Profesorul care a venit din Nigeria pentru a preda la o școală din Moldova

Fotografia 1. umar
Foto:Umar Ukasha/arhivă personală

Pe coridoarele Liceului Teoretic „Orizont”, filiala Durlești, poți întâlni profesori veniți din toate colțurile lumii, aducând elevilor o experiență de învățare unică și modernă care se bazează pe comparația conceptelor din fizică, chimie, biologie etc. cu cele din realitate pentru înțelegerea mai bună a materialului. Unul dintre acești profesori este Umar Ukasha, care a călătorit mult pentru a-și îndeplini visul de a preda fizica, inspirându-i prin discursuri foarte simple, dar totuși motivaționale pe elevi să își atingă obiectivele de studii.

Umar Ukasha a absolvit cu brio Universitatea Bayero, una dintre cele mai prestigioase universități din Nigeria. După finalizarea studiilor, Ukasha și-a dorit să își continue cariera în domeniul educației și să exploreze noi culturi. Moldova, cu tradițiile sale bogate și sistemul educațional diferit, i-a oferit o oportunitate unică.

„Întotdeauna mi-am dorit să predau într-o țară unde pot aduce o perspectivă nouă și unde pot învăța la rândul meu lucruri noi”, a spus Ukasha. După ce a absolvit universitatea și a lucrat câțiva ani în Nigeria, acesta s-a întâlnit cu un fost profesor, de la care a aflat despre oportunitatea de a preda în Moldova, care l-a sfătuit să ia legătura cu Liceul „Orizont” și să aplice pentru postul de profesor de fizică.

Sursă: Umar Ukasha/arhivă personală

1 septembrie

Sistemul educațional din Moldova i-a oferit lui Ukasha o nouă perspectivă asupra predării. „În Nigeria, accentul se pune foarte mult pe teorie și memorizare, în timp ce în Moldova am observat o abordare mai practică, cu accent pe înțelegerea conceptelor și aplicarea lor în viața de zi cu zi. Acest lucru îi ajută pe elevi să fie mai creativi și mai implicați în procesul de învățare.”

Ukasha își amintește chiar și acum de prima zi la Liceul Teoretic „Orizont”. „Eram emoționat; sincer, eram foarte emoționat. Era 1 septembrie și curtea școlii era plină cu elevi și profesori. Îmi era frică să merg acolo. Mi-am făcut curaj mai târziu și m-am alăturat mulțimii. Una dintre elevele mele, Alexandrina Semeniuc, s-a apropiat de mine, mi-a strigat numele și mi-a spus cât de bucuroasă era că am venit și că va fi una dintre elevele mele. Mi-a prezentat și pe câțiva dintre prietenii ei. Un alt profesor de fizică, domnul Emirhan, m-a ajutat foarte mult și m-a prezentat elevilor. Toată anxietatea a dispărut când mi-am întâlnit clasa (10 A) la acea vreme, care m-a primit de parcă aș fi fost un vechi prieten așteptat. Colega mea, doamna Tatiana Babilev, diriginta și actuala profesoară de limba română a lui Cristi, a fost și ea alături de mine în cea mai mare parte din timp, pentru a mă ajuta cu orice aș fi avut nevoie.”

Sursă: Umar Ukasha/arhivă personală

De asemenea, el a menționat că a fost impresionat de resursele disponibile pentru predare în Moldova. „Laboratoarele de fizică sunt bine echipate și elevii au acces la o gamă largă de materiale didactice. Acest lucru face ca predarea să fie mult mai interactivă și eficientă.”

„Bunica” e cuvântul meu preferat

Însă predarea în Republica Moldova nu a fost lipsită de provocări. „Bariera lingvistică a fost o provocare inițială, dar am început să învăț limba română și elevii au fost foarte răbdători cu mine. Am învățat multe de la ei, iar ei au învățat de la mine,” a explicat Ukasha.

La moment, predă fizica la clasele X-XI și utilizează limba engleză în predare, deși se străduiește să învețe limba română, cuvântul său preferat fiind „babușka”, ceea ce ar însemna „bunica” după standardele ortografiei române.

Printre lucrurile care îi plac în Moldova, Umar evidențiază vremea. „Majoritatea oamenilor nu cred, dar îmi place temperatura din Moldova și aproape niciodată nu am răcit sau nu m-am îmbolnăvit. Probabil că asta s-ar putea datora faptului că locuiesc în cămin și stau mult în casă, dar, în general, aș spune că m-am adaptat foarte repede.”

Sursă: Umar Ukasha/arhivă personală

„Consider sălile de clasă o simulare a lumii”

Subiectul lui preferat din fizică este mecanica, cel mai mult fascinându-l dinamica și mișcarea corpurilor. El folosește des metode interactive de predare, cum ar fi experimentele live, pentru a face conceptele de fizică mai accesibile și mai interesante pentru elevi. Elevii sunt fascinați de lecțiile unde pot observa direct legile fizicii în acțiune, precum experimentele cu pendulul sau demonstrațiile despre legea lui Newton.

„Folosesc predarea fizicii ca un instrument pentru a folosi puținul pe care îl știu și pe care l-am experimentat pentru a-mi ajuta elevii să devină oameni mai buni. Nu doar învățarea fizicii, ci și procesul pe care îl urmăm pentru a o învăța este foarte important pentru mine. Consider sălile de clasă o simulare a lumii, fiecare elev își dorește același lucru – note bune. În timp ce încearcă să reușească, le reamintesc să facă asta, dar respectând regulile din clasă, ajutându-i pe cei care se «luptă» cu subiectele, încercând să fie deschiși către dialog constructiv în momente de conflict, împărtășind iubire și compasiune în orice moment. Procedând astfel, părerile lor despre fizică și școală se schimbă treptat în bine. Credința este un lucru foarte puternic. Îi fac pe studenții mei să creadă că fizica nu este atât de dificilă pe cât cred ei că este. Este incredibil cât de mulți dintre ei s-au schimbat drastic și au devenit mult mai buni la fizică după ce au crezut asta.”

Umar Ukasha are planuri mari pentru viitorul său în Republica Moldova. „Vreau să continui să îmi dezvolt abilitățile de predare și să aduc inovații în clasă. Sper să inspir mai mulți elevi să își urmeze pasiunile și să își atingă obiectivele setate pe termen lung.”

Sursă: Umar Ukasha/arhivă personală

„Îmi place drumul spre Bălți”

În timpul liber, Umar adoră să exploreze peisajele pitorești ale Moldovei, dar după cum spune acesta: „Niciun loc nu este mai bun decât o sală de clasă atunci când elevii sunt atenți…”. „Totuși, dacă ar trebui să fiu concret, îmi place foarte mult drumul spre Bălți și cel spre Ceadâr-Lunga, asta cel mai probabil pentru că apreciez nucii plantați pe marginea drumului și nu mă satur să mă uit la ei.” De asemenea, el este impresionat de ospitalitatea moldovenilor. „Nu știu dacă acest lucru este specific Moldovei, dar apreciez foarte mult modul în care moldovenii își sărbătoresc zilele de naștere. Adică, sărbătoritul invită oamenii și îi servește, asta este incredibil.”

Povestea lui Umar Ukasha este un exemplu de dedicare și pasiune pentru educație. Prin munca sa la Liceul Teoretic „Orizont”, el îmbogățește viețile elevilor săi. „Am predat aici de doar doi ani, dar chiar dacă cumva mă mut în altă țară și mai petrec 100 de ani acolo, sunt sigur că majoritatea amintirilor pe care le am despre Moldova vor rămâne proaspete în mintea mea. Și, evident, despre colegii mei pot doar să spun: Dumnezeu să-i binecuvânteze…”

Autor: Cristian Bacinschi

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente