Foto: Natalia Bejan, directoarea Agenției de Investiții din Moldova

Mă numesc Natalia Bejan și sunt directoarea Agenției de Investiții din Moldova. În acest articol vă voi povesti despre un instrument digital util pentru investitori, pe care l-am dezvoltat în ultimele șase luni. Este vorba despre Harta Investițiilor Republicii Moldova, care este un instrument interactiv pentru a atrage investiții în fiecare regiune a țării. Cum funcționează acest nou instrument digital, ce sectoare și locații promovează, și cum facilitează deciziile investitorilor aflați mai jos.


Necesitatea elaborării acestei hărți a apărut din discuțiile pe care noi le avem cu potențialii investitori, fiindcă sunt mulți care au capital și caută idei de investiții la noi în țară. Așa am realizat că avem nevoie să creăm un portofoliu mai mare, mai structurat, care să conțină toată informația necesară. Astfel a apărut Harta Investițiilor, care le permite investitorilor să caute ușor proiecte potențiale de investit în Moldova.

Acest instrument nou este adresat în primul rând investitorilor străini, care poate nu cunosc atât de bine regiunile Moldovei și diferența dintre ele. Harta nu este doar despre proiecte investiționale, dar și despre descrierea succintă a regiunilor și ce poți găsi acolo:
# care este populația din regiune;
# care este PIB-ul;
# venitul mediu;
# care este populația activă;
# universitățile;
# parcurile industriale;
# zonele economice libere.

Diferențele față de alte instrumente investiționale

Harta Investițiilor reprezintă, în esență, un portofoliu potențial de oportunități de investiții în Republica Moldova. Vom reacționa proactiv la solicitările investitorilor și îi vom ghida în funcție de domeniile lor de interes. Un aspect important este că nu vom aștepta ca investitorii să vină singuri să întrebe unde ar putea investi, dar vom promova activ proiectele și destinațiile disponibile, iar atunci când vom identifica potențiali investitori, le vom prezenta deja informațiile structurate pe harta pe care am elaborat-o.

Cât ține de domeniile de investiții, acestea sunt extrem de diverse. Ele variază de la companii mici producătoare de vin care vor fie să-și vândă afacerea, fie să cedeze o cotă-parte, la firme ce oferă servicii turistice sau de agrement, care au nevoie de extinderea terenurilor sau de investiții pentru a crea mai multe spații de cazare, zone de relaxare ori un restaurant. În același timp, există și proiecte mult mai complexe de privatizare, precum hotelul Zarea sau Fabrica de Sticlă, care necesită investiții considerabile și o asumare de responsabilitate mai mare, fie prin achiziționarea unei cote-părți, fie prin cumpărarea integrală a companiei.

200.000 de euro – suma minimă de investiții

Nu avem o sumă maximă care poate fi investită – the sky is the limit [cerul este limita]. Totuși, există o sumă minimă de la care poți începe să investești. În prezent, cele mai mici proiecte pornesc de la 200.000 de euro, dar acestea sunt considerate proiecte foarte mici.

Acum avem aproximativ 45 de proiecte publicate pe platformă. Majoritatea raioanelor nu au încă niciun proiect investițional, deoarece pregătirea acestora necesită mult efort și capacitate de cercetare pentru realizarea profilurilor investiționale. Pentru început am stabilit suma minimă de 200.000 de euro, dar sperăm ca, pe viitor, să putem ridica acest prag cel puțin la jumătate de milion de euro.

Trebuie să menționez că vom analiza profilul tuturor persoanelor care doresc să investească în Republica Moldova. Avem o echipă de suport operațional, alcătuită din juriști și analiști de date, care vor avea grijă că promovăm doar proiecte care sunt în beneficiul țării.

Regiunile din Moldova unde poți investi

Dacă vorbim despre zona industrială sau logistică, Ungheni ar fi o alegere potrivită pentru investiții. Acolo urmează să se construiască un pod suplimentar, există deja un parc industrial și o zonă economică. Acesta este un exemplu bun pentru investitori interesați de exportul către Uniunea Europeană, datorită proximității logistice față de malul Prutului.

Pentru cei interesați de agricultură, alegerea depinde de cultură. De exemplu, pentru mere sau livezi, zona centru-nord este recunoscută pentru potențialul său agricol. În schimb, pentru floarea soarelui nu am recomanda sudul, deoarece acolo solurile sunt mai uscate, iar soarele este mai puternic.

În domeniul automotive, am sugera regiunile care nu sunt deja suprasaturate cu companii din acest sector, pentru a evita concurența excesivă.

În cazul investițiilor hoteliere cu siguranță recomandăm orașele mari, unde există un flux mai ridicat de turiști și trafic economic.

Atractivitatea Moldovei pentru investiții

Prin ce este atractivă Moldova pentru investiții? Există, pe de o parte, argumentele obiective care explică de ce merită să investești aici: diferențele de TVA, nivelul impozitului pe venit, facilitățile oferite de Moldova IT Park, salariile competitive pentru anumite sectoare, proximitatea geografică și abundența de materie primă – de exemplu, dacă vrei să investești în agricultură și ai nevoie de prune sau mere. Toate acestea reprezintă partea obiectivă pe care o prezentăm în funcție de domeniul sau sectorul de interes.

Pe de altă parte, există și argumente subiective, pe care le ilustrăm inclusiv prin Harta Investițiilor: flexibilitatea și deschiderea noastră de a ne adapta întrebărilor și cerințelor fiecărui investitor. Fie că e un avantaj sau nu, în acest moment avem capacitatea de a procesa individual fiecare solicitare de suport din partea investitorilor, zi de zi.

Astfel, reușim să le oferim tuturor sentimentul că înțeleg și cunosc modul în care funcționează lucrurile în Republica Moldova. Pentru un investitor predictibilitatea este extrem de importantă sau, mai precis, claritatea și transparența – să știe cine este responsabil (fie un minister, fie o agenție), cine sunt persoanele care lucrează acolo, să poată discuta direct cu ele și să înțeleagă că acestea au o atitudine deschisă și intenții corecte.

Acesta este un avantaj pe care nu îl poți avea, de exemplu, dacă mergi în Statele Unite ale Americii. Acolo nu ai acces atât de ușor la instituții. În schimb, această flexibilitate ne permite să demonstrăm o formă de ospitalitate economică și comercială, extrem de prețuită în majoritatea țărilor.

Scopul pe termen lung

Transparența și accesul la informație sunt cruciale, pentru că tocmai acestea lipsesc de multe ori. Mulți investitori nu înțeleg, de exemplu, cum funcționează taxele în Republica Moldova. Noi le oferim ghidul investitorului și îi ajutăm.

Informațiile care deja există, ele nu sunt ascunse, dar nu sunt nici structurate sau centralizate pe o singură platformă. Acesta este scopul principal al platformei noastre: să organizeze și să facă accesibile toate informațiile relevante pentru investitori.

La nivelul Agenției de Investiții avem targeturi și KPI-uri stabilite anual, iar toate instrumentele pe care le elaborăm, inclusiv Harta Investițiilor, sunt concepute pentru a ne atinge obiectivele.

Targetul pe care îl avem anul acesta este de a atrage investiții în țară de 45 de milioane de euro, după ce anul trecut am ajuns la 42 de milioane. Acesta reprezintă minimul absolut pe care ni l-am propus. În realitate, suma este destul de mică, deoarece pentru a stimula o creștere semnificativă a economiei avem nevoie de mult mai multe investiții.

Harta Investițiilor va fi lansată oficial în prima zi de Moldova Business Week, pe 15 septembrie 2025. Aceasta va fi într-o perioadă de testare și transformare. Suntem deschiși la feedback din partea investitorilor, a publicului larg și a primarilor, pentru a ne indica ce trebuie completat. Contăm în mod special pe sprijinul primarilor, care să ne semnaleze informațiile critice lipsă, astfel încât să putem descrie cât mai bine regiunea lor și să evidențiem unde sunt necesare investițiile.


„Bun Venit” este un proiect #diez de educație financiară, în care antreprenori și antreprenoare din Republica Moldova îți explică ce trebuie să știi dacă vrei să deschizi și să dezvolți o afacere.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii