„Pandemia m-a întors acasă.” Dumitru Vlah, despre studiile la Cluj, activitatea în domeniul marketingului și salarii

poza 1.1
Foto:Dumitru Vlah

Live-urile de orientare în carieră continuă la #diez. De această dată, am aflat despre experiențele universitare, dar și cele profesionale ale lui Dumitru Vlah. Tânărul ne-a oferit informații despre calitatea studiilor în România, despre oportunități și salarii.

În perioada 2017-2020, Dumitru Vlah și-a făcut studiile de licență la Marketing, programul Management, la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. Ulterior, a continuat cu un masterat, cu specializare în gestionarea proiectelor. La moment, datorită evoluției sale profesionale, Dumitru este fondatorul Vector Academy. Centrul de carieră oferă cursuri online de marketing digital, IT și management de proiect.

 „Dacă vin acasă, fac armata”

Decizia de a-și urma studiile la Cluj a fost luată încă din liceu. Timp de două săptămâni, Dumitru a participat la o școală de vară organizată de Universitatea Babeș-Bolyai. Impresionat de atmosfera orașului, dar și de oportunitățile de studii ale universității, era convins că va merge să-și continue studiile acolo.

„Inițial, mi-am dorit să merg la Cinema și Media, un program ce era mult mai apropiat de dorințele mele. Nu am fost admis acolo și m-am orientat spre Marketing. Deși puteam să depun la mai multe facultăți, nu am făcut acest lucru. Prin urmare, singura variantă era să accept și să merg la programul Management. În acele momente, îmi ziceam că de mă întorc în Moldova și nu-mi continui studiile, sigur fac armata”, a povestit Dumitru.

„Profesorul nu-i dușmanul meu”

În România, basarabenii sunt admiși în baza notelor din diploma de liceu. Unele facultăți pot avea și examen de intrare. În mod normal, persoanele aplică online la facultate. Diploma nu necesită traducere sau apostilare, fapt ce reprezintă un avantaj pentru candidați. Dumitru a reușit să intre la facultate cu media 9 la bac. În următorii ani, concursul la admitere a fost unul mai mare. Dumitru a avut încă cinci colegi de facultate originari din Republica Moldova. În total, au fost admiși aproximativ 200 de studenți.

La facultate, cursurile includeau atât ore teoretice, cât și ore practice. De multe ori, la orele practice, studenții îi aveau ca profesori pe cei de la masterat sau doctorat. De altfel, au existat mai multe momente când profesorii îi dădeau drept exemplu pe tinerii din Moldova. Acest lucru se făcea în raport cu procesul de adaptare, dar și cu nivelul de învățare și de implicare în viața universitară. În același timp, tânărul a observat o altă modalitate de interacțiune dintre student și profesor. „Acolo era o normalitate ca profesorul să iasă la o cafea cu studenții săi. Discuțiile dintre ei erau libere, lejere, fără necesitatea unor formalități exagerate. Nici în timpul cursurilor profesorii nu puneau vreun fel de presiune pe noi. Dacă nu veneam la ore sau dacă întârziam, era fix problema noastră”, a menționat Dumitru.

„Aveam o obsesie pentru schimbarea de accent”

Procesul de adaptare a reprezentat o etapă firească. Odată ajuns student la Cluj, Dumitru se gândea că poate ar trebui să se angajeze undeva. De obicei, cei mai mulți tineri aleg să se angajeze chelneri. Mai puțini sunt cei care încearcă să-și găsească un job mai aproape de domeniul pe care îl studiază. Un alt aspect pe care încerca să-l îmbunătățească era accentul. La un moment dat, a realizat că în timpul unei discuții nu se mai focusa pe ce vorbește, ci pe cum vorbește. Într-un final, și-a dat seama că devii mult mai apreciat pentru faptul că ești autentic.

Tinerii au posibilitatea de a se alătura unei organizații de basarabeni. În majoritatea centrelor universitare din România, precum Iași, București, Timișoara, Craiova, există astfel de organizații, care oferă diverse oportunități pentru tinerii din Moldova. De obicei, în cadrul acestora, persoanele se împrietenesc și se ajută reciproc. Studenții deja familiarizați cu orașul le oferă celor veniți informații despre unde pot să-și perfecteze actele sau unde ar putea mânca ceva gustos, la un preț accesibil.

În timpul studiilor, fiecare etnic român de pretutindeni, cum sunt și tinerii din Moldova, beneficiază de cămin gratuit. Dumitru a avut experiența de a sta într-o cameră de cinci persoane. Traiul în cămin a format prietenii bazate pe încredere și pe ajutor reciproc. În anul II, datorită performanței academice, Dumitru a avut oportunitatea de a se transfera într-un cămin din preajma universității, unde avea cameră pentru două persoane și condiții mai bune. Cu toate astea, el a ales să rămână cu prietenii.

„Mi-a plăcut cursul, nu mi-a plăcut profesorul”

Majoritatea cursurilor pe care le-a studiat la facultate au fost utile pentru evoluția sa profesională. Lui Dumitru i-a plăcut mult cursurile de microeconomie, de macroeconomie, de marketing, de managementul producției și de finanțe. La „Managementul resurselor umane” a avut parte de un profesor mai puțin empatic, motiv pentru care nu-i plăcea nici partea teoretică a cursului.

În primul an la Marketing se face economie generală. Tinerii studiază bazele contabilității, dar au și cursuri de matematică. Din anul II, au posibilitatea să își aleagă cursul opțional pe care le-ar plăcea să-l studieze. „Multe persoane aleg să meargă la Marketing din motiv că sunt firi creative și consideră că e locul potrivit unde își pot valorifica abilitatea, însă studiile în acest domeniu necesită și cunoștințe din matematică. La facultate, eu am avut nevoie să cunosc și cum să rezolv o integrală”, a spus Dumitru.

În România, anul academic începe în octombrie. Respectiv, perioada de examene se desfășoară la sfârșit de ianuarie, început de februarie. La specialitatea lui Dumitru, profesorii își alegeau modalitatea de calculare a notelor finale. În cazul unor cursuri, examenele puteau să reprezinte doar 20 % din nota finală. Acestea nu se organizau niciodată în format oral. La examen, studenții puteau să scrie un test, să rezolve un quiz sau să prezinte un proiect.

Studenții cărora nu le plăcea nota puteau să susțină încă o dată examenul. Restanțele erau și ele privite ca o normalitate. Dacă studentul nu susținea examenul în februarie, mergea în luna mai la reexaminare. Dumitru nu s-a numărat printre restanțieri.

„Pandemia m-a întors acasă”

În anul 2020, tânărul și-a încheiat studiile de licență. Tot atunci începuse pandemia de COVID-19. Din cauza situației de criză și a restricțiilor, Dumitru a decis să revină în Moldova. Totuși, a profitat de trecerea studiilor online și a aplicat la masterat. Specializarea pe care și-a ales-o a fost Gestiunea și evaluarea proiectelor. După încheierea admiterii, la nivel de universitate s-a decis redenumirea specialității în Gestiunea și evaluarea proiectelor europene. Acest lucru a provocat niște impedimente pentru Dumitru, însă și-a dus la final masteratul, din marea dorință de a preda ulterior.

Întors acasă, Dumitru și-a depus CV-ul la mai multe companii pentru a se angaja în domeniu. „Eu eram venit cu diplomă de licență de la Cluj și credeam că imediat voi obține un loc de muncă. Am trimis vreo 15 sau 20 de cereri de angajare și nu aveam niciun răspuns. Într-un final, am fost contactat de cei de la Tekwill și am luat parte la un interviu online. Am fost angajat și am lucrat acolo patru ani”, a povestit Dumitru.

Pentru un angajator este important să vadă spiritul de inițiativă. Acest aspect contribuie mult la rezultatele pe care le va obține persoana. Inițial, Dumitru a fost angajat în calitate de manager social media. Ulterior, a tot continuat să evolueze profesional. A devenit manager de marketing și a încheiat ca manager de proiect.

Acum, tânărul este fondatorul Vector Academy, centrul de carieră ce oferă cursuri online de marketing, IT, managementul proiectelor etc. Dumitru și-a dorit să lanseze un proiect în domeniu, care să poată intra atât pe piața din Moldova, cât și pe piața din România. Vector Academy pune accentul pe studenții care sunt la început de carieră într-un anumit domeniu. De asemenea, vizează și persoanele care vor să facă o reprofilare dintr-un domeniu în altul sau pentru cei care vor să-și îmbunătățească abilitățile într-un domeniu în care deja activează.

 „La un job ori trebuie să câștigi bine, ori să înveți ceva”

Cât a fost student, Dumitru încerca să își câștige primii bani. În anul II, împreună cu un coleg, a ajutat un antreprenor să-și facă un logo al companiei și pagini de social media. Pentru acest lucru, tinerii au fost remunerați cu 50 de euro.

Primul salariu oficial al lui Dumitru a fost de 5.500 de lei, în perioada când era manager social media la Tekwill. Odată cu creșterea profesională a existat și o majorare financiară. În calitate de manager de proiect, tânărul se număra printre persoanele din Republica Moldova care lunar primeau un salariu de 1.000 de euro.

Recent, Dumitru a mers într-o vizită la Cluj-Napoca și a observat tendința salariilor din domeniul marketingului. Valoarea salariilor din România și din Moldova este cam aceeași. Un tânăr angajat în domeniu câștigă în jur de 500 de euro, adică 2.500 de RONI sau 10.000 de lei moldovenești. Cu toate astea, la Cluj chiriile sunt mari, iar dacă vrei să cumperi un apartament, prețurile încep de la 3.000 de euro [per metru pătrat].

Un gând final

„Mie îmi place tare mult idea de gap year, mai ales pentru tinerii care nu și-au stabilit un posibil domeniu de activitate. În liceu, am făcut voluntariat. Acest lucru m-a ajutat să interacționez cu multe persoane, să ajung să văd cum funcționează anumite domenii și să pot să iau o decizie finală. În orice caz, tinerii nu trebuie să se gândească că e târziu să lase o facultate și să se apuce de alta. Sigur că va exista dezamăgire pentru familie, dar comoditatea și liniștea personală e mult mai importantă. Cel mai bun mesaj pe care l-aș avea pentru ei este să facă ce le place. Poate sună general, dar aceasta este minimul de care avem nevoie”, a spus Dumitru.

Live-ul de orientare în carieră despre domeniul militar poate fi urmărit pe pagina noastră de Instagram.


Proiectul de Orientare în carieră se desfășoară cu ajutorul celor care cred în alegeri bune pentru viitor: Kaufland Cariere – partener principal, Victoriabank – partener general.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Valeria Jidraș
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente