Promovarea Chișinău Youth Fest a început încă din luna august, iar targetul festivalului au fost tinerii. După anunțarea evenimentului, postările despre el au „împânzit” paginile de socializare ale municipalității și nu doar.
„Enigma” zilei de 18 septembrie
În rând cu autoritățile, mai multe instituții de învățământ s-au alăturat campaniei de promovare. Astfel, pe paginile de socializare a unei bune părți dintre liceele, gimnaziile și chiar grădinițele subordonate municipalității au apărut articole despre Chișinău Youth Fest.
Postări au fost făcute de instituțiile de învățământ în special în ziua de 18 septembrie.
- De exemplu, Gimnaziul „Adrian Păunescu” a postat atunci o captură de ecran despre festival, iar Gimnaziul „Ion T. Costin” din satul Ghidighici a amplasat în acea perioadă un anunț despre Chișinău Youth Fest la fotografia de copertă și de profil a paginii sale.
- Pagina de Facebook a Liceului Teoretic „Mihail Kogălniceanu” este inactivă. Cu excepția unui anunț despre Chișinău Youth Fest, făcut pe 18 septembrie 2024, liceul nu a mai publicat nimic din martie 2020.
- Și Liceul Teoretic „Principesa Natalia Dadiani” a distribuit pe pagina sa de Facebook informații despre Chișinău Youth Fest în data de 11 și 18 septembrie.
Am întrebat-o pe Ana Gheorghița, directoare instituției, dacă a existat vreo solicitare din partea Direcției de învățământ privind distribuirea informațiilor despre evenimentul organizat de primărie. Funcționara ne-a spus că Direcția Generală Educație Tineret și Sport (DGETS) a municipiului Chișinău a expediat într-un „grup al directorilor” o postare la acest subiect.
„Ceea ce este plasat, noi, de obicei, mediatizăm, fiindcă noi ne supunem Direcției, ne supunem ministerului. Noi suntem executori”, a explicat Ana Gheorghița.
O altă instituție care a distribuit informații despre eveniment este Liceul Teoretic „Gheorghe Asachi”. Directoarea sa, Natalia Bulat, ne-a spus că anunțul a fost postat pe pagina instituției din inițiativă proprie.
În grupul nostru, al directorilor, sunt toate informațiile: ce organizează primăria, ce organizează organizația de tineret. Noi pe toate încercăm să le distribuim. […]
Noi suntem o instituție foarte libertină în gândire. Aceasta nu înseamnă că dacă Direcția ne-a impus, noi o să facem.
Natalia Bulat
Andrei Pavaloi, șeful adjunct al DGETS din Chișinău, ne-a spus că „este normal ca instituțiile de învățământ să preia postările care sunt pe pagina Direcției generale, căci a fost un eveniment pentru tineri”, precizând că „în grupurile interne se transmit informații care țin de activitatea Direcției”.
Surpriza serii: „Bere Chișinău”
În data de 16 septembrie, Andrei Pavaloi distribuia o postare în care se menționa că pentru distracția în siguranță, vizitatorii trebuie să țină cont de faptul că la festival este interzis să se aducă obiecte periculoase, băuturi alcoolice sau substanțe interzise.
Același mesaj a fost distribuit de mai multe organe subordonate primăriei: Centrul Municipal de Tineret Chișinău (CMTC) sau DGETS Chișinău.
Câteva zile mai târziu în Piața Marii Adunări Naționale (PMAN) urma să înceapă amenajarea locației unde avea să se desfășoare festivalul. Printre altele, în fața scenei erau instalate mai multe puncte de comercializare cu logoul „Bere Chișinău”.
Pe 22 septembrie acolo urmau să fie vândute inclusiv produse alcoolice. De asemenea, brandul berii avea să apară și într-o instalație alăturată scenei. Pe o fotografie postată ulterior de CMTC, în preajma instalației apar mai mulți tineri care par a fi minori.
Andrei Pavaloi: „Detalii de organizare care nu au ținut de competența mea”
Am mers la DGETS pentru a afla cum explică organizatorii festivalului prezența alcoolului la eveniment și postările anterioare despre interdicția lui.
L-am întrebat pe Andrei Pavaloi dacă postările menționate mai sus nu pot duce în eroare vizitatorii sau părinții care au permis minorilor să vină la festival. Funcționarul ne-a spus că aceste „detalii de organizare” nu au ținut de competența Direcției.
„Noi am avut un contract de organizare a evenimentului. Respectiv, am avut anumite detalii către organizatori. În rest, nu am coordonat anumite activități ce țin de organizarea pe intern a evenimentului”, afirma Andrei Pavaloi.
De asemenea, șeful DGETS a explicat lipsa logoului „Bere Chișinău” pe afișe prin faptul că Direcția „nu a avut responsabilitatea” să anunțe din timp partenerii.
DVV SHOW: „[De] careva momente ce țin de restricții nu noi ne-am ocupat”
Chișinău Youth Fest 2024 a fost organizat de compania DVV Show, care a câștigat o licitație publică în acest sens. Am discutat cu Vitalii Dubciuc, administratorul companiei. El ne-a zis că DVV Show s-a ocupat inclusiv de promovarea evenimentului, dar nu și de „careva momente care țin de restricții”.
Totodată, Vitalii Dubciuc susține că nu cunoaște cum a ajuns „Bere Chișinău” la eveniment, or, compania sa a avut alte responsabilități. În caietul de sarcini creat de DGETS pentru compania ce urma să organizeze festivalul, adică DVV Show, nu este menționat nimic despre necesitatea atragerii unor agenți economici la eveniment, care să își vândă produsele.
Andrei Pavaloi: „A lucrat o echipă mai mare. Ca să vă răspund, urmează să îi adun pe toți”
Am revenit la Andrei Pavaloi și l-am întrebat din nou cine a fost responsabil de crearea postărilor despre interdicția de a aduce alcool la eveniment. Totodată, am încercat să aflăm cine este responsabil de prezența „Bere Chișinău” la un festival distribuit în rândul grădinițelor și gimnaziilor.
Andrei Pavaloi a evitat să ne ofere nume concrete. Pentru început, el a afirmat că Direcția „a făcut apel la toți agenții economici să participe ca parteneri” și a adăugat că „modul de parteneriat deja îl decide fiecare agent economic”.
Întrebat și despre postările cu alcoolul „interzis”, funcționarul public ne-a spus că la organizarea festivalului „a lucrat o echipă mai mare” și ar urma să îi adune pe toți pentru a ne răspunde.
Văzând că se eschivează de la răspunsuri, am insistat ca Andrei Pavaloi să ne spună numele celor responsabili de postări și prezența alcoolului de la festival. Funcționarul a menționat că „la eveniment au fost persoane [care aveau] peste 18 ani, iar anumite produse se vând doar la prezentarea buletinului”. De asemenea, el a adăugat că „nu Direcția a adus alcool la festival”, argumentând acest lucru prin faptul că ea nu este agent economic.
Ce spune Efes Moldova
Am adresat o listă cu întrebări în scris reprezentanților companiei Efes Moldova, cea care deține „Bere Chișinău”, pentru a afla în ce a constat prezența sa la festival.
Comunicatoarea „Efes Moldova”, Ludmila Andronic, ne-a spus că oferta de participare la Chișinău Youth Fest 2024 a venit din partea agentului comercial care s-a ocupat de organizarea vânzării produselor alimentare și băuturilor la acest eveniment.
„Acest contract a presupus doar vânzarea produselor noastre de către agentul economic în cadrul evenimentului, motiv pentru care logoul nostru nu a apărut pe niciun material informațional și nu am avut nicio tangență cu campania de promovare a evenimentului”, menționează reprezentanții companiei.
„Efes Moldova” a mai afirmat că a furnizat atât bere, cât și băuturi nonalcoolice, deoarece, conform descrierii din ofertă, evenimentul a fost unul dedicat persoanelor de toate vârstele.
Alcool și educație
Am discutat cu autoritățile și directorii despre posibilele probleme etice legate de promovarea unui eveniment cu vânzare de alcool în școli, în special fără a anunța acest lucru din timp.
Natalia Bulat ne-a spus că nu a știut despre faptul că la evenimentul promovat de instituția sa ar urma să se vândă alcool.
Mai mulți elevi de-ai noștri au fost cu părinții. Eu am stat foarte liniștită la capitolul acesta. Cei care au majoratul răspund pentru chestiile acestea. Evenimentul a avut loc duminică și toți erau la lecții luni. Pentru mine aceasta este important. […]
Natalia Bulat
Sunt împotrivă ca evenimentele unde a fost invitat tineretul să fie însoțite de alcool, dar festivalul a fost nu numai pentru tineret, ci pentru toți cetățenii municipiului Chișinău.
Ana Gheorghița ne-a spus că elevii știu că nu trebuie să consume alcool, acest lucru fiindu-le explicat atât de părinți, cât și de profesori.
Copiii au educația și de la părinți că nu trebuie să consume alcool. Noi avem și în școală multe ore de dezvoltare personală, de managementul clasei. Lor le este adus la cunoștință că nu au voie să consume alcool. Aceasta este scris și în regulamentul de organizare și funcționare a instituției.
Șeful Direcției educație, Andrei Pavaloi, întrebat dacă nu crede că promovarea în rândul instituțiilor de învățământ a unui eveniment unde se vinde alcool ar putea supune minorii asupra unor riscuri, ne-a spus că „alcool se vinde peste tot în oraș”.
Nu cred că întrebarea este tocmai relevantă, ținând cont de faptul că alcool se vinde peste tot în oraș. Ceea ce ține că a fost risc, că nu a fost risc, nu știu dacă este corect să apreciem așa.
Andrei Pavaloi
Șase persoane reținute pentru aplicarea violenței fizice
Potrivit Inspectoratului General al Poliției, pe parcursul desfășurării Chișinău Youth Fest, s-au produs mai multe incidente. Spre exemplu, la ora ora 23.57, un grup format din șase persoane a fost reținut de oamenii legii în preajma Catedralei „Nașterea Domnului” pentru aplicarea violenței fizice.
În aceeași seară, un bărbat a fost sancționat contravențional pentru manifestarea unui comportament neadecvat, iar o persoană nu s-a subordonat cerințelor oamenilor legii, manifestând un comportament neadecvat și agresiv.
De asemenea, pe parcursul evenimentului a avut loc un incendiu care a fost stins de organizatori până la sosirea pompierilor. Potrivit IGSU, cauza probabilă a incendiului a fost „imprudența cu focul în procesul de lansare a materialelor pirotehnice”.
Pe de altă parte, în cadrul unei ședințe de lucru din data de 23 septembrie, Andrei Pavaloi a menționat că pe parcursul evenimentului nu au existat situații excepționale.
Chiar dacă în Piața Marii Adunări Naționale au fost peste 100 000 de tineri, nu am avut situații excepționale sau comportamentul tinerilor noștri a fost unul excelent. În acest sens, mă bucur că avem tineri educați în Chișinău, dar și în țară.
Andrei Pavaloi
Totodată, primarul municipiului Chișinău, Ion Ceban, a menționat în cadrul aceleași ședințe, făcând trimitere la incendiul de pe acoperișul scenei, că „nu a fost nicio situație redată așa cum a fost”.
Cât ne-a costat organizarea festivalului
Chișinău Youth Fest 2024 a costat bugetul public 1 558 000 de lei. Pentru organizarea evenimentul, primăria a desfășurat o licitație publică. Aceasta a fost câștigată de DVV SHOW – compania care a propus cel mai mic preț.
Întrebat în cadrul unei ședințe de lucru despre resursele financiare cheltuite pentru organizarea evenimentului, primarul Ion Ceban a subliniat că evenimentul a fost organizat în baza unei licitații publice.
Ceea ce este important, spre diferență de ceea ce a făcut Guvernul […], este licitație publică, cu informație publică, în baza unui concurs public.
Ion Ceban
Totuși, procedura de organizare a edițiilor anterioare ale Chișinău Youth Fest se bate cap în cap cu discursul actual al lui Ion Ceban despre transparență. Mai exact, în cadrul celor două festivaluri anterioare, municipalitatea a încheiat contracte directe cu mai multe companii și persoane fizice, evitând organizarea licitațiilor publice.
Chișinău Youth Fest 2022. Potrivit raportului privind monitorizarea achizițiilor publice, publicat de DGETS, organizarea primei ediții a festivalului a costat bugetul public 593 000 de lei. Suma însă nu include și onorariile artiștilor, ele nefiind prezente în acest raport.
Pentru organizarea evenimentului, autoritățile au contractat direct cinci companii și șase persoane fizice. Printre ele se regăsește inclusiv câștigătoarea licitației din acest an, compania DVV SHOW, condusă de Vitalii Dubciuc.
Atunci, compania a primit 145 000 de lei pentru servicii de asigurare cu echipament. O altă companie contractată direct de DGETS este EVENT-SHOW, aceasta aparține Marinei Dubciuc, soția lui Vitalii Dubciuc.
Chișinău Youth Fest 2023. Următoarea ediție a festivalului a costat peste 1,5 milioane de lei. Și de această dată, municipalitatea a evitat organizarea unei licitații publice și a încheiat contracte directe, deja cu cinci companii.
Una dintre cele cinci companii este din nou DVV SHOW. Ea a fost contractată direct pentru servicii de organizare artistică și muzicală, primind 260 000 de lei. Un alt contract de prestare a serviciilor DGETS l-a încheiat cu compania SRL GNB MANAGEMENT. Ea a primit 360 000 de lei pentru organizarea de evenimente culturale artistice.
Doina Vozian, expertă în achiziții publice la Centrul pentru Politici Europene, spune că autoritățile aleg adesea să împartă serviciile în mai multe loturi pentru a evita organizarea unei licitații publice. Specialista menționează că licitația publică este un proces mai transparent, care durează mai mult și permite unui număr mai mare de companii să aibă posibilitatea de a participa la organizarea evenimentului.
„Evitând desfășurarea procedurilor de licitație publică și încheind contracte directe de valoare mică, persistă riscul favorizării anumitor persoane fizice sau juridice, obținerea unor oferte mai mari decât prețul mediu pe piață, iar în consecință afectarea bugetului public”, menționează Doina Vozian.
*Notă: fișierele audio prezente pe parcursul articolului au fost adăugate după publicarea sa, în data de 29 decembrie 2024. Prezența lor vine să susțină declarațiile prezentate anterior doar în format de text.
Autor: Maxim Pistrui
A contribuit: Cristina Plataș
Fact-checking: Marcela Zămosteanu