Corneliu Zestra are 15 ani și studiază în clasa a IX-a, la Gimnaziul „Dimitrie Cantemir” din satul Pârlița, raionul Fălești. Anul acesta, tânărul a obținut medalia de aur la Olimpiada Republicană de Istorie. Pasiunea acestuia pentru istorie a pornit de la dorința de a descoperi rădăcinile neamului său.
Elevul era pasionat de istoria familiei sale, astfel a petrecut mult timp cercetând documentele din arhive despre strămoșii săi. Acest proces l-a intrigat și i-a alimentat dorința de a cunoaște mai multe despre istoria românilor și cea universală.
„Motivația mea de a participa la Olimpiada Republicană de Istorie a fost curiozitatea și dorința de a-mi testa abilitățile și cunoștințele. Îmi doream să-mi pun la încercare aptitudinile și să-mi demonstrez mie însămi că pot excela la un nivel în acest domeniu care mă pasionează atât de mult”, povestește Corneliu.
Tânărul relatează că în cadrul pregătirii pentru olimpiadă a ales să recapituleze întregul material pentru a-și consolida încrederea în competențele sale. A preferat să nu se concentreze pe studierea unor teme noi în ultimele momente, dar să actualizeze cunoștințele. Această recapitulare l-a ajutat să se simtă sigur și pregătit pentru provocările competiției, fiindcă avea deja o bază solidă pe care se sprijinea în timpul olimpiadei.
„La pregătirea mea pentru olimpiadă a contribuit motivația pe care o aveam și profesoara de istorie, doamna Elena Caletnic, care mereu m-a îndrumat și mi-a oferit sfaturi prețioase. Am acordat atenție deosebită analizei critice a surselor istorice. Astfel, mi-am dezvoltat capacitate de interpretare și evaluare. De asemenea, am dedicat timp pentru analiza și rezolvarea testelor din anii precedenți pentru a mă familiariza cu tipul întrebărilor și cu nivelul de dificultate al competiției”, menționează tânărul.

Una dintre cele mai mari provocări în timpul pregătirii pentru competiția la istorie a fost timpul limitat. Trebuia să jongleze între studiul intensiv pentru olimpiadă și sarcinile școlare, precum și să participe la alte concursuri extrașcolare. Cu toate acestea, a reușit să-și organizeze un program eficient, astfel încât să poată să se dedice pe deplin pregătirii fără să neglijeze și alte aspecte legate de școală.
„Am abordat competiția cu hotărâre și calm, concentrându-mă să nu fiu copleșit de emoții și stres. Fiind încrezător în cunoștințele pe care le-am acumulat, am reușit să rămân focalizat și să-mi păstrez claritatea mintală în fiecare moment. Acest lucru m-a ajutat să-mi pun în valoare abilitățile și să fac față provocărilor competiției cu încredere și determinare”, povestește Corneliu.
Elevul povestește că momentul în care a obținut locul întâi a fost unul cu adevărat incredibil. A fost o clipă de uimire și mândrie, pentru că și-a văzut propria muncă recunoscută la un nivel atât de înalt, ceea ce a servit drept o confirmare a pasiunii și dedicării sale.
„Pasiunea mea pentru istorie va avea o influență profundă asupra viitorului meu academic și profesional, deoarece va fi o bază solidă pentru cariera ce mi-o doresc în acest domeniu. Studierea acesteia nu numai că îmi dezvoltă abilitățile de cercetare, analiză critică și sinteză a informațiilor, dar și îmi acordă o perspectivă amplă asupra lumii. Această bază va fi un fundament esențial spre acea cale profesională pe care o voi urma în viitor, fie istorie, fie relații internaționale sau jurnalism”, relatează elevul.
Corneliu sugerează tinerilor pasionați de istorie să nu renunțe la curiozitatea și studierea unei teme din diverse perspective. Este nespus de important să-și dezvolte abilitățile de comunicare, argumentare, cercetare și să-și urmeze pasiunea cu determinare. Prin urmare, el îi îndeamnă să nu ezite să se întrebe „de ce” și „cum”. Istoria, pentru Corneliu, nu se rezumă doar la memorarea datelor, ci la înțelegerea profundă a destinelor omenirii și a lecțiilor pe care le putem învăța din ele.
Autoare: Veronica Rurac