Poliția de Frontieră a Republicii Moldova a anunțat că, începând cu 12 octombrie 2025, în toate punctele de trecere a frontierei externe a Uniunii Europene va fi pus în aplicare Sistemul de Intrare/Ieșire (Entry/Exit System – EES). Acest mecanism face parte din procesul de modernizare și digitalizare a controlului la frontierele externe ale statelor UE și Schengen. Sistemul va înregistra automat datele privind intrările, ieșirile și refuzurile de intrare pentru cetățenii țărilor terțe (non-UE), inclusiv Republica Moldova.
Țările UE care utilizează EES introduc sistemul treptat la frontierele lor externe, până la implementarea completă către 10 aprilie 2026. Majoritatea cetățenilor din afara UE vor trebui să își înregistreze datele biometrice la frontieră. Călătorii vor fi fotografiați și li se vor scana amprentele digitale înainte de a li se permite accesul în spațiul Schengen al Europei. Sistemul va înlocui în cele din urmă pașapoartele ștampilate de către autoritățile de frontieră.
Cine este vizat de EES
Cetățenii Republicii Moldova cu pașaport biometric vor trece prin noile proceduri de înregistrare, iar moldovenii cu dublă cetățenie care călătoresc cu documentul european NU intră sub incidența sistemului. EES se aplică spațiului Schengen, care cuprinde 25 dintre cele 27 de state membre ale UE, precum și Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția. Republica Irlanda și Cipru nu fac parte din spațiul Schengen și vor continua să proceseze pașapoartele ca și până acum.
EES se aplică dacă sunteți cetățean al unui stat terț care călătorește pentru un sejur de scurtă durată într-o țară europeană care utilizează EES și:
# deține o viză de scurtă ședere;
# nu are nevoie de viză pentru a rămâne maximum 90 de zile într-o perioadă de 180 de zile.
Există câteva excepții, cum ar fi persoanele care dețin vize de lungă ședere sau permise de ședere.
Cum funcționează EES
Așadar, cetățenii vizați de EES vor trece prin următoarele proceduri:
# scanarea documentului de călătorie;
# colectarea datelor biometrice (fotografie facială și amprente digitale);
# crearea unui dosar electronic personal în baza de date europeană.
Copiii sub 12 ani și persoanele cărora nu li se pot preleva amprente din motive medicale sunt exceptați de la această procedură.
Crearea dosarului în baza de date europeană se va face o singură dată.
Când ajungeți la frontieră pentru prima dată după introducerea EES, va trebui să furnizați datele personale. Ofițerii de control al pașapoartelor vă vor fotografia fața și/sau vă vor scana amprentele digitale. Aceste informații vor fi înregistrate într-un fișier digital.
Procesul poate fi mai rapid dacă înregistrați unele dintre date în avans, utilizând un ecran de autoservire, dacă este disponibil la punctul de trecere a frontierei sau utilizând o aplicație mobilă, dacă este disponibilă în țara de sosire.
Pe lângă datele personale, datele de intrare și ieșire vor fi înregistrate electronic în sistem. Dacă depășiți perioada permisă de ședere în țările europene care utilizează EES, sistemul vă va identifica și va înregistra această informație. În cazul în care autoritățile vă refuză intrarea, sistemul va înregistra și această informație.
Ce se va întâmpla cu datele colectate
Datele furnizate în format digital prin intermediul EES vor fi păstrate timp de trei ani, cu unele excepții, după care vor fi șterse. Acestea pot fi utilizate de autoritățile de frontieră, vize și imigrare din țările care utilizează sistemul, precum și de poliția locală și Europol, agenția UE pentru aplicarea legii.
Dacă treceți din nou granița în termen de trei ani, procesul va fi mai rapid, deoarece fotografia și amprentele digitale vor fi deja înregistrate. Dacă refuzați să furnizați o fotografie sau să vă fie luate amprentele digitale, vi se va refuza intrarea.
EES va crește timpul de așteptare la frontiere?
Implementarea treptată a EES oferă statelor membre flexibilitatea necesară pentru a se adapta la noul sistem și a reduce la minimum cozile la frontiere. De asemenea, li se va permite să suspende operațiunile EES în cazul unor timpi de așteptare excesivi.
În timp ce călătorii care sosesc la un punct de trecere a frontierei pentru prima dată vor trebui să furnizeze date personale și biometrice, trecerile ulterioare vor fi mult mai rapide, deoarece autoritățile de frontieră vor verifica pur și simplu aceste informații și nu vor mai ștampila pașapoartele.
Avantajele noului sistem
Pentru Uniunea Europeană, EES:
# modernizează gestionarea frontierelor prin înregistrarea electronică a intrărilor și ieșirilor cetățenilor din afara UE sau a refuzurilor de intrare;
# face controalele la frontieră mai eficiente, îmbunătățind treptat experiența călătorilor;
# combate eficient frauda de identitate prin colectarea datelor biometrice;
# îmbunătățește securitatea în cadrul UE;
# ajută la combaterea terorismului și a criminalității organizate grave, acționând ca instrument de verificare a identității.
Pentru cetățenii din afara UE, EES:
# oferă informații precise cu privire la durata maximă a șederilor autorizate în Uniunea Europeană;
# înlocuiește necesitatea ștampilării pașaportului;
# reduce treptat timpul de așteptare la cozile de control al pașapoartelor prin introducerea controalelor automatizate la frontieră.
Trebuie să solicit și o autorizație de călătorie ETIAS?
Nu încă. Sistemul European de Informații și Autorizare privind Călătoriile (ETIAS) ar trebui să fie lansat după punerea în aplicare a EES, în ultimul trimestru al anului 2026.
ETIAS va viza resortisanții din țări terțe care beneficiază de scutirea de viză. Va trebui să depuneți o cerere online pentru o autorizație de călătorie ETIAS, furnizând informații personale și detalii despre călătoria dumneavoastră și să achitați o taxă de 20 de euro. Majoritatea cererilor vor fi procesate în câteva minute, permițându-vă să intrați pe teritoriul a 30 de țări europene de câte ori doriți pentru șederi de scurtă durată (până la 90 de zile într-o perioadă de 180 de zile). Autorizația va fi valabilă timp de trei ani sau până la expirarea pașaportului.











