„Vrem o școală care să ne pregătească pentru viață.” Ce își doresc elevii pentru viitorul an de studii

Untitled design (28)

Lecții interactive, mai puține teme pentru acasă, profesori bine pregătiți și o școală care să-i pregătească pentru viață – asta își doresc elevii când vor reveni în toamnă la studii. Fiindcă au rămas ore numărate până va începe vacanța de vară, am discutat cu mai mulți tineri din Republica Moldova despre felul în care vor să arate școala lor peste trei luni. Ce ne-au răspuns ei și ce soluții propun vedeți în continuarea articolului.

„Avem nevoie de mai multă practică”

Mădălina Mileșco, secretara Consiliului Național al Elevilor (CNE), spune că pe 1 septembrie și-ar dori să regăsească o actualizare a curriculumului și a manualelor școlare. Potrivit ei, unele dintre ele sunt „învechite, nu reflectă realitatea și nu ne pregătesc pentru provocările actuale”.

O altă problemă, potrivit Mădălinei, este că tinerii sunt suprasolicitați cu teme, proiecte și teste, uneori fără o claritate a scopului lor.

Asta ne afectează motivația și sănătatea mintală. Școala ar trebui să pună accentul pe calitate, nu pe cantitate. De multe ori ne axăm doar pe teorie, când în realitate avem nevoie de mai multă practică, proiecte interdisciplinare și activități interactive care să ne ajute să aplicăm ce învățăm.

O educație modernă ar trebui să dezvolte competențe reale, nu doar să bifeze conținuturi din programă.

Mădălina Mileșco

„Mai important decât felul în care arată o școală este ceea ce se întâmplă în interiorul ei”

Nicoleta Reaboi, președinta Consiliului Raional al Tinerilor din Glodeni, spune că liceul său face parte din rețeaua Școlilor Model și este dotat cu echipamente moderne, care sprijină procesul de învățare. Tânăra însă subliniază că „mai important decât felul în care arată o școală este ceea ce se întâmplă în interiorul ei”.

Doresc să văd mai multe abordări nonformale în timpul orelor, nu doar teorie și scris în caiet, ci și învățare prin practică. Cred că un proces educațional activ, interesant și experimental este mult mai eficient decât metodele tradiționale.

Mi-ar plăcea să apară mai multe colțișoare de recreere, locuri liniștite, cu pufuri și decor drăguț, unde poți să te odihnești un pic. Școala ideală este despre un spațiu în care te descoperi pe tine, înveți să gândești liber, să colaborezi și să visezi mai departe.

Nicoleta Reaboi

Nicoleta ar mai vrea să vadă în următorul an de studii o îmbunătățire a relațiilor dintre colegi și o atitudine mai serioasă a elevilor față de studii.

„Ar fi necesar ca profesorii să fie instruiți mai bine”

Daniel Plăcintă este președintele consiliului de elevi din liceul său. El spune că școala de astăzi se confruntă cu unele „probleme care afectează direct motivația și dorința de a învăța a elevilor”.

Una dintre cele mai des întâlnite nemulțumiri ale elevilor este volumul mare de teme, care le ocupă tot timpul liber și îi epuizează. În plus, avem profesori care nu reușesc să creeze un mediu prietenos, ceea ce îi face pe elevi să se simtă stresați și neînțeleși. Mulți consideră că ar fi necesar ca profesorii să fie mai bine instruiți în comunicarea cu adolescenții.

Daniel Plăcintă

Daniel mai spune că se cere mai multă susținere emoțională și consiliere în școli: „Elevii vor o școală în care să fie ascultați și în care să simtă că vocea lor contează.”

„Avem nevoie de o școală care să ne pregătească nu doar pentru examene”

Sandra Capșa este vicepreședinta CNE și spune că în școală „se vorbește prea puțin despre lucrurile care chiar contează în viața de zi cu zi, cum ar fi educația financiară, sănătatea emoțională sau drepturile noastre ca elevi și cetățeni”.

Unele dintre aceste teme există ca obiecte opționale, dar nu sunt valorificate la adevăratul lor potențial. Materiile de bază predate în școli sunt importante, dar și viața de după ore e una reală.

Schimbarea pe care mi-o doresc este integrarea reală și constantă a acestor subiecte esențiale în procesul educațional. Cred ca avem nevoie de o școală care să ne pregătească nu doar pentru examene, ci și pentru viață.

Sandra Capșa

„Mulți ar prefera un program mai scurt, cu pauze mai lungi”

Viorica Chiviriga, la fel, își reprezintă colegii în CNE. Ea spune că elevii își doresc ca pe 1 septembrie să revină într-o școală mai prietenoasă și mai apropiată de nevoile lor.

Mulți ar prefera un program mai scurt, cu pauze mai lungi și mai puține teme pentru acasă. Vrem materii mai utile în viața reală, precum educația financiară sau cea emoțională. Spațiile școlii ar trebui să fie curate, moderne și confortabile.

Viorica Chiviriga

Tânăra mai susține că elevii își doresc să fie ascultați și să aibă un cuvânt de spus în deciziile instituției lor de învățământ. Ei vor o școală în care să se simtă în siguranță și apreciați, unde să învețe cu plăcere și să se dezvolte armonios.

„Vreau ca elevii să aibă posibilitatea de a susține teza la aceeași disciplină în ambele semestre”

Alexandrina Rusu, vicepreședinta departamentului mass-media și relații externe la CNE, vrea ca în noul an de învățământ elevii să poată susține teza la aceeași disciplină în ambele semestre, în cazul în care sunt siguri că vor susține bacalaureatul la acel obiect.

Ei ar putea astfel să se concentreze pe acel domeniu pe parcursul întregului an, consolidându-și treptat cunoștințele și reducând stresul asociat examenului final.

Alexandrina Rusu

Tânăra spune că, într-un sondaj realizat de CNE la nivel național, aproape 14.400 de elevi au susținut această idee.

Trebuie păstrată și opțiunea actuală, care le permite elevilor să aleagă două discipline diferite pentru teze, câte una în fiecare semestru. Astfel, sistemul ar deveni mai flexibil, oferind posibilitate fiecărui elev să-și construiască traseul educațional în funcție de priorități și interese.

Alexandrina Rusu

Alexandrina crede că o astfel de schimbare „ar aduce mai multă logică, adaptabilitate și orientare spre elev în sistemul educațional”.

„Tinerii vor să dezvolte abilități practice, nu doar să memoreze”

Daniela Veverița, în calitate de membră a CNE, spune că una dintre cele mai mari probleme ale sistemului de învățământ este „predarea tradițională, axată pe transmiterea unilaterală a informației, fără implicarea activă a elevilor”.

Deși educația experiențială și cea nonformală sunt tot mai des menționate, ele rămân la nivel teoretic, în ciuda potențialului real. Tinerii vor să evolueze în timp real la ore, să dezvolte abilități practice, nu doar să memoreze.

Daniela Veverița

Daniela spune că metodele interactive nu doar că motivează, ci fac materialul studiat mai accesibil și mai ușor de înțeles: „Sperăm că viitorul apropiat al educației va oferi copiilor posibilitatea de a deveni oameni remarcabili, nu doar elevi disciplinați.”

Dar tu cum vrei să arate școala ta pe 1 septembrie? Scrie-ne în comentarii!

Până atunci, #diez îți urează o vacanță plăcută, încărcată cu oportunități, distracție și amintiri frumoase!


Dacă dorești să fii mereu la curent cu cele mai populare și actuale știri de pe #diez, ești mereu binevenit(ă) și pe canalele noastre de Telegram: RO și RU.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente