Cătălina Staver este singura tânără din Republica Moldova care în anul 2020 a reușit să obțină bursa DAAD pentru studii de licență în Germania. Deși Serviciul German de Schimb Academic facilitează o asemenea oportunitate în mare parte doar pentru programele de masterat, Cătălinei i-a reușit să-și continue traseul academic peste hotare imediat după finalizarea liceului. În acest material studenta ne-a povestit cum a început colaborarea cu instituțiile educaționale din Germania și despre procesul de obținere a bursei.
Cătălina a învățat la Liceul Teoretic „Nicolae Gogol” din Bălți, o instituție care colaborează activ cu Goethe-Institut și face parte din programul PASCH. Tânăra relatează că acest parteneriat i-a oferit frecvent acces la numeroase inițiative educaționale legate de Germania și tot atunci a început să devină din ce în ce mai interesată de mediul academic german. „În 2017 am vizitat pentru prima dată Germania prin intermediul programului PAD. Am locuit într-o familie germană, am frecventat o școală locală și am cunoscut cultura țării din interior.”
Datorită primei călătorii în Germania a aflat despre bursa DAAD și despre alte oportunități disponibile. După doi ani a urmat o altă interacțiune cu sistemul academic german. În timpul unui curs intensiv organizat de Goethe-Institut și-a stabilit două scopuri – să obțină certificatul care atestă cunoașterea limbii germane la nivelul C1 și să afle cât mai multe informații despre bursa DAAD. „Această decizie nu a fost una spontană. M-am pregătit planificat pentru a studia în Germania, am susținut examenele de limbă germană și engleză. În paralel, m-am implicat în voluntariat, în proiecte internaționale și în inițiative de leadership.”


Pentru a identifica o bursă destinată studiilor de licență tânăra a examinat informațiile pe cont propriu, a consultat reprezentanții ambasadei Germaniei din Moldova și România, a discutat cu consuli, a analizat cerințele și a pregătit un dosar complet de aplicare. „În final, am găsit programul potrivit, am trecut cu succes selecția oficială și interviul. Eram conștientă că majoritatea programelor sunt orientate în principal către studii de masterat, în timp ce bursele pentru licență sunt acordate mult mai rar și presupun o competiție mai ridicată.”
Procesul de obținere a bursei DAAD
Până la pregătirea dosarului, Cătălina a analizat cu atenție criteriile de eligibilitate pentru obținerea bursei DAAD:
# cunoașterea limbii germane la nivelul C1 și a limbii engleze la nivelul B2;
# necesitatea unui CV puternic, însoțit de o scrisoare de motivație bine structurată și de recomandări din partea profesorilor;
# nivel academic înalt;
# prezența unei motivații clare;
# calități personale și profesionale care să sprijine succesul în studii, precum și implicarea în activități extracurriculare: voluntariat, proiecte științifice, olimpiade, alte inițiative.
Scrisoarea de motivație este actul care va demonstra succesele tale academice și dezvoltarea ta personală. În procesul de scriere a acestei lucrări, Cătălina îți sugerează să ții cont de următoarele aspecte:
# prezintă proiectele și experiențele anterioare care arată pregătirea pentru învățare și capacitatea de a face față eficient sarcinilor academice și practice ale programului;
# precizează obiectivele, ce vrei să realizezi în timpul studiilor și cum intenționați să aplici cunoștințele acumulate după finalizarea programului;
# scrie concret și evită frazele generale;
# utilizează cifre și exemplifică prin realizări reale, astfel încât scrisoarea să fie convingătoare;
# stabilește o conexiune între povestea ta și obiectivele DAAD pentru a arată cum intenționezi să faci schimb de cunoștințe, să dezvolți relații internaționale și să contribui la comunitatea științifică.
După depunerea dosarului, tânăra a participat la un interviu pentru evaluarea motivației. „Procesul a fost lung și solicitant, dar în final toate eforturile mele au fost răsplătite.” Ulterior, a trecut printr-un concurs de selecție și la Universitatea Tehnică din Darmstadt, locul unde și-a făcut studiile de licență. „În primul rând, am ales această instituție, deoarece face parte din alianța TU9, un grup al celor mai importante universități tehnice din Germania, recunoscute pentru standardele academice ridicate și programele inginerești inovatoare. În plus, orașul Darmstadt este situat la doar 18 minute cu trenul de Frankfurt pe Main, ceea ce îl face foarte convenabil din punct de vedere al mobilității.”

Încă din copilărie, studenta se visa ingineră, fiind atrasă în același timp de astronomie, construcția rachetelor și robotică. Potrivit ei, toate aceste aspirații aveau un element comun – dorința de a crea, nu doar de a observa. „Alături de interesul pentru știință, am avut mereu o înclinație spre antreprenoriat. Am înțeles că nu vreau doar să fac cercetare, ci să aplic cunoștințele în practică, să creez start-upuri, să propun soluții care să schimbe în mod real viața oamenilor. M-a inspirat ideea proiectelor cu impact vizibil în domeniul sănătății, al dezvoltării durabile și al tehnologiilor de vârf.” Bursa DAAD a devenit elementul-cheie care i-a permis să-și transforme această ambiție în realitate. „Căutam nu doar o universitate, ci un mediu în care cunoștințele mele din chimie, biologie și inginerie să poată fi transformate în tehnologii reale și inovatoare.”
Tânăra a fost admisă la Facultatea de Chimie, specializarea Ingineria biomoleculară, un domeniu situat la intersecția dintre chimie, biologie și fizică. „Această abordare interdisciplinară permite nu doar înțelegerea modului în care funcționează sistemele vii la nivel molecular, ci și proiectarea, modificarea și aplicarea acestor cunoștințe în practica inginerească.”
Atât în procesul de pregătire a actelor, cât și din punct de vedere moral, Cătălina a fost susținută în permanență de către familia ei. Pe de altă parte, studenta spune că unii dintre cunoscuți au încercat să o descurajeze, fiindcă pentru mulți această decizie era una neclară și periculoasă. „Simplul fapt că implică lucrul cu microorganisme și virusuri genera neliniște, atât în rândul părinților, cât și al celor din jur.” Tânăra își amintește perfect și ziua în care a primit rezultatele. Dat fiind faptul că era singura beneficiară din Republica Moldova, recunoaște că emoțiile au fost intense. „Pentru mine, aceasta nu a fost doar o recunoaștere a eforturilor mele, ci și o mare responsabilitate. A fost un moment plin de bucurie, mândrie și așteptări noi.”
A cercetat interacțiunea dintre acid hialuronic și celule pentru teza de licență
Anul academic german este structurat în două semestre: cel de iarnă (octombrie – martie) și cel de vară (aprilie – septembrie). După fiecare semestru urmează perioada de examene. Există perioade dedicate cursurilor și perioade dedicate examenelor. Studenții își pot alege singuri materiile pe care doresc să le studieze în semestrul respectiv și examenele pe care doresc să le susțină, având posibilitatea de a selecta și câteva cursuri de la alte facultăți.

În cadrul programului de licență, Cătălina a învățat chimia organică, anorganică și fizică, biochimia, biologia moleculară și celulară, biotehnologia și metodele inginerești. „Printre cursurile mele preferate s-au regăsit biochimia, biologia celulelor stem, chimia organică și ingineria țesuturilor, deoarece sunt direct legate de cele două interese principale ale mele – imprimarea 3D biologică și dezvoltarea biosenzorilor.” Subiectul tezei de licență, de asemenea, s-a bazat pe aceste subiecte. „Cercetarea mea s-a concentrat pe modificarea acidului hialuronic pentru utilizarea lui ca hidrogel compatibil cu celulele. Această direcție mă inspiră în mod deosebit, deoarece combină abordări științifice avansate cu un potențial real de a schimba medicina viitorului.”
Pe parcursul anilor de studiu, Cătălina spune că nu prea a avut vacanțe propriu-zise. În schimb, materiile pe care le aleg tinerii și programul examenelor permit uneori studenților să-și ia una sau două săptămâni libere. „Există și stagii practice care se desfășoară în blocuri de trei sau șase săptămâni, cu activități zilnice între orele 9:00 și 17:00. Aceste stagii pot coincide cu lecțiile sau examenele, așa că este esențial să planificați cu atenție programul de studiu.”
Ambiția și motivația studenților este apreciată inclusiv de profesorii germani. Dat fiind faptul că la unele cursuri numărul participanților poate ajunge și până la 200, cadrelor didactice le este mai greu să comunice direct cu toți studenții. „Profesorii susțin prelegerile și interacțiunea individuală este rară. O comunicare mai strânsă, inclusiv discuția despre exerciții, are loc de obicei în grupuri mai mici.” Cu toate că Moldova era aproape necunoscută pentru mulți dintre colegii Cătălinei, ea relatează că a încercat totuși să le facă o scurtă incursiune în cultura noastră. Îi răsfăța cu dulciuri moldovenești, cu vin, iar uneori chiar dansa hora pentru a le demonstra tradițiile naționale.
„Caută oameni cu viziuni similare, adresează-le întrebări și nu-ți fie teamă să fii diferit”
Cătălina continuă să fie o fire activă și în afara universității. Participă la hackathoane, acceleratoare și proiecte internaționale. De asemenea, lucrează în calitate de ambasadoare a universității și oferă sprijin Centrului de Antreprenoriat. „În iulie am efectuat un stagiu de vară la Universitatea de Știință și Tehnologie din China, unde am lucrat la un proiect în domeniul imunologiei. În iunie am participat la concursul Global Environment Solutions Challenge la Universitatea Tongji din Shanghai. Echipa noastră a ocupat primul loc dintre 138 de echipe din 71 de țări. Această competiție reprezintă unul dintre cele mai prestigioase forumuri internaționale pentru tineri specialiști în domeniul dezvoltării durabile.”



De asemenea, anul trecut a lucrat la un biosenzor. Timp de nouă luni, echipa din care a făcut parte Cătălina s-a ocupat de partea științifică a proiectului. Scopul era de a crea un dispozitiv capabil să măsoare continuu și în timp real concentrația de creatinină în lichidul interstițial, un eșantion biologic mai convenabil comparativ cu analizele tradiționale de sânge sau urină. „În cadrul competiției internaționale Sensus, am reprezentat Universitatea Tehnică din Darmstadt în Țările de Jos cu primul nostru prototip. Întorcându-mă în Germania, am continuat lucrul la proiect și l-am înscris la concursul de start-upuri TU Ideenwettbewerb, unde am câștigat premiul științific al fundației Thomas Weiland Stiftung.”
În prezent, tânăra se află în China. A mers acolo pentru un program de schimb semestrial, unde va desfășura un stagiu pe tema „Transplantul celulelor stem bazale ale căilor respiratorii încapsulate în hidrogel pentru repararea plămânului” și va susține cursuri la facultatea de medicină. Toate aceste experiențe vor rămâne memorabile pentru Cătălina datorită oamenilor pe care i-a întâlnit și cu care le-a împărtășit. „Este incredibil de frumos să împărtășești momente minunate cu ceilalți, să discuți despre proiecte viitoare, idei și oportunități, să urmărești ce fac ei, ce creează și să creezi împreună cu ei.”
Dacă experiența studentei te-a motivat să-ți dorești să mergi la studii în Germania, să știi că înscrierile pentru bursa DAAD sunt deschise. Termenul-limită pentru înregistrare diferă în funcție de programul pe care îl alegi. Mai multe detalii găsești aici. Cătălina îți sugerează să visezi la această oportunitate chiar dacă acum pare un obiectiv măreț. „Începe cu pași mici, dar nu pierde din vedere și scopurile mari. Chiar dacă nu îți reușește imediat, continuă să ai încredere în tine. Caută oameni cu viziuni similare, adresează-le întrebări și nu-ți fie teamă să fii diferit. Această abordare nu doar că te va ajuta să te pregătești pentru bursă, dar și să construiești un parcurs academic și profesional de succes.”
Dacă dorești să fii mereu la curent cu cele mai noi oportunități #diez, ești mereu binevenit(ă) și pe canalul nostru de Telegram.