„Este interesant să monitorizez procesul de integrare europeană a Moldovei.” Francesca Manole, despre stagiul la IPRE și studiile în Țările și Jos

Moldova Brain Gain
Foto:Francesca Manole/arhivă personală

Francesca Manole încă din liceu se gândea că îi va fi interesant să studieze la o instituție de învățământ neerlandeză. Astfel, după o perioadă de documentare și o analiză complexă, a ajuns să depună dosarul la Universitatea Maastricht, la specialitatea Studii Europene. În această vară, tânăra a avut oportunitatea să participe la programul Moldova Brain Gain, o inițiativă susținută de #diez și Ambasada Țărilor de Jos.

Tânăra planifica să urmeze specialitatea Relații Internaționale, dar, după ce a consultat lista de programe și cursuri oferite de universitățile din Țările de Jos, a realizat că acest domeniu este extrem de vast, respectiv, într-un final, ar trebui să renunțe la mai multe direcții care i-ar fi interesante. De aceea, când a descoperit posibilitatea de a învăța Studii Europene, a înțeles că această specializare complexă îi oferă perspectiva pe care și-o dorea atât de mult să o descopere.

„Ne învață să învățăm”

Neerlandezii au o abordare diferită față de procesul de studii, iar Francesca recunoaște că a reușit să o îndrăgească. „Nu mergem în fiecare zi la universitate, dar avem cursuri de câteva ori pe săptămână, câte două ore. În rest, trebuie să ne organizăm singuri și să ne disciplinăm. Practic, universitatea ne învață să învățăm.”

Tânăra mai spune că în Țările de Jos se pune un accent deosebit pe învățarea în profunzime și mai puțin pe memorarea mecanică, gândirea critică fiind extrem de apreciată.

Sursă: Francesca Manole/arhivă personală

În ceea ce privește viața socială, tânăra a reușit să-și facă prieteni din diferite colțuri ale lumii. „Uneori, simt o diferență între colegii internaționali și cei moldoveni, deoarece cu cei din Moldova împărtășim experiențe similare și avem o viziune comună asupra multor lucruri. Totuși, mă înțeleg bine cu toți colegii, indiferent de naționalitate.”

Francesca povestește că mulți îi consideră pe neerlandezi un popor rece, însă ea a observat că lucrurile nu stau chiar așa.

„Este adevărat că, la început, poate fi puțin mai complicat să înțelegi temperamentul fiecărei naționalități și să te adaptezi la diferitele stiluri de comunicare. Totuși, în general, neerlandezii sunt destul de deschiși, mai ales studenții din regiune care vin la o universitate internațională. Cred că aceștia își dau seama că este în interesul lor să interacționeze cu studenți din diferite colțuri ale lumii, deoarece acest lucru le aduce un plus de experiență.”

Tânăra menționează că în liceu era obișnuită ca profesorii să se implice foarte mult în procesul educațional. „În Țările de Jos însă, profesorii sunt destul de distanți. Studenții discută între ei despre subiectele de studiu, iar profesorii sunt acolo pentru a monitoriza și a verifica dacă totul decurge conform planului. Această metodă se numește Problem-Based Learning și este specifică Universității din Maastricht.”

Francesca recomandă experiența de studii într-o altă țară, căci este ceva unic și imposibil de înlocuit. „Să pleci singur într-un stat străin, să te adaptezi, să înveți într-o limbă diferită și să fii înconjurat de oameni cu o gândire diversă de a ta este un proces care te face mai puternic.”

„Am vrut să înțeleg dacă este ceva ce mi-ar plăcea să fac în cazul în care mă întorc acasă”

Francesca a aflat despre stagiul Moldova Brain Gain de pe paginile de Facebook și Instagram ale #diez.

Tânăra spune că motivul principal pentru care a dorit să participe la un stagiu de muncă în Moldova este că a dorit să afle mai multe despre cum stau lucrurile pe piața muncii din țară. „După ce termin licența, probabil voi face masteratul, iar mai târziu, cel mai posibil, va trebui să iau decizia dacă mă întorc în țară sau rămân peste hotare. Am vrut să trăiesc experiența de a lucra în Moldova, în domeniul meu, pentru a înțelege dacă este ceva ce mi-ar plăcea să fac în cazul în care mă întorc acasă.”

Anterior, Francesca a făcut un stagiu la Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Moldova. Totuși, din dorința de a acumula mai multe experiențe și de a încerca ceva nou, a decis să urmeze un stagiu de practică într-o companie din sectorul privat sau într-un ONG. Astfel, a ajuns la Institutul pentru Politici și Reforme Europene din Chișinău (IPRE).

Despre IPRE Francesca știa înainte de stagiu. Institutul lucrează în domeniul în care ea își face studiile, respectiv le urmărea cu drag inițiativele. Era interesată în special de activitățile orientate spre integrarea europeană a Republicii Moldova.

„Am învățat un an întreg despre dreptul european și despre economia europeană și am vrut să pun în aplicare cunoștințele dobândite în cadrul studiilor mele. Așteptările mele din această experiență s-au adeverit, fiindcă activitățile desfășurate în stagiu și proiectele în care am fost implicată erau strâns legate de ceea ce învăț la universitatea din Țările de Jos.”

Sursă: Francesca Manole/arhivă personală

În timpul stagiului la IPRE i-au fost de mare folos cunoștințele în dreptul european, ideologia și interesele Uniunii Europene, precum și abilitățile dobândite în statistică, interpretarea datelor și cercetare.

Francesca și-a valorificat abilitățile inclusiv grație responsabilităților diverse pe care le-a avut în cadrul institutului. De exemplu, tânăra a interpretat statistici, a ajutat la o notă analitică și a analizat percepția publică față de integrarea europeană. Una dintre activitățile ei preferate era să meargă la evenimente, căci acolo reușea să înțeleagă mai bine scopurile și aspirațiile IPRE. Una dintre provocările întâmpinate de Francesca în timpul stagiului a fost legată de cunoașterea limitată a informațiilor din domeniul justiției din Republica Moldova.

Experiența profesională pe care a avut-o Francesca în cadrul stagiului de vară a ajutat-o să crească mult. Tânăra recunoaște că grație celor șase săptămâni la IPRE a obținut multă motivație și inspirație să se dedice activității de cercetare. Totodată, studenta este recunoscătoare pentru toți oamenii interesanți pe care a reușit să-i cunoască în cadrul stagiului său.

„Inițial, credeam că nu voi lucra niciodată în cercetare. Însă, după ce am făcut stagiul la IPRE, am realizat că nu este necesar să fii un cercetător clasic ca să lucrezi în acest domeniu. A început să-mi placă ideea.”

De asemenea, în timpul stagiului, Francesca a învățat cât de important este să fii obiectiv și să acorzi atenție procesului de formulare a politicii publice. „Este foarte interesant să monitorizez cum instituțiile statului lucrează la procesul de integrare europeană a țării. Am învățat ce înseamnă etica și disciplina profesională. Lucrul devine interesant atunci când știi cum și unde să cauți informațiile.”

„Stilul de viață din Moldova este unul pe care îl preferă cei mai mulți”

Francesca deocamdată nu a luat o decizie în legătură cu întoarcerea ei în Republica Moldova. Deși nu exclude posibilitatea unei reveniri, tânăra menționează că mai vrea să adune experiențe internaționale. „Când sunt peste hotare, nu mă gândesc să mă întorc acasă, dar când sunt acasă, nu îmi vine să plec. Cum am menționat, îmi propun să continui studiile de master, așa că mai am timp să iau o decizie”.

Potrivit tinerei, câteva lucruri care ar influența bunăstarea unui tânăr la postul de muncă și ar înclina mai mult balanța spre o decizie pozitivă privind revenirea ar fi: o echipă bună, un salariu motivant și o perspectivă de creștere.

„Din ceea ce am discutat cu prietenii și cunoscuții mei, am înțeles că majoritatea dintre noi, cei care învățăm peste hotare, ne gândim să contribuim la dezvoltarea țării. Totuși, ne dăm seama că, dacă revenim în Moldova, salariile vor fi probabil mai mici decât cele oferite peste hotare. Pe de altă parte, stilul de viață din Moldova este unul pe care îl preferă cei mai mulți.”

Francesca sugerează tinerilor să profite de oportunități și să participe la stagiul Moldova Brain Gain, în special în cazul în care aceștia nu sunt siguri dacă vor să rămână peste hotare sau să se întoarcă în Republica Moldova. De asemenea, tânăra consideră că este o experiență valoroasă să lucrezi alături de oameni de la care ai multe de învățat, iar faptul că proiectul oferă oportunitatea de stagii atât în organizații, cât și în instituții publice este un plus foarte mare.

Moldova Brain Gain este o campanie educațională lansată de #diez și Ambasada Regatului Țărilor de Jos în Republica Moldova. Prin intermediul acesteia, ne dorim să reconectăm studenții și studentele care-și fac studiile la universități neerlandeze cu potențialul și oportunitățile de acasă, încurajându-i/încurajându-le astfel să revină după studii pentru a implementa bunele practici învățate peste hotare, contribuind astfel la schimbări pozitive acasă.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente