În acest an, va începe procesul de amenajare a trei unități de educație incluzivă pentru copiii cu dizabilități mentale severe în școlile din Republica Moldova. Potrivit ministrului educației și cercetării, Dan Perciun, elevii vor beneficia de suport psihologic, logopedic, psihopedagogic și de camere senzoriale.
Dan Perciun a menționat că Ministerul Educației și Cercetării intenționează să deschidă în instituțiile de învățământ mai multe astfel de centre.
Anul acest vom începe amenajarea a trei unități de educație incluzivă și vrem ca numărul lor să crească în următorii ani. Dizabilitatea mentală severă este, cred că, cea mai mare provocare pentru sistemul nostru educațional, când vine vorba despre copiii cu cerințe educaționale severe.
Dan Perciun, ministrul educației și cercetării
În 2024, la Guvern a fost aprobat Regulamentul cu privire la organizarea și funcționarea serviciului de specializare înaltă de tip unitate de educație incluzivă în cadrul instituției de învățământ general. Potrivit acestuia, astfel de unități vor fi organizate în școlile în care învață cel puțin 300 de elevi. Într-o unitate urmează să fie înmatriculați între 15 și 24 de copiii cu dizabilități severe din localitate sau din localitățile aflate la cel mult 20 de kilometru de instituție.
În decembrie 2024, în școlile din țară a fost distribuit un lot de 500 de dispozitive asistive pentru copiii cu dizabilități de văz și auz. Părinții elevilor care au nevoie de ele se pot adresa Centrului Republican de Asistență Psihopedagogică (CRAP) pentru a primi astfel de dispozitive și a le utiliza în cadrul instituției de învățământ. După absolvirea școlii, echipamentele vor fi redistribuite altor beneficiari prin intermediul CRAP.
Datele arată că, în ultimii 12 ani, accesibilitatea copiilor cu CES în grădinițe și școli a crescut – de la 49 % la 79 %. În același timp, doar 23,3 % dintre profesorii care au răspuns la studiu cred că școlile din Moldova sunt pregătite pentru integrarea copiilor cu dizabilități.
Totuși, 94 % dintre profesorii din Moldova au o atitudine tolerantă față de copiii cu CES și, în același timp, 68 % dintre cadrele didactice sunt pregătite din punct de vedere metodic să lucreze cu aceștia.