Una dintre absolvenții care au obținut 10 pe linie la examenele de bacalaureat în acest an este Victoria Barbacari. Tânăra și-a făcut studiile la Liceul Teoretic „Mălăiești” din satul Mălăieștii Noi, raionul Criuleni, și a urmat profilul umanist. A scris trei examene: la limba și literatura română, la istoria românilor și universală (disciplina de profil) și la geografie (disciplina la alegere). Nota de 10 la limba franceză i-a fost asigurată de obținerea locului III la olimpiada republicană.
Pregătirea pentru bacalaureat a început în clasa a X-a. Pe parcursul celor trei ani de liceu, Victoria rezolva testele din anii anteriori, adresa întrebări profesorilor de la disciplinele de examen când avea o neclaritate și se străduia să nu amâne pregătirile pentru ultima sută de metri. Practica sportul și avea un regim alimentar echilibrat. „În ultima perioadă s-au micșorat orele de somn, chiar dacă renunțasem la ieșirile cu prietenii și la alte distracții.”


„Nu am învățat pe de rost”
Victoria spune că un exercițiu care a ajutat-o în pregătirea pentru bacalaureat a fost înțelegerea materialului. „Nu am învățat pe de rost, deoarece știam că acest lucru și stresul ar fi provocat o uitare a informației și apariția unui oarecare regret, când știi că ai învățat și nu îți poți aminti nimic.”
Tânăra povestește că a privilegiat timpul de studiere pentru examene și a renunțat la alte activități ușoare și plăcute pe moment. Recunoaște că la început nu a fost simplu. „Simțeam că timpul se scurgea mai repede decât de obicei. Totuși, am învățat să fiu sinceră cu mine: mi-am recunoscut slăbiciunile, dar și punctele forte.”
Și-a creat un program care să combine sesiunile intense de învățare cu pauzele scurte, dar eficiente. A lucrat zilnic, dar nu exagerat – și-a impus un ritm constant, în care să nu se epuizeze, ci să acumuleze cunoștințe treptat. Victoria spune că și-a setat obiective mici pentru fiecare zi, iar la final de săptămână își făcea un bilanț: ce a reușit și la ce mai are de lucrat.
Am folosit culori, tabele și aplicații de organizare, dar poate cel mai important lucru a fost disciplina interioară. Chiar și în zilele în care nu aveam chef, îmi aminteam de ce am început.
Victoria Barbacari

„Nu e doar despre note, e despre caracter, voință și maturizare”
Tânăra menționează că mereu a ținut cont de sfaturile pe care le primea de la profesori la ore. Totodată, acasă își făcea conspecte pentru fiecare materie de examen. Este de părere că în pregătirea pentru examenele de bacalaureat contează foarte mult atitudinea pe care un tânăr o are față de studii.
Un lucru foarte important este modul de percepție a informației, pentru că ea nu trebuie primită ca o obligație, ci ca un privilegiu de care dispune fiecare dintre noi. Cred că e vital să crezi în valoarea efortului tău.
Să ai încredere că fiecare pas pe care-l faci te duce mai aproape de ceea ce meriți. Pregătirea pentru examene nu e doar despre note, e despre caracter, voință și maturizare.
Victoria Barbacari
Victoria recunoaște că la început i-a fost greu să creeze un echilibru între viața personală, activitățile extracurriculare și învățat. Totuși, din moment ce și-a făcut planul de studiu, i-a fost mai ușor. O altă provocare cu care s-a confruntat a fost perfecționismul. „Voiam să fac totul impecabil, iar asta mă încărca. A trebuit să învăț că uneori «bine făcut» e mai sănătos decât «fără greșeală». Totuși, aceste provocări m-au învățat să fiu mai puternică.”
„Am învățat să nu las stresul să mă controleze”
Chiar dacă s-a pregătit constant pentru bacalaureat, Victoria oricum a avut emoții înainte de examene. „Cred că este firesc să simți presiune când știi cât de mult ai muncit, dar am învățat să nu las stresul să mă controleze.”
Înainte de testări, avea câteva momente de liniște în care asculta muzică ce o calma, respira adânc, își repeta în gând că a făcut tot ce ținea de ea și că merită să aibă încredere în pregătirea sa. În diminețile examenelor, evita agitația. „Nu mai învățam pe ultima sută de metri, ci încercam să-mi păstrez mintea limpede. Mi-am reamintit constant că nota nu definește valoarea mea ca om, iar asta mi-a dat libertatea de a scrie cu claritate și autenticitate.”


O ajutau să evite stresul și să se concentreze susținerea părinților săi și îmbrățișările pe care le primea când avea nevoie. „Ei au crezut foarte mult în mine și în succesele mele. Motivația și încurajarea lor au fost un impuls de a-i face mândri.”
„Nu aș putea spune că m-am așteptat la patru de 10”
Când a aflat că a obținut 10 pe linie la examenele de bacalaureat, Victoriei nu îi venea să creadă. A verificat de câteva ori să vadă dacă este codul ei. Când a conștientizat că sunt notele ei, a simțit mândrie și recunoștință.
Nu aș putea spune că m-am așteptat la patru de 10. Era un vis de când văzusem reportaje cu asemenea elevi care au obținut, și ei la rândul lor, 10 pe linie și mă gândeam cum e acest sentiment.
Am aspirat la rezultate frumoase, dar a fost o surpriză și pentru mine să le primesc și un lucru de care atât eu, cât și cei apropiați suntem mândri.
Victoria Barbacari
Chiar dacă a obținut patru note de 10, Victoria este de părere că notele de la bac nu întotdeauna reflectă în totalitate munca, efortul sau progresul unui elev. Acestea oferă mai mult o imagine generală despre nivelul de pregătire. „Cunosc colegi foarte implicați, conștiincioși, care au muncit din greu, dar care, din cauza emoțiilor sau altor factori, nu au obținut rezultatele pe care și le doreau. La fel cum există și situații în care cineva reușește să își maximizeze potențialul exact atunci când contează.”

Tânăra nu a decis încă unde vrea să își continue studiile, dar știe că vrea să se dezvolte într-un domeniu activ, dinamic, care îmbină comunicarea, inițiativa, impactul și munca în echipă.
Aș alege domenii care îmi oferă șansa să rămân conectată la oameni, la nevoile comunității și la inițiative reale de schimbare. Fiind desemnată cea mai activă voluntară a anului 2025 și premiată la «Gala Bunelor Practici», am simțit ce înseamnă, de fapt, implicarea în viața comunității la nivel național și internațional. Această experiență m-a făcut să vreau și mai mult să învăț, să mă implic și să contribui la prosperarea comunității mele.
Deși multe oportunități sunt tentante și în afara țării, inima mea înclină spre a rămâne acasă, unde cred că avem tot mai multe posibilități de dezvoltare. În plus, familia este o ancoră importantă pentru mine, iar apropierea de ea îmi oferă echilibru, stabilitate și motivația de a continua.
Victoria Barbacari

Pe viitorii absolvenți de liceu Victoria îi îndeamnă să nu renunțe niciodată la visul lor, oricât de greu ar părea acest parcurs. „Anume greutățile ne fac mai puternici și ne modelează personalitatea. Continuați să fiți ambițioși, perseverenți, dar, cel mai important, să aveți curajul de a îndrăzni să mergeți spre visurile voastre.”
Potrivit rezultatelor preliminare la examenele de bacalaureat din acest an, 73 de elevi au obținut 10 pe linie.