Uniformele școlare: modalitate de integrare a elevilor sau o pierdere a identității

Uniforme (1)
Foto: #diez/Canva

În anul 2018, Ministerul Educației și Cercetării a anunțat printr-un ordin că uniforma școlară nu va fi obligatorie. În același timp, fiecare instituție va putea decide dacă vrea să introducă o uniformă sau un cod vestimentar pentru elevi. Totuși, autoritățile recomandă să se organizeze activități educative pentru a discuta despre vestimentația și exteriorul elevilor. Aceste activități ar trebui să includă discuții cu părinții, dezbateri cu elevii la orele de dezvoltare personală și schimb de idei între profesori.

De altfel, purtarea unei ținute vestimentare decente este și una dintre obligațiile elevilor. De asemenea, conform Codului educației, elevii trebuie să respecte regulamentele școlilor în care învață. Așadar, dacă instituția introduce uniformele, elevii vor fi obligați să le poarte.

În societatea noastră, părerile la acest subiect sunt destul de împărțite. Unii consideră că uniforma ar trebui să fie obligatorie, alții cred că nu. Un aspect important al acestui subiect este cel psihologic, pentru că pe de o parte acestea promovează egalitatea între elevi și sunt o modalitate de integrare a acestora în mediul școlar, iar pe de alta ar putea fi un factor de pierdere a identității.

„Moda realizată prin școli duce la bullying”

Psihologa și psihoterapeuta Ina Crasnojon spune că purtarea uniformelor școlare sau cel puțin setarea anumitor limite referitor la ținutele elevilor (de exemplu, ținute doar în două culori) permite elevilor mult mai mult să se concentreze pe alte aspecte importante specifice anumitor particularități de vârstă. De exemplu, dezvoltarea abilităților sociale, aderarea la grup.

Ina Crasnojon

În perioada de dezvoltare a individualității, în special în clasele primare, psihologa încurajează setarea anumitor limite, iar vestimentația în acest caz este potrivită.

Ina Crasnojon
Sursă: Victoria Belcci/arhivă personală

Specialista spune că nu ar trebui să existe riscul ca purtarea uniformelor școlare să contribuie la pierderea identității personale a copiilor.

Ina Crasnojon

Totuși, pentru a se diferenția de alții, elevii își pot stiliza uniformele, dar în limite. Spre exemplu, prin rucsac, centură, accesorii pentru păr, eșarfă sau cravată. Este o practică destul de întâlnită în liceele din țară, printre care și la Liceul Teoretic Republican „Aristotel”.

„88 % dintre elevi au acceptat să fie uniformă”

Directorul instituției, Pavel Cerbușca, menționează că atunci când s-a deschis liceul pe care îl manageriază, în 2008, atât Academia de Științe a Moldovei, cât și comunitatea de părinți și de elevi au decis introducerea uniformei școlare. Atunci a existat și un buget pentru aceasta și au fost realizate după dorințele elevilor. Pe parcurs însă, liceul nu a mai avut un buget destinat vestimentației școlare și s-a decis ca fiecare să achite pentru uniformă.

Pavel Cerbușca

Directorul liceului spune că, pe parcurs, elevii au venit cu mai multe propuneri de modificări. Spre exemplu, să nu fie permisă doar cămașa albă sau albastră, cum a fost la început, ci și tricourile polo, pentru că sunt mai practice. De asemenea, anul trecut, Consiliul Elevilor a propus ca pe lângă vestimentația de culoare albastră, să fie permisă și cea de culoare neagră și albă.

Sursă: aristotel.md
Pavel Cerbușca

Acum la această instituție de învățământ, fiecare elev își procură vestimentația școlară individual, însă un element comun rămâne a fi cravata albastră. Totuși, aceștia pot înlocui cravata cu un papion sau cu o eșarfă (în cazul fetelor). Un aspect important este faptul că nu există sancțiuni pentru elevi în cazul în care aceștia nu poartă uniformă.

Am fost curioși să vedem care sunt părerile tinerilor la acest subiect și le-am adunat într-un vox.

Ce recomandă autoritățile

Hainele elevilor ar trebui să fie din materiale accesibile, confortabile și potrivite pentru activitățile școlare. În plus, aceasta trebuie să țină cont de nevoile tuturor elevilor din școală, respectând diferențele de gen, convingerile religioase și culturale ale fiecăruia și să reflecte cultura instituției de învățământ.

Promovarea unui cod vestimentar școlar nu ar trebui să implice constrângeri, discriminare sau intimidare asupra elevilor și familiilor lor. Școala ar trebui să folosească doar metode educative și de sensibilizare bazate pe respect, empatie, corectitudine și responsabilitate. Astfel, se asigură dreptul fiecărui copil la educație gratuită și obligatorie.

Dacă apar conflicte din cauza nerespectării codului vestimentar de către unii copii, administrația școlii trebuie să găsească soluții. „În niciun caz, sub nicio formă, elevului nu i se va limita sau interzice/refuza accesul în instituție sau sala de clasă.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Ana Mărgineanu
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente