„Voi, tinerii Republicii Moldova, sunteți viitorul acestui stat. Tot ce se întâmplă astăzi aici este exclusiv pentru voi” – inclusiv cu aceste cuvinte a început festivalul CYF 2025, organizat de Direcția Generală Educație, Tineret și Sport (DGETS) din Chișinău.
Spre deosebire de ediția de acum jumătate de an, de această dată organizatorii nu au anunțat că prezența alcoolului la festival este interzisă. Anul trecut, chiar dacă o astfel de interdicție a fost comunicată de autorități, tot ele au admis comercializarea băuturilor alcoolice și promovarea unei companii producătoare de alcool la eveniment.
Pe de altă parte, la fel ca în 2024, festivalul a fost promovat de zeci de grădinițe, gimnazii și licee din Chișinău. Acestea au redistribuit în ultimele săptămâni – pe paginile de Facebook ale instituțiilor – zeci de anunțuri despre actuala ediție a CYF.
În anul 2024, profesorii ne-au spus că au promovat evenimentul după ce reprezentanții DGETS l-au distribuit într-un „grup al directorilor”.
Afișele despre eveniment, care pe alocuri conțin și numele primarului Ion Ceban, au împânzit în ultimele zile și orașul. Acestea au fost amplasate atât în stațiile de așteptare, cât și pe ușile unor instituții de învățământ din Capitală.


Evenimentul din acest an a avut loc pe 31 mai, la ora 15:00, în Piața Marii Adunări Naționale. La fel ca în ediția precedentă, în zonă au fost amplasate mai multe instalații care au promovat un brand local de bere, dar și puncte de comercializare cu logoul și produsele companiei.

Una dintre instalații a fost amplasată vizavi de scena festivalului, astfel încât vizitatorii puteau trece prin interiorul ei. Cealaltă a fost instalată în apropierea scenei.


L-am contactat în data de 30 mai – când punctele de comercializare deja erau prezente – pe șeful DGETS, Andrei Pavaloi, pentru a afla cum comentează prezența unei companii de comercializare a alcoolului la un eveniment targetat pe tineri și distribuit în rândul minorilor.
Andrei Pavaloi ne-a spus că ne va răspunde cum va avea „o clipă” liberă. Am revenit cu un mesaj la el înainte de începerea festivalului, dar așa și nu am primit un răspuns. Anul trecut, întrebat de #diez despre același subiect, șeful direcției educație ne-a spus că nu crede întrebarea „tocmai relevantă, ținând cont de faptul că alcool se vinde peste tot în oraș”.
Până la publicarea acestui articol, încă nu am primit un răspuns.
Niciun artist din cei propuși de DGETS nu a urcat pe scenă
Pentru a organiza CYF 2025, DGETS a desfășurat o licitație publică. Potrivit caietului de sarcini și a clarificărilor ulterioare, compania câștigătoare urma să aducă la concert aproximativ patru artiști „renumiți la nivel național și internațional”. Potențialii interpreți prezenți în caietul de sarcini au fost: The Motans, Inna, Jony, Dj andrew rayel, Holly Molly, Misha Miller, Guess Who și Teo Rose.
Într-un final, niciunul dintre artiștii recomandați nu au urcat pe scenă. În schimb, la festival au participat: DJ Magu & Nlikeboy, Mark Stam, Mario, Guz, Minelli, Lupii lui Calancea, Babasha și Utopia Crew.

Licitația organizată de DGETS a fost câștigată și în acest an de DVV SHOW – compania care a propus cel mai mic preț. Potrivit informațiilor de pe MTender, compania va primi pentru organizare 1.554.000 de lei. În propunerea financiară – documentul în care sunt detaliate cheltuielile pentru diverse servicii – se menționează că 300.000 de lei vor fi alocați pentru aducerea artiștilor la festival.
Pe de altă parte, o altă companie care a participat la licitație, dar nu a fost desemnată câștigătoare – Concert Bis – a estimat că va cheltui 972.000 de lei pentru a aduce patru artiști la eveniment. Oferta totală a companiei (care include atât organizarea festivalului, cât și onorariile pentru artiști) s-a ridicat la aproape 2.290.000 de lei.
În mesajul expediat lui Andrei Pavaloi am întrebat inclusiv dacă compania DVV SHOW va aduce cei patru artiști la eveniment și cine va asigura prezența celorlalți. Vom publica răspunsul acestuia odată cu recepționarea sa.
Compania DVV SHOW a organizat CYF în anul 2024 și – parțial – în 2023 și 2022. Mai exact, la primele două ediții ale festivalului, municipalitatea a încheiat contracte directe cu mai multe companii și persoane fizice, inclusiv DVV SHOW, evitând organizarea licitațiilor publice, care presupun mai multă transparență.