Primii pași în lumea start-upurilor reprezintă o experiență transformatoare, prin diversitatea posibilităților, ritmul rapid de învățare și posibilitatea reală de a crea soluții cu impact. Pentru cei care pornesc pe această cale cu pasiune și perseverență, start-upul devine nu doar o afacere, ci un mod de viață.
În Republica Moldova, ecosistemul de start-upuri oferă o infrastructură tot mai accesibilă: programe de accelerare, spații de co-working, posibilități de finanțare, networking. În acest context, Startup School by Dreamups este un pilon de educație antreprenorială în domeniul tehnologic pentru elevii din toată țara. Chiar de pe băncile școlii, tinerii au posibilitatea să se familiarizeze cu noțiuni de bază despre antreprenoriat și despre cum se construiește o idee de afacere tehnologică de la zero.
Care a fost parcursul echipelor participante în Startup School
Elevii din Startup School, ediția 2025, au fost gata să exploreze lumea start-upurilor, începând cu înțelegerea propriilor pasiuni și abilități. A urmat cercetarea de piață: au analizat tendințe, nevoile publicului și soluțiile existente. Cele mai valoroase idei au fost create din dorința de a rezolva probleme reale, motiv pentru care, elevii au discutat cu potențiali clienți, au identificat nevoile reale ale publicului țintă și au început să dezvolte soluții relevante, fiind ghidați de instructorii din program.
Cunoaște Echipa CurioBox – participantă la Startup School 2025
Dreamups a realizat un interviu cu lidera echipei CurioBox, Ana Focșa, elevă la Gimnaziul „Olimp” din satul Puhăceni, raionul Anenii Noi, mentorată de profesoara Ecaterina Buga.
Focșa Ana, lidera echipei: „Mă numesc Ana, am 16 ani și sunt pasionată de creație în toate formele ei, de la design grafic până la transformarea ideilor în concepte vizuale, texte sau strategii. Îmi place să combin partea creativă cu logica și să identific soluții care funcționează. Am participat la mai multe activități extracurriculare din domenii precum tech, design și educație, unde am învățat modelare 3D, UX design, Arduino și prototipare, lucrând și în echipă la diverse proiecte”.
— Cum a apărut ideea de start-up și ce problemă soluționează?
— Ideea CurioBox a pornit de la o problemă reală: mulți copii din Moldova și regiune nu au acces la educație practică de calitate. Ne-am întrebat cum am putea aduce știința direct acasă sau în clasă, într-un mod accesibil și captivant. Așa a luat naștere CurioBox – un kit care transformă orice spațiu într-un laborator mic, oferind copiilor oportunitatea de a învăța într-un mod interactiv, stimulând curiozitatea pentru materia de studiu.
Membrii echipei care au conturat idee de start-up în cadrul programului sunt:
# Ana Focșa – lideră, designer UX/UI;
# Vlad Sarev – dezvoltare tehnică, prototipare;
# Mădălina Buga – relații cu partenerii, logistică;
# Veronica Daraban – testare utilizator, strategie;
# Evelina Bîzgan – finanțe, planificare bugetară;
# Vlada Plămădeală – marketing, comunicare;
# Cristina Buga – cercetare, conținut educațional;
# Nicoleta Croitor – design grafic, identitate vizuală.
— Ce v-a inspirat să participați în program?
— Am fost motivați de dorința de a aduce o schimbare reală în educația din Republica Moldova, în special în zonele cu acces limitat la resurse moderne. Cu sprijinul mentorilor, am dezvoltat CurioBox – un kit educațional interactiv, susținut de o aplicație cu AI și realitate augmentată. Programul ne-a ajutat să transform această intenție într-un concept clar, scalabil și cu potențial pe piață.
— Ce provocări ai întâlnit pe parcursul programului și în dezvoltarea ideii de afacere?
— Cea mai mare provocare a fost să găsim un model de business viabil și sustenabil. La început am subestimat costurile reale de producție și cât de important e să gândim și partea financiară în detaliu, nu doar produsul în sine. A fost nevoie să ajustăm prețurile, la sugestia mentorilor, să analizăm atent piața și să învățăm să ne prezentăm clar ideea și valoarea pe care o aducem.
— Cum a fost să lucrezi în echipă, și ce ai învățat din această experiență de lucru cu colegii?
— Am învățat să ascult, să comunic mai clar și să găsim soluții împreună chiar și când aveam viziuni diferite, ceea ce a fost destul de des. Am realizat cât de important este să ai încredere în echipă, să te bazezi pe ceilalți, dar și să-ți asumi responsabilitatea pentru partea ta de muncă.


— Care sunt cele mai importante lecții pe care le-ai învățat în program?
— O idee fără partea de implementare este doar o intenție. Am învățat că oricât de bună ar fi o idee, trebuie testată, validată și pusă în practică rapid. La Startup School, am trecut de la concept la prototip în câteva săptămâni. La fel, importanța colaborării reale în echipă e un alt aspect pe care am reușit să îl înțeleg în cadrul programului. M-am convins iarăși că a fi lider nu înseamnă să faci totul, ci să știi cum să coordonezi, să delegi și să încurajezi inițiativa. Am învățat să lucrez cu oameni diferiți și să ascult activ.
— Cum te-a ajutat experiența ta la Startup School să îți clarifici planurile de carieră și care este viitorul pe care intenționezi să-l urmezi?
— Startup School mi-a oferit un context în care să-mi testez ideile și abilitățile. Am lucrat la identitate vizuală, prezentări, mockup-uri, iar feedbackul primit m-a ajutat să-mi dau seama că pot face asta și prin activități extracurriculare, că există loc pentru creativitatea mea și într-un mediu profesionist. A fost confirmarea de care aveam nevoie pentru a continua acest drum, iar acum intenționez să urmez studii în domeniul design digital sau chiar product design. Startup School m-a ajutat să văd clar direcția în care vreau să merg.
— Ce sfaturi ai pentru alți tineri care privesc sceptic activitățile extracurriculare precum programul Startup School?
— Activitățile extracurriculare sunt spații unde poți greși, testa și evolua. Uneori, tocmai ce pare în plus ajunge să-ți schimbe complet drumul. Startup School nu a fost doar despre afaceri, ci despre curaj. Despre a încerca lucruri pentru care nu te simți 100 % pregătit, despre a învăța într-un mod accelerat. Oricine are ceva de învățat în urma unei astfel de experiențe, chiar dacă într-un final nu devii antreprenor, devii o versiune mai buna a ta.
Povestea echipei CurioBox evidențiază importanța educației antreprenoriale în școli și impactul unui program care sprijină tinerii să gândească măreț, să depășească provocările și să construiască nu doar idei de afaceri, ci și încredere în propriile forțe. Indiferent de drumul pe care îl vor urma, acești tineri au dobândit competențe și valori, care îi vor însoți în parcursul profesional, iar ecosistemul antreprenorial din Moldova va beneficia, astfel, de noi ambasadori ai inovației.
Startup School este un program național de educație antreprenorială, desfășurat sub egida Ministerului Educației și Cercetării, organizat de Dreamups, cu sprijinul Fundației Orange Moldova și Kaufland Moldova, implementat cu expertiza organizației Sigmoid.