La mijlocul lunii mai, Consiliul pentru Egalitate a emis un aviz în care a constatat că denumirea disciplinei școlare „Istoria Românilor” are un caracter discriminatoriu și a solicitat Ministerului Educației și Cercetării redenumirea acesteia. Astăzi, 11 iunie, MEC a anunțat că a luat act de acest aviz și că îl va contesta în instanță. În plus, a reiterat angajamentul său față de promovarea unei educații de calitate, bazată pe valori democratice, respect pentru diversitate și adevăr istoric, în conformitate cu standardele curriculare în vigoare și cu realitățile Republicii Moldova.
Avizul eliberat pe 15 mai 2025 a venit în urma unei sesizări depuse de un grup de activiști civici, care consideră că denumirea disciplinei „Istoria Românilor” afectează dreptul la educație al copiilor care nu sunt etnici români. Potrivit lor, denumirea disciplinei face referire la un grup etnic al Republicii Moldova, ce „reprezintă doar 7 % din populația țării, potrivit recensămintelor din 2004 și 2014”. Totodată, autorii sesizării au menționat că, potrivit acelorași recensăminte, aproximativ 75 % dintre cetățeni se identifică moldoveni, deci „sunt obligați să studieze istoria unui grup etnic minoritar”.
De asemenea, ei au subliniat că plângerea se referă doar la denumirea disciplinei, nu și la conținutul ei.
Astfel, Consiliul pentru Egalitate a constatat că autorii sesizării au dreptate, întrucât populația Republicii Moldova este alcătuită din mai multe grupuri etnice, iar denumirea „Istoria Românilor” poate provoca tensiuni între acestea și poate afecta eforturile de construire a unei societăți incluzive.
„Denumirea unei discipline școlare are rolul de a reflecta sintetic conținutul acesteia și este primul element cu care elevii se întâlnesc. Încă din titlul său, disciplina școlară «Istoria Românilor» subliniază doar un singur grup etnic din Republica Moldova, fapt care poate diminua simțului demnității și, astfel, poate afecta dezvoltarea personalității elevilor ce aparțin altor grupuri etnice. Această circumstanță este contrară obiectivelor asumate de Republica Moldova prin aderarea și acceptarea standardelor internaționale în materie de drepturile omului și egalitate”, se arată în aviz.
Respectiv, Consiliul a recomandat ministerului să schimbe denumirea disciplinei „Istoria Românilor” cu una neutră din punct de vedere etnic, care să ajute la construirea unei societăți incluzive, ce respectă și valorizează diversitatea.
Amintim că, în anul 2024, elevii claselor a XII-a din Republica Moldova au primit manuale noi pentru disciplina istoria românilor și universală. Cu referire la acesta, în spațiul public au apărut mai multe reacții, inclusiv privind modalitatea în care istoricii au reflectat conflictul mondial al secolului XX. Vedeți aici de ce noua ediție a manualului de istorie din clasa a XII-a a devenit un măr al discordiei.
Astăzi, 11 iunie în incinta Bibliotecii Naționale a Republicii Moldova se va desfășura o masă rotundă despre acest manual, organizată de către Ministerul Educației și Cercetării, împreună cu Asociația Istoricilor din Republica Moldova „Alexandru Moșanu”. La eveniment sunt invitate toate persoanele interesate – profesori, cercetători, părinți, elevi și reprezentanți ai societății civile. Acesta se va desfășura începând cu ora 14:00 în Sala de lectură nr. 1 din cadrul blocului central al bibliotecii.