceri propice pentru specificul industriei ICT, crearea unei comunități puternice de tech startup. Această abordare complexă, definită din necesitățile industriei, a trasat o nouă traiectorie pentru dezvoltarea domeniului IT în Republica Moldova.