Cum evaluează un business angel valoarea unui start-up în care investește

angel business
Foto: Adriansyah

Un investitor business angel evaluează valoarea unui start-up în care vrea să investească, luând în considerare mai multe lucruri. Metodele relevante de evaluare le-a anunțat Marius Istrate, business angel și președinte al Consiliului de Administrație Techangels România, în cadrul unui interviu pentru Startup Moldova.

Marius Istrate spune că sunt patru cele mai importante metode prin care poate fi determinată valoarea unui start-up.

Metodele folosite de Marius Istrate pentru evaluarea start-upurilor

Metoda Empirică se bazează pe experiența investitorului.

De exemplu, eu investesc în companii din România și știu că exitul acestora se face undeva la 2 milioane de euro. 90 % dintre companiile care se vând în România sunt achiziționate cu între 1,5 și 2 milioane de euro. Aceasta este o metodă empirică. Atunci când eu pun bani într-o companie, șansele cele mai mari ca eu să am un exit (adică atunci când start-upul este vândut) sunt în jurul acelei valori. Folosind această metodă, este un fel de ghid pentru mine. Dacă știu aceste lucruri, nu voi evalua compania la 30 de milioane de euro dacă rezolvă o problemă locală sau regională care nu are acea dimensiune.

Marius Istrate

Metoda Fluxurilor de Numerar Actualizate (DCF). Aceasta calculează valoarea companiei pe baza proiecțiilor financiare viitoare, actualizate la valoarea lor prezentă.

Metoda Academică este folosită și de fondurile venture capital (VC), dar o folosim și noi – business angels. Este o metodă academică numită în limba engleză discounted cash flow. Mă uit la proiecțiile financiare pe care le-ai făcut tu, ca fondator de start-up. Banii pe care afirmi că îi vei genera în viitor îi redimensionezi cu o valoare și obții o evaluare. Aceasta nu este o metodă strictă, adică nu investesc în compania ta dacă nu ai proiecții financiare pentru cel puțin cinci ani înainte. Această metodă este folosită pentru a verifica cât de bine fundamentat este ceea ce vrei să construiești din punct de vedere financiar.

Marius Istrate

Metoda Comparabilă compară start-upul cu alte companii similare din industrie, ajustând valoarea în funcție de factorii de risc, inclusiv locația geografică.

Metoda Instinctivă. Această metodă este aplicată când problema rezolvată este evident critică și soluția este necesară urgent pe piață.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente