Studiile la profil real și impresii despre bacalaureat. Două absolvente ne spun cum au trecut de examene

Poza 1
Foto:sursă: Cernei Ecaterina, Mutu Tatiana

Ecaterina Cernei și Tatiana Mutu sunt două tinere absolvente ale promoției 2024 a IPLT „Petru Zadnipru” din Chișinău. Fiind eleve la profil real, au avut de susținut printre examene și pe cel la matematică, unul temut de mulți absolvenți. În urma obținerii rezultatelor de la bacalaureat, ele au decis să ne povestească despre experiența lor și despre emoțiile trăite în timpul examenelor.

Acum trei ani, Ecaterina și Tatiana au luat decizia de a-și continua studiile la treapta liceală, la profil real. Cu câte trei-patru lecții săptămânale de biologie, fizică și cinci de matematică, tinerele au reușit să treacă și prin paginile de istorie sau citirea romanelor la orele de limba și literatura română. Acest lucru nu le-a speriat, ci din contra, de la început și-au pus bazele teoretice pentru examenele finale pe care aveau să le susțină.

În ciuda stereotipurilor legate de examenul la matematică, cele două tinere erau hotărâte și încrezătoare să meargă mai departe la profil real. „Înainte de a intra la liceu, simțeam o presiune de a face alegerea corectă, de a nu eșua în drumul pe care urmează să-l parcurg. Treapta liceală a fost pentru mine o provocare, a fost despre maturizare, acumulare de experiență și responsabilități. Într-adevăr, profilul real te călește, dar cred că uneori se exagerează cu unele etichete care se pun profilului. Tot ce pot să spun e că realiștii au de învățat mult, la toate obiectele, dar au și timp pentru odihnă și distracții”, a spus Ecaterina.

În același timp, Tatiana știa din start că cea mai bună opțiune pentru ea era continuarea studiilor la profil real. Astfel, în clasa a X-a a început nu doar treapta liceală, dar și pregătirea pentru bacalaureat. Tânăra consideră că asumarea și încrederea în sine sunt elementele care te ajută să treci mai ușor prin încercările și deciziile care urmează să fie luate. „Pentru bac e necesar să înveți an de an și să știi din start ce obiect de studiu ai prefera la examenul la solicitare. Acum ne putem alege a III-a teză semestrială pe care să o scriem, e oportunitatea elevilor să se focalizeze pe disciplina de care au nevoie mai mult.”

Sursă: Valeria Jidraș

În clasa a XII-a, Ecaterina și Tatiana și-au dedicat prioritar timpul de studiu asupra materiilor la care urmau să susțină examenele de bac. Acestea, pe lângă pregătirea în cadrul lecțiilor, au continuat studierea materialului și individual. Elevele rezolvau testele din anii precedenți și din caietele cu exemple de itemi. De altfel, recapitularea în grup a noțiunilor teoretice a fost o altă metodă eficientă în procesul de pregătire. Ecaterina însă a decis să meargă și la ore suplimentare la chimie și matematică pentru a fi sigură că a reușit să însușească tot materialul.

Experiența din timpul examenelor

În acest an, sesiunea de bacalaureat pentru Ecaterina și Tatiana a început în data de 7 iunie 2024 cu examenul la limba română și s-a încheiat pe 18 iunie 2024 cu cel la solicitate. Înainte de examene, tinerele au avut doar emoții productive. Sala de examinare era exact așa cum le-a fost descrisă: cu monitorizare video, cu senzor de metale și cu apeluri primite de președinta comisiei în cazul sesizării unor nereguli. „Unicul moment neașteptat și deranjant a fost apelul primit de către președinta comisiei, ceea ce a reușit să provoace tensiune și disconfort printre candidații din sală. Într-adevăr, acest lucru te distrage, îți pierzi gândul și se accentuează starea de panică, căci totuși te afli contra cronometru. E stresant faptul să știi că mai ai 30 de minute și încă câteva exerciții de dus până la capăt. Cu asemenea problemă m-am confruntat atât eu, cât și colegii mei, cea mai accentuată fiind lipsa de timp la examenul de la limba și literatura română”, ne-a povestit Ecaterina Cernei.

Tatiana Mutu a menționat că e important, indiferent de situație, să rămâi concentrat pe testul pe care îl ai în față, fiind conștient că orice mișcare sau gest poate fi perceput diferit. Tocmai de aceea, până la repartizarea testelor, candidații au timpul necesar de a-și pune în ordine gândurile și de a se pregăti de rezolvarea itemilor. Vorbind despre experiența trăită, Tatiana a menționat că e firesc ca până în momentul primirii testului să apară o senzație de panică și confuzie. Oricum, acestea sunt depășite îndată ce îți concentrezi atenția asupra exercițiilor. Cu toate astea, tânăra spune că s-a confruntat și cu tipuri de exerciții neașteptate, însă, studiind la profil real, a mers cu rezolvarea acestora pe cale logică.

Din relatările celor două absolvente, un alt moment stresant se generează odată cu ieșirea primilor candidați din sala de examene. Cu toate că acest lucru se întâmplă peste cel puțin 45 de minute de la începutul examenului, apare presiunea și ideea de a termina în tempo cât mai rapid testul. De asemenea, tinerele au asistat și la unele situații neprevăzute. „În ziua în care am susținut examenul la matematică, elevii de la profil umanist îl susțineau pe cel la istoria românilor și universală. Din câte am reușit să deduc, din cauza tipăririi necalitative a unor lucrări, itemii nu erau lizibili, iar președinta comisiei a fost nevoită să dea telefoane și să remedieze situația. E clar că printre elevi s-a instaurat confuzia și lipsa de concentrare”, a spus Ecaterina.

Referitor la examenul la solicitare, Ecaterina l-a susținut la chimie, iar Tatiana – la geografie. Astfel, Tatiana a venit pregătită în ziua examenului cu atlasele școlare proprii, cu siguranța că acestea sunt fără inscripții. Din relatările acesteia, toți candidații care susțineau examenul la geografie au fost atenționați despre modul de pregătire și prezentare ale atlaselor școlare. „Trebuia să venim cu ele semnate, indicând și instituția unde am învățat. Înaintea începerii examenului, asistenții le verificau minuțios, iar în cazurile în care acestea nu corespundeau normelor, erau confiscate. Într-adevăr, e un mare avantaj prezența atlaselor școlare la geografie. Dacă știi cum să te orientezi după hărțile tematice care-ți sunt prezentate, reușești să oferi un răspuns dacă nu complet, atunci parțial la sigur.”

Dintre cele patru examene, candidatele au menționat că matematica a rămas a fi cel cu o dificultate sporită. În ciuda ideii generate despre bacalaureatul la matematică, Ecaterina și Tatiana ne-au povestit că tot ce au putut să facă ele mai bine a fost să însușească și să înțeleagă fiecare temă în momentul în care le-a fost predată. De la teorema lui Pitagora, calcularea unei integrale și până la determinarea probabilității, în cursul celor trei ani, tinerele au depus efort maxim și nu le-a fost frică să pună întrebări în cazul unor neclarități. Având o mare importanță și modul de predare a profesorului, absolventele au declarat că se pot considera norocoase la acest capitol.

În urma susținerii pretestării la matematică și a obținerii rezultatelor, confuzia nu a ezitat să apară. Chiar dacă o susținuse pe notă pozitivă, ambele candidate erau convinse de abilitățile și cunoștințele mult mai mari pe care le posedă în domeniul matematicii. Prin urmare, acestea au continuat pregătirea intensă fie prin rezolvarea individuală a testelor și consultările în grup la nivel de clasă, fie în cadrul lecțiilor de matematică. Deși după pretestarea din acest an a fost inițiată o petiție cu referire la simplificarea itemilor, Ecaterina și Tatiana au ținut să confirme că nu a existat un decalaj ca grad de dificultate între cele două teste. „Examenul la matematică din sesiunea 2024 a avut același nivel de complexitate ca și în pretestare. Trebuie să recunosc că cel mai mult m-a luat prin surprindere exercițiul 10, unde pentru prima dată am văzut să fie dată o funcție trigonometrică. Într-un final, m-am descurcat și am încercat să dovedesc cunoștințele acumulate în cursul anilor de liceu”, ne-a mărturisit Tatiana.

Un alt moment important la examenul de matematică e studierea anexei. Până a începe rezolvarea, cele două absolvente le sugerează viitorilor candidați să analizeze formulele care li se dau în anexă și să găsească exercițiul potrivit pentru aplicarea fiecăreia. Cu toate astea, pe lângă cele oferite de autorii testului, elevii au nevoie să însușească individual și alte formule de calcul. Vorbind despre exercițiile pe care le-a considerat cele mai dificile, Ecaterina ne-a povestit următoarele. „La exercițiul 10, mi-a fost greu să duc până la capăt rezolvările, dar nu pentru că nu știam algoritmul de rezolvare, ci pentru că aveam nevoie de teoria și formulele trigonometrice. Aici am pierdut câteva puncte, apoi la exercițiul 11, unde ideea pe care am abordat-o eu nu a coincis cu cea corectă în determinarea probabilității.”

Atât Ecaterina, cât și Tatiana au întâmpinat dificultăți de rezolvare și la ultima problemă de geometrie, cea cu numărul 9. Deși surprinse de complexitatea testului din sesiunea 2024, comparativ cu cele din ultimii doi ani, tinerele au reușit să vadă și partea plină a paharului. „Au existat și exerciții ușoare, unde prin câțiva pași ajungeai la răspunsul final. Primii trei itemi i-am rezolvat ușor și repede, același lucru fiind valabil și pentru problemele de geometrie cu numărul 6 și 7. În urma examenului la matematică aveam mari emoții și frica de a nu mă dezamăgi pe mine însămi, dar mă bucur că am reușit cu mare atenție să merg pe algoritmul corect de rezolvare și să obțin maximum de puncte și la exercițiile mai complicate”, ne-a spus Tatiana.

Rezultatele obținute

„Adesea, examenul de bacalaureat și modul de verificare include și o doză de noroc”, a spus Ecaterina după afișarea rezultatelor. Totuși, emoțiile elevei în momentul aflării rezultatelor au fost un pic mai mici, dat fiind faptul că deja avea o notă de 10 din oficiu, deoarece a susținut examenul IELTS.

Într-un final, atât ea, cât și Tatiana și-au atins scopurile și au obținut rezultatele aproximative la care se așteptau, susținând și examenul la matematică pe câte o notă de 8 fiecare. Însă, fiind mereu loc de o îmbunătățire, au depus la contestație, având marea așteptare a unei reevaluări mai puțin subiective. „Am dat la contestație cu speranța că se va schimba ceva. M-am descurcat la fiecare examen, iar unele greșeli au fost făcute din pură neatenție. General vorbind sunt conștientă și împăcată cu rezultatele, știind că am dovedit adevăratele mele cunoștințe” – Tatiana Mutu.

Sugestii pentru viitorii absolvenți

Ecaterina și Tatiana au venit cu câteva sugestii pentru viitorii absolvenți. Tinerele au reușit să își îndeplinească obiectivele punând în aplicare sfaturile pe care le-au primit și ele de la foștii absolvenți și profesori.
# Este extrem de importantă pregătirea și învățarea sistematică. Teoria din trei ani este ireal să o însușești timp de o lună dacă aspiri la o notă precum 8 și mai mult.
# Creează-ți propriul orar. Este important să îți faci timp și pentru propriile plăceri sau activități extrașcolare, căci studiul intens provoacă oboseală emoțională.
# Exersează cu testele din anii precedenți. Analizează-ți greșelile pe care le comiți și subiectele pe care nu le cunoști.
# Încearcă să îți formezi un grup de colegi/prieteni cu care să înveți sau să rezolvați itemi împreună.
# Acordă atenție asupra timpului pe care îl ai la dispoziție. Pentru unele examene chiar și trei ore sunt insuficiente.

Pe final, cele două absolvente la profilul real au reușit să spargă stereotipul despre dificultatea examenului la matematică și nivelul de dificultate a materialului teoretic predat în cursul celor trei ani. Ele au trăit provocarea anilor de liceu, iar acum urmează să calce pe o altă treaptă – cea a vieții studențești.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Valeria Jidraș
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente