Ce spun părinții despre cadourile oferite profesorilor și cum acestea sunt motivate
„Un bun profesor este asemenea unei lumânări, el se mistuie pe sine însuși pentru a lumina calea altora.” Cu aceste cuvinte emoționante începe textul unei postări de pe o pagină de Facebook care vinde regulat suvenire destinate inclusiv profesorilor.
„La ce preț?”, întreabă o doamnă în comentarii. Autorul paginii îi răspunde: „Așa model costa 550 de lei, dacă doriți să faceți comanda, scrieți, vă rugăm, în privat”.
Aceasta este doar una dintre sutele de postări de pe rețelele de socializare în care sunt vândute tot felul de produse menite să transmită, în viziunea autorilor, „gândurile de apreciere și admirație” profesorilor sau educatorilor.
Abordat într-un grup de pe Facebook destinat părinților, subiectul cadourilor oferite profesorilor pare să împartă societatea în două tabere. O parte dintre cetățeni afirmă că cel mai bun cadou pentru profesori este „respectul din partea elevilor și profesorilor”, menționând că în unele instituții de învățământ profesorii refuză categoric să primească cadouri. În același timp, cealaltă parte spune că „o mică atenție” denotă „respectul elevilor pentru învățători”.
„Eu socotesc că nu trebuie niciun fel de cadou la sfârșit de an. Cadouri se fac de Ziua învățătorului, de 8 Martie și de ziua de naștere și atât”, susține una dintre internaute.
„La noi, de obicei, se strâng [bani]. Dar băiețelul meu iubește singur să-i facă cadou învățătoarei. Cel mai des luăm ceva simbolic: flori, o cutie de ciocolate etc.”, menționează o altă mamă.
„De 20 de ani sunt pedagog și niciodată nu am acceptat altceva mai mult decât flori și bomboane și câteodată era și o sticlă de spumant. Majoritatea bomboanelor le mâncam tot cu copiii”, afirmă o altă membră a grupului.
„Mie personal îmi place să fac daruri singură, fără să aștept să adune toți bani. Recent, mi-a povestit o prietenă că, de Paște, părinții i-au oferit daruri cu tot cu lista celor care au participat”, adaugă o altă internaută.
Din celelalte comentarii putem distinge faptul că o bună parte dintre părinți definesc cadourile drept un gest comun de simpatie și nu se eschivează nicidecum de la faptul că ei însăși le oferă. Totuși, aceștia menționează în cea mai mare parte că darurile nu sunt foarte costisitoare și adesea se rezumă la ciocolate, cafea sau flori.
Unii membri ai grupului au menționat faptul că darurile reprezintă un act de corupție. O altă internaută afirmă că „poți oferi cadouri oricui în valoare mai mică de 1 000 de lei și nu se consideră corupție”. Acest lucru, de facto, este un fals și o interpretare greșită a legislației, dar la acest subiect revenim puțin mai târziu.
Cofondatoarea organizației Părinți Solidari, Ala Revenco, crede că fenomenul cadourilor oferite de către elevi profesorilor au căpătat în Republica Moldova un caracter tradițional și trezesc riscuri de corupție. Aceasta menționează că „gestul de recunoștință” ar putea fi ușor înlocuit cu o felicitare făcută cu mâinile copiilor, un videoclip, un cântec sau un dans.
Noi încercăm să convingem părinții că ele oricum aduc la riscuri de corupție, fiindcă atunci când profesorul primește un cadou, un bun material, un plic cu bani, i se schimbă atitudinea. Vrea, nu vrea, deși se consideră exigent, oricum involuntar atitudinea față de copii și-o schimbă. […] Noi, ca națiune, avem această tradiție, dar trebuie să încercăm să o evităm.
Ala Revenco
Profesor: „La careul dedicat ultimului sunet, flori practic nu avem și cadouri nu sunt”
În anul 2023, Liceul Teoretic Republican „Aristotel” a înregistrat cea mai mare medie a notelor de bacalaureat din Republica Moldova – 9,03. Directorul său, Pavel Cerbușca, menționează că elevii din instituție nu obișnuiesc să aducă flori sau cadouri la școală și crede că acest lucru contribuie inclusiv la imparțialitatea cadrelor didactice.
La noi nu se obișnuiește să se vină cu flori sau cadouri. Se mai întâmplă de 8 Martie ca elevii să organizeze o surpriză. Totuși, ei nu vin cu cadouri, dar vin cu ceva care realizează ei, cu mâinile lor. Fie, de exemplu, poate fi un cântec sau un număr artistic.
La careul dedicat ultimului sunet, flori practic nu avem și cadouri nu sunt, dar se mai întâmplă la balul de absolvire, atunci când copiii organizează un concert special și invită profesorii să le ofere câte un trandafir.
Pavel Cerbușca
Directorul a menționat că astăzi copiii au devenit mult mai pragmatici și consideră că oferirea cadourilor este chiar o rușine, deoarece „le este incomod să vină cu un cadou doar pentru că așa fac toți”.
Pavel Polișciuc este profesor de literatura universală în cadrul Liceului Teoretic „Dimitrie Cantemir” din Bălți. În anul 2023 în cadrul concursului republican „Pedagogul Anului”, acesta a obținut primul loc la categoria „Profesorul anului”.
Acesta crede că în cazul în care cadourile sunt oferite sub presiunea inerției, adică a tradiției sau dacă devin un instrument al unor tranzacții între oameni, ele încetează să mai fie cadouri.
Nu-mi place manipularea, așa că, în cazul meu, o încercare de a oferi ceva drept cadou ar avea un impact, dar în sens negativ. Mai ales dacă este vorba despre un anumit elev. Dacă vorbim despre flori și ciocolată pentru „Ziua profesorului” sau „Ultimul sunet”, cred că de obicei nu elevii individual le oferă, ci clasele. Eu sper că majoritatea profesorilor nu-și amintesc care clase decid să ofere ceva și care clase nu.
Pavel Polișciuc
Pavel crede că unii profesori acceptă cadouri din motiv că „așa se face” sau pentru că vor să fie politicoși și respectuoși față de elevi și părinții lor. Acesta menționează că a refuzat întotdeauna orice cadouri scumpe și alcool: „Sincer, este destul de inconfortabil să faci acest lucru, dar este important să rămâi fidel valorilor și principiilor tale”.
„Suntem o societate traumată. Respectiv, cadourile ne influențează rapid și ne influențează foarte mult”
Psihologii afirmă că darurile pot influența foarte mult atitudinea unui profesor față de un elev. Chiar și atunci când cadrele didactice cred că acestea nu le va afecta imparțialitatea, gestul „de mulțumire” adesea se fixează în subconștientul lor și influențează negativ obiectivitatea ulterioară.
Vorbind despre felul în care pot influența cadourile opinia unui profesor despre elev, psihologa Marcelina Uncu menționează că, în mod normal, o relație dintre profesor și elev este necesar să se bazeze anume pe respect reciproc, iar cadourile nu ar trebui să joace un rol în acest sens.
Experta susține că opinia profesorului față de elev, în asemenea cazuri, poate varia în funcție de mai multe aspecte: cel etic, cultural sau emoțional. La fel, un rol foarte important adesea îl joacă și tipul cadoului care se oferă.
„Când vine cineva la o zi de naștere și îți dăruiește ceva, primul gând este: «Eu acestei persoanei îi sunt dator»”
Dacă ne oprim la aspectul cultural, în societatea noastră cadourile nu sunt percepute neapărat drept un semn de mulțumire sau o practică ce ar include exclusiv o intenție pozitivă. De cele mai multe ori, cadourile sunt oferite inclusiv pentru a beneficia de anumite favoruri.
În societatea noastră, cadourile, la un nivel înalt sau mai puțin înalt, au o intenție și o influență negativă. Aici mă refer anume la momentul în care părinții (de aici învață și copiii) oferă cadouri pentru a obține anumite plusuri. Subtextul gestului este, de fapt, „să fac așa încât profesorul să ofere mai multă atenție copilului meu, să închidă ochii acolo unde nu prea știe, să îi dea voie să copieze”.
Marcelina Uncu
Psihologa afirmă că foarte puțini profesori, după ce primesc un cadou, reușesc să gestioneze astfel de momente și să se comporte egal cu toți elevii. Acest lucru se datorează inclusiv subconștientului nostru, astfel unele persoane ajung nici să nu observe cum fac o diferențiere între elevi.
Suntem o societate traumatizată, o societate care a trăit multe greutăți. Respectiv, cadourile ne influențează rapid și ne influențează foarte mult. La noi încă persistă ideea, cea mai banală, dar cu siguranță mulți am trăit-o, când vine cineva la o zi de naștere și îți dăruiește ceva, primul gând pe care îl trăiesc oamenii este: «Eu acestei persoanei îi sunt dator și trebuie să-i întorc asta». Exact acest lucru se întâmplă și la profesori.
Marcelina Uncu
Adesea, unii profesori nici nu percep cum se schimbă ceea ce cred, ce văd, ce înțeleg ei în mod conștient. Procesele subconștiente sunt rapide și greu de perceput, mai ales atunci când nu avem deprinderea să lucrăm mult cu noi, să ne analizăm, să înțelegem ceea ce simțim. Funcționăm foarte mult în baza subconștientului nostru.
Marcelina lămurește că impactul subconștient al cadourilor poate fi comparat inclusiv cu felul în care ne comportăm atunci când cineva ne face vreun rău. Adesea, acea persoană începe să ne frustreze fără un motiv anume. Devenim deranjați de felul în care ea merge, vorbește sau pur și simplu fiindcă s-a așezat lângă noi. Astfel, în urma cadourilor, profesorii vor evalua și vor percepe comportamentul și efortul unui elev sau student într-un mod total diferit.
„Îți este foarte greu să evaluezi un elev ai cărui părinți sunt, hai să zicem așa, investitorii școlii”
Este important să specificăm că există și cadouri simple, cum ar fi o felicitare realizată cu mâinile proprii sau un buchet de flori, ce sunt oferite cu intenții pozitive și de apreciere, atunci când profesorul nu mai poate influența nota elevului. De exemplu, la sfârșitul claselor primare sau liceului.
Totuși, precum am enunțat mai sus, majoritatea cadourilor sunt oferite inclusiv pentru a influența într-o anumită măsură emoțional profesorii, iar în acest caz, nu în ultimul rând, un rol important îl joacă inclusiv valoarea cadoului. Potrivit Marcelinei, în Republica Moldova putem întâlni și situații mult mai grave, atunci când părinții se transformă în niște sponsori regulați ai instituțiilor de învățământ, iar profesorii sunt impuși să pună elevilor vizați note mai mari.
În timp ce unele familii nu pot să ofere cadouri sau un ajutor financiar școlilor, există câțiva părinți care își permit să investească în instituția de învățământ în care învață copilul lor. Asta influențează foarte mult profesorii. Adesea, ei nu pot chiar să-i spună copilului [ai cărui părinți oferă investiții] că a greșit ceva. Și iarăși este o influență și o durere pentru mulți profesori. Îți este foarte greu să evaluezi un elev ai cărui părinți sunt, hai să zicem așa, investitorii școlii și directorul ți-a spus că n-ai voie să-i pui notele pe care le merită: «Pentru că altfel pierdem investitorul».
Marcelina Uncu
„Acești copii se simt nedreptățiți, simt că nu există dreptate”
O altă consecință negativă a cadourilor oferite profesorilor este discriminarea propriu-zisă a elevilor. În unele cazuri, acest fenomen poate afecta semnificativ percepțiile elevilor și atitudinea lor față de societate.
Adesea, copiii ai căror părinții nu își permit să investească în școală și să ofere cadouri scumpe, oricât s-ar strădui, de multe ori ajung să nu obțină o evaluare sinceră. Există situații în care profesorii sunt obligați să pună notele mari, maxime, pentru copii care sunt din familii de investitori ai școlii și notele mai mici deja celorlalți.
Marcelina Uncu
Marcelina explică faptul că există elevi care se străduiesc foarte mult să atingă rezultate maxime și muncesc pentru aceasta din greu, dar, din cauza favorizării, ajung să își creeze convingerea că orice ar face nu are sens și oricum nu o să primească o notă maximă.
Acești copii se simt nedreptățiți, simt că nu există dreptate și unii dintre ei ar putea să se ducă în cealaltă extremă, în care să zică: «De ce să fac bine, dacă oamenii care fac lucruri bune suferă cel mai mult?».
Alții muncesc foarte mult și își creează convingerea că viața este supergrea. Fiind adulți, ei vor veni la terapie și vor spune că: «Oricât aș munci, oricât aș face, nu este suficient, nu simt că îmi reușește și parcă lupt cu morile de vânt.
Marcelina Uncu
Cadourile pot avea consecințe negative inclusiv pentru elevul care le oferă
Psihologa precizează că, într-o perspectivă de lungă durată, inclusiv copiii care oferă cadouri pentru a beneficia de anumite avantaje ar putea suferi consecințe negative. Mai exact, acest fenomen va scădea încrederea lor în forțele proprii și le va oferi iluzia că nu se pot descurca independent în anumite situații ale vieții.
„Este o problemă foarte mare că în asemenea momente copilul simte că părinții nu au suficientă încredere în el. Dacă se duce părintele și rezolvă din timp problema, între ghilimele, copilul asta vede, copilul asta înțelege și ce ajunge la el este «Eu nu o să mă descurc. Eu nu o să pot și nu o să ajung la nivel. Dacă părinții n-au încredere în mine, atunci înseamnă că într-adevăr nu pot»”, menționează Marcelina.
Legea interzice oricare tipuri de cadouri, inclusiv florile
Chiar dacă în societatea noastră predomină mai multe stereotipuri în legătură cu tipurile de cadouri care pot sau nu pot fi oferite profesorilor sau suma în care ar trebui să se încadreze acestea, în realitate cadrele didactice nu au dreptul să accepte practic niciun dar oferit de părinți sau elevi. Acest lucru îl spune legea și ne-a fost confirmat inclusiv de reprezentanții CNA.
Făcând parte din categoria agenților publici, profesorii sau educatorii se raportează la Legea integrității și sunt obligați să respecte un șir de măsuri speciale menite să evite apariția corupției. Mai exact, cadrele didactice nu au voie să beneficieze de niciun folos destinat acestora sau familiei lor, dacă acesta este legat direct sau indirect cu activitatea lor profesională.
Pentru a evita apariția manifestărilor de corupție în activitatea entităților publice, conducătorilor acestora și agenților publici le este interzis să solicite sau să accepte cadouri (bunuri, servicii, favoruri, invitații sau orice alt avantaj) care le sunt destinate personal sau familiei lor, dacă oferirea sau acordarea lor este legată direct sau indirect de desfășurarea activității lor profesionale (cadouri inadmisibile). Solicitarea sau acceptarea cadourilor inadmisibile constituie acte de corupție în sensul legislației penale și al prevederilor cap. VI din prezenta lege.
LEGE Nr. 82 din 25-05-2017 / Articolul 16 (1)
Cadourile de politețe și protocol nu pot fi oferite de către părinți
Indiferent de valoarea sa, cadrele didactice sunt obligate să refuze cadoul venit din partea unui elev. Dacă revenim la „mitul celor 1 000 de lei”, putem presupune că acesta este o interpretare greșită a Regulamentului privind regimul juridic al cadourilor.
Cei 1 000 de lei se raportează la două tipuri de cadouri, cele de politețe și protocol, ambele fiind în discrepanță cu cadourile oferite de către elevi profesorilor de Ultimul sunet sau de Ziua profesorului.
Cadourile de politețe sunt cele oferite profesorilor în contextul unor sărbători sau evenimente în semn de înaltă apreciere. Totuși, potrivit legii, ele sunt acceptate atunci când nu influențează îndeplinirea imparțială a atribuțiilor de serviciu. Astfel, aceste cadouri pot fi oferite unui profesor de către directorul școlii, colegii de serviciu sau o anumită autoritate, dar nicidecum de către elevi.
Cadouri oferite cu prilejul anumitor acțiuni de protocol sunt acele bunuri oferite instituției de învățământ (nu profesorului) în cadrul unor delegații oficiale.
Cadourile de protocol sunt acceptate de către cadrele didactice în contextul în care participă la anumite evenimente, la anumite reuniuni, conferințe în calitate de delegate ale unor instituții de învățământ. Deci ele primesc acele cadouri pentru entitate.
Natalia Cheptea, ofițeră a Direcției educație anticorupție la CNA
Potrivit legii, atât cadourile de politețe, cât și cele de protocol se înscriu (cu mici excepții) într-un registru special al instituției de învățământ și, dacă valoarea lor nu depășește 1 000 de lei pe an, cadoul ar putea rămâne la cel care l-a primit.
Cadourile pe care le oferă elevii profesorilor intră în categoria cadourilor inadmisibile și trebuie să fi refuzate. Dacă cineva încercă să ofere indirect cadrului didactic un cadou, de exemplu, îl lasă în cabinetul acestuia sau pe masa lui, beneficiarul anunță imediat și în scris directorul școlii.
După aceasta, cadoul inadmisibil va fi predat CNA de către directorul instituției de învățământ și va fi stipulat într-un registru special.
Profesorii care acceptă cadouri pot răspunde disciplinar sau chiar penal
Profesorii care acceptă cadouri inadmisibile pot răspunde disciplinar sau chiar penal, în funcție de fapta săvârșită. De asemenea, inclusiv părinții ar putea fi trași la răspundere penală, or, mita este o încălcare a legii.
Potrivit directorului CNA, Alexandr Pînzari, luarea recompenselor nelegitime este subiectul celor mai multe petiții aferente domeniului educației care au fost înregistrate anul trecut la centru.
Pe parcursul anului 2023 în cancelaria CNA au fost înregistrate peste 100 de petiții aferente domeniului învățământului. Majoritatea faptelor invocate în petiții se referă la luarea sau darea de recompense nelegitime sau de foloase materiale care au loc în cadrul instituțiilor de educație timpurie.
Alexandr Pînzari
Drept rezultat, au fost întocmite 11 procese-verbale contravenționale pentru „Luarea sau darea de recompensă nelegitimă sau de folos material” și „Excesul de putere sau depășirea atribuțiilor de serviciu”.
Ce facem într-un final?
Pentru a evita consecințele negative ale „mulțumirilor în valută”, este necesar pentru început să conștientizăm impactul negativ al acestui fenomen. Astfel, pe lângă faptul că majoritatea cadourilor nu pot fi catalogate nicidecum altfel decât drept MITĂ, ele afectează negativ sistemul educațional în sine, cât și starea psihologică a elevilor, atât elevii discriminați, cât și cei favorizați.
Profesorii, odată ce s-au angajat în sistem, trebuie să cunoască și să conștientizeze normele etice pe care și le-au asumat și conflictele de interese pe care le-ar putea genera acceptarea unui cadou. Totodată, inclusiv părinții ar trebui să conștientizeze toxicitatea fenomenului dat și riscurile pe care și le asumă.
În cazul în care vi se solicită oferirea unui cadou sau cunoașteți cazuri în care unii elevi încearcă să mituiască profesorii cu ajutorul unor favoruri, nu ezitați să anunțați organele de drept despre acest act de corupere. Linia națională anticorupție – 080055555.