Să porți haine de la un brand sau altul este o opțiune legată de gust și portofel. Să alegi un brand local pentru că îți place și vrei să-i susții pe oamenii care muncesc în spatele lui, este deja o atitudine socială. Prin campania OAMENIDININIMĂ vreau să descoperim împreună pe oamenii din spatele brandurilor de haine create în Moldova. Și, totodată, să găsim motive pentru a-i îndrăgi și a vrea să-i încurajăm să continuie ce au început. Cu unii dintre ei veți descoperi că aveți viziuni, slăbiciuni sau pasiuni comune. În cazul altora vă va impresiona curajul, de care poate aveți impresia că duceți lipsă. În orice caz, istoriile lor nu ar trebui să vă lase indiferenți.
Înainte să o cunosc pe eroina primului interviu, am întrebat-o la telefon despre pasiunile sale. Mi-a răspuns că îi place la nebunie să petreacă timpul cu mama sa, să o răsfețe, să stea de vorbă, să se plimbe împreună. Cred că anume cu acest detaliu voi începe istoria în care urmează să o descoperim pe Ana Popova, proprietara brandului cu același nume, o fată deosebită, cu o inimă fragilă și cu un spirit creativ, grație căruia apar accesoriile sale de poveste.
Odată intrată la artistă în showroom, m-a întâlnit întâi mirosul de bujori și aura roz din jurul ei. Purta o rochie care îi venea perfect și îi scotea în evidență corpul bine lucrat la sală, iar în urechi avea mugurii roz de flori, care îi poartă semnătura.
Un copil născut din mamă economist și tată militar, venită la vârsta de 6 ani la Chișinău din Murmansk, Rusia, țară în care cândva i-au fost deportați buneii. Provenind dintr-o familie în care s-a vorbit rusește, este de admirat că Ana vorbește atât de liber și corect limba română.
Ana își amintește cu zâmbet despre primii săi bani. A vândut buchete de flori la piață, a împărțit cărți de vizită în stradă, a vândut bilete de avion. Tot timpul a muncit ca să-și câștige singură banii. Totodată a urât cifrele și a iubit tot ce e legat de artă. Iată de ce, pasiunea surorii sale de a croșeta a făcut-o și pe Ana să vrea să învețe să facă cât mai multe lucruri cu mâinile sale. Este autodidactă. Învață din mers și cu plăcere.
Că să-i împace pe ai săi, s-a înscris la Marketing la ASEM. În afara cursurilor de la Academie, fără să știe mama, mergea la diverse cursuri, ca să învețe să confecționeze tot felul de obiecte.
Deși lasă impresia unei fete foarte firave și timide, ascultând-o îmi dau seama că este un om ambițios, puternic, cu picioarele pe pământ, o luptătoare care știe bine ce își dorește de la viață.
Totul a pornit acum 7 ani. Îi plăcea să-și confecționeze accesorii, multe dintre ele le oferea în dar. Într-o bună zi a mers la un salon de frumusețe și cineva a întrebat-o dacă broșa pe care o purta în piept este de vânzare. Atunci i-a trecut prin cap gândul că ar putea încerca să confecționeze accesorii la comandă.
Primii pași au însemnat și primele cucuie. Cum ar fi o comandă mare, pentru o companie din Italia, care nici astăzi nu a plătit factura. Îi lipseau elementare cunoștințe despre cum să faci un catalog sau să creezi o colecție cu identitate. În pofida tuturor greutăților înfruntate, acum zâmbește. Și este plină de recunoștință pentru aceste experiențe, grație cărora a învățat să facă ceea ce-i place. Spune că toate creațiile sale de azi, sunt produsul greșelilor din care a învățat ieri.
I-a promis cândva lui tata să-i facă cunoscut numele în lumea întreagă. Tatăl Anei de 6 luni nu mai este. Face o pauză. Încearcă să oprească nodul din gât. Nu-i reușește.
Probabil, de asta am avut impresia că despre mama vorbește în șoaptă, ca despre cea mai mare comoară pe care vrea să o protejeze de rele. Merge zilnic la mama în vizită pentru a lua împreună micul dejun. Tot cu mama fac o echipă bună pentru a crea accesorii. Sora Anei, Olga, este și ea în afacere. O tot observ în spatele nostru, numărând mărgelele de pe raft, făcând notițe, dând telefoane. Olga este și manager, și administrator și contabil. Astfel Ana este lăsată să viseze și să creeze.
Recunoaște că la început le venea greu să împartă grijile, dar acum are o înțelegere clară cu sora sa: nu se implică una în treburile celeilalte, dar muncesc în echipă și se împacă de minune.
Acum toate par să fie bine puse la punct. Inițial, când a văzut că ideile sale au început să fie preluate de alți artiști, se întrista. Acum însă știe să-și seteze prioritățile și nu se consumă pentru lucruri care nu merită atenția. Ana știe că oricând va fi cu un pas înaintea tuturor.
Îi place singurătatea, pentru că îi permite să creeze în liniște, nu pierde timp ca să numere Like-urile pe Facebook, face regulat sport.
Nu-i este frică de multă muncă. Se teme doar să nu reușească pe toate câte și le-a pus în gând. Cum reușește să împace activitatea sa cu viața de familie? Nu trădează secretul, dar se mândrește cu un soț înțelept, care îi dă toată libertatea pentru a-și crește afacerea.
Este prezentă anual la Salonul de la Paris. Acolo se simte apreciată, iar accesoriile sale își iau zborul spre diverse destinații. Crede că femeile de azi trăiesc o profundă criză de feminitate. Și își dorește prin lucrările sale să împiedice acest proces. Când mai multe femei din Japonia, Spania, Franța, Italia, Olanda sau SUA – țări în care pleacă accesoriile Anei, îmbracă pe ele un șirag de flori din mătase, ele împrumută și o parte din sufletul Anei.
Iar numele tatei este cunoscut departe peste hotarele Moldovei.
10 lucruri despre Ana Popova
# A câștigat primii săi bani la 16 ani
# Bijuteriile Anei prima dată au fost prezentate la Milano
# Lucrările sale au intrat în top 10 accesorii ale expoziției de la Paris
# În afacere mai sunt implicate mama și sora Olga
# Are o lucrare care îi aduce noroc și care se numește „ANNA”
# Acum 2 ani a decis să dea jos 10 kg
# Se trezește la 6 dimineața pentru a merge la sală
# Brandul său preferat de îmbrăcăminte este JULIA ALLERT din Moldova
# Ana știe să gătească un pui chinezesc excepțional
# Mama îi dăruiește tot timpul crizanteme
# Înterpretul său preferat este Robbie Williams
Acest articol a fost realizat în cadrul Proiectului de Competitivitate al Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID). Proiectul susține eforturile Republicii Moldova de a promova o economie puternică, diversificată și orientată spre export, contribuind la creșterea competitivității în sectoare-cheie: sectorul vitivinicol și turism, industria ușoară (în special îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii), și sectorul tehnologiilor informaționale și comunicațiilor. Această asistență este posibilă datorită suportului generos al poporului American, prin intermediul USAID, în colaborare cu Guvernul Republicii Moldova.
Text semnat de Nata Albot