Cum se fraudează voturile, ce este manipularea politică și câte tipuri de alegeri există. Ce poți învăța la cursul „Educație electorală” de la școală

tineri-voteaza-1_11zon
Foto:UNDP

Știi câte tipuri de alegeri există în Republica Moldova, cum se desfășoară o campanie electorală sau ce este discursul de ură și dezinformarea politică? Aceste informații le poți afla la unele ore de educație pentru societate, însă vestea bună e că la școală poți studia o întreagă disciplină dedicată doar acestor subiecte – Educația electorală.

Pentru că suntem în luna octombrie, când principalele evenimente din societatea noastră sunt desfășurarea alegerilor prezidențiale și a referendumului, am decis să dezghiocăm această disciplină opțională. Vom explora atât conținutul cursului, cât și modul în care acesta te poate ajuta, în calitate de elev(ă), să devii un cetățean mai informat și implicat în procesele democratice.

„Educația electorală” a apărut în lista disciplinelor opționale aprobate de Ministerul Educației și Cercetării în anul 2023. Așadar, începând cu anul de studii 2023/2024, elevii din clasele a IX-a și a X-a au putut obține cunoștințe de bază în domeniul electoral.

În anul de studii 2024/2025, 640 de elevi din Republica Moldova au ales „Educația electorală” ca oră opțională. Dintre aceștia, 189 sunt liceeni, iar 451 învață la gimnaziu. Comparativ cu anul precedent, numărul elevilor care studiază această disciplină a scăzut cu 66, de la 706.

După curriculum, printre cele mai importante subiecte pe care le poți studia se regăsesc:
# libertatea de alegere;
# pluripartidismul în societatea democratică;
# evoluția alegerilor și a drepturilor electorale;
# tipurile de alegeri și sistemele electorale;
# ce este o campanie electorală;
# cine sunt concurenții electorali;
# cum se votează;
# ce înseamnă fraudarea alegerilor;
# manipularea și dezinformarea.

La exercițiile practice înveți cum să formulezi cerințe pentru guvernare și cum să verifici îndeplinirea angajamentelor asumate de aleșii poporului. De asemenea, în calitate de candidat, înțelegi cum are loc procesul de înregistrare în cursa electorală, simulezi campanii și înțelegi importanța asumării responsabilităților de implicare publică.

Orele practice presupun organizarea jocurilor de rol, a dezbaterilor și a meselor rotunde. Prin intermediul „Educației electorale” se încurajează autoadministrarea la nivel de școală.

Pe parcursul unui an de studiu sunt prevăzute 35 de ore academice (a câte 45 de minute).

Ce găsești în manualul de educația electorală

Ca pentru oricare altă disciplină, și pentru „Educația electorală” a fost creat un manual. Fiecare modul al manualului dezvoltă cel puțin două competențe electorale specifice și are scopul de a consolida valorile democratice în rândul elevilor.

Pe lângă definițiile pentru concepte-cheie și referințe la articole din legislația națională și internațională, în manual găsești curiozități din diverse țări, exemple de personalități istorice și contemporane, recomandări și alte informații esențiale. Acesta include și sarcini de evocare sau de reflecție. În plus, sunt inserate coduri QR care pot fi scanate pentru a facilita procesul de învățare.

Mariana Iațco, una dintre autoarele manualului, spune că tinerii nu prea cunosc istoria Moldovei din anii ’90, cine sunt primii care au elaborat Codul electoral sau cum să își exercite votul conștient.

Mariana Iațco

Specialista spune că elaborarea manualului a fost un proces foarte interesant și util pentru toți cei implicați, deoarece a fost necesar să adapteze informațiile limbajului tinerilor.

Au existat și unele provocări la realizarea manualului. Una dintre ele se referă la temele ce țin de mass-media. Au trebuit să găsească exemple relevante și interesante pentru tineri, dar și personalități care au contribuit semnificativ la istoria unui stat.

Mariana Iațco

Orice profesor care își dorește să predea „Educația electorală” o poate face, însă, pentru a fi posibil, profesorii trebuie să participe la instruiri. Aceste formări au fost organizate în nordul, centrul și sudul Moldovei, ca misiunea și metodologia de predare a disciplinei să fie înțelese de cadrele didactice.

„Copiii care participă la discuții despre situația politică sunt mai implicați și conștienți de responsabilitățile cetățenești”

Una dintre participante este Natalia Sîncu, profesoară de istoria românilor și universală și educație pentru societate. Și-a dorit să urmeze acest curs pentru a-și extinde competențele și pentru a contribui la formarea viitorilor cetățeni activi, informați și implicați civic.

Principalele abilități pe care le-a dobândit la formare sunt cele civice și electorale, fiindcă a învățat mai aprofundat despre procesele electorale, drepturile și obligațiile cetățenilor într-un sistem democratic.

Natalia Sîncu

Natalia Sîncu spune că aplică cele învățate la cursul de formare atât la lecțiile de educație pentru societate, cât și la istoria românilor și universală. De exemplu, la istorie face conexiuni între evenimentele istorice și evoluția sistemelor politice și electorale.

Natalia Sîncu

La fiecare sfârșit de lecție, elevii parcurg un quiz pentru a-și consolida competențele. La final de modul, aceștia creează produse pe care le promovează în comunitatea lor: postere, afișe, acțiuni stradale, chestionare, campanii de informare, filmulețe de sensibilizare, articole. „Neapărat implic elevii și în proiecte educaționale multidisciplinare, care, pe lângă multe altele, presupune și cetățenia activă.”

Profesoara spune că la început unii elevi sunt sceptici în ceea ce privește educația electorală. Totuși, pe parcurs, aceștia își dau seama că aceste lecții sunt utile pentru pregătirea lor ca viitori cetățeni activi și responsabili.

Natalia Sîncu

Natalia Sîncu menționează că cel mai des elevii vor să afle cum funcționează alegerile și sistemele de vot, de ce este importantă participarea la alegeri, cum are loc manipularea electorală, inclusiv cea online și cum să deosebească știrile false de cele adevărate. În plus, aceștia sunt interesați de rolul tinerilor în schimbarea societății.

Cum selectezi o disciplină opțională

Dacă ai ajuns până aici, e minunat! Îți vom lămuri cum alegi o disciplină opțională, dacă încă nu știai această informație. Procesul de selecție a disciplinelor opționale este destul de minuțios, implică mai multe persoane și începe cu jumătate de an înainte de desfășurarea lecțiilor propriu-zise.

# În luna martie, administrația școlii tale, alături de Consiliul elevilor, trebuie să organizeze un proces autentic de studiere a intereselor elevilor. Rezultatele obținute sunt prezentate unei comisii metodice.

# În luna aprilie, Comisia metodică studiază riguros opțiunile elevilor și elaborează o ofertă educațională. Altfel spus, din multitudinea de discipline opționale propuse de minister, le selectează pe acelea care s-ar potrivi cu interesele elevilor și cu gradul de calificare a cadrelor didactice. Aici ar putea apărea o problemă care limitează elevii în procesul de selecție.

De exemplu, chiar dacă într-o școală toți tinerii sunt interesați de educația mediatică, ei nu vor putea să aleagă disciplina „Educația pentru media”, deoarece în școală nu există profesori calificați. După ce comisia selectează disciplinele opționale, ea trebuie să elaboreze o descriere succintă a acestora, astfel încât ele să fie pe înțelesul elevilor.

Aici vom menționa că în baza cercetărilor făcute de către Consiliul elevilor pe parcursul anului, acesta poate prezenta Comisiei metodice propriile propuneri de realizare a disciplinelor opționale.

# În luna mai, cadrele didactice organizează un proces de informare accesibil pentru toți elevii despre posibilitatea de alegere și înscriere la disciplinele opționale selectate. Totodată, fiind susținut de administrația instituției, și Consiliul elevilor transmite claselor a V-a – a IX-a și a X-a – a XI-a lista și descrierea succintă a disciplinelor opționale la care s-ar putea înscrie elevii în următorul an de studii. De asemenea, Consiliul elevilor poate fi implicat și în procesul de colectare finală a listelor cu semnături.

Cu alte cuvinte, acesta este momentul în care poți selecta materia care îți place și pe care vrei să o studiezi în anul următor de studii. Alegerea se face prin completarea unei cereri de solicitare.

E important să știi!

# Administrația instituției de învățământ este obligată să asigure condițiile necesare Consiliului elevilor, la toate etapele de cercetare a opiniei elevilor, în legătură cu procesul educațional la disciplinele opționale, respectând standardele de participare adevărată și etică a copiilor.

# Fiecare elev este obligat să studieze o disciplină opțională.

# Elevii înmatriculați în clasele întâi și a X-a indică disciplinele opționale în cererea de înmatriculare în instituție.

# În locul disciplinelor opționale este interzisă desfășurarea altor lecții „mai importante”.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Ana Mărgineanu
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente