Implicarea tinerilor în sectorul economic al țării constituie liantul principal între înțelegerea principalelor concepte financiare și dezvoltarea statului. În procesul de învățare este important ca tinerii să întâlnească mentori competenți care să le ofere cunoștințe esențiale despre subiectele economice. În cadrul celei de-a treia ediții a proiectului Moldova Brain Gain, lansată de #diez în parteneriat cu Ambasada Regatului Țărilor de Jos în Republica Moldova, vă povestim despre organizațiile gazdă în cadrul cărora tinerii din Moldova care studiază în Țările de Jos au realizat stagii de practică în vara anului trecut. Una dintre companiile naționale care a acceptat provocarea de a îndruma timp de șase săptămâni o stagiară a fost Expert-Grup. Organizația este cunoscută drept un centru analitic specializat în cercetări și consultanță în politici economice și sociale.
Misiunea de bază a centrului este acordarea consultanței, cercetării și informațiilor tangențiale domeniului economic și social care să ajute la elaborarea unor politici publice. Expert-Grup se concentrează pe abilitarea cetățenilor, a firmelor și a autorităților publice în implicarea activă la dezvoltarea sustenabilă a țării prin analiză și consultanță independentă.
Adrian Lupușor, directorul executiv al instituției, ne-a povestit despre activitățile de bază ale companiei, despre experiența de a găzdui o stagiară care studiază în Țările de Jos, despre oportunitățile disponibile, dar și despre fenomenul migrației în rândul tinerilor.
Experiența ca organizație gazdă în cadrul proiectului Moldova Brain Gain
Pe lângă activitățile de bază, organizația inițiază numeroase proiecte focusate către sectorul de tineret. „Abilitarea economică, socială sau politică a tinerilor este foarte importantă, de asta depinde viitorul Republicii Moldova. Noi, ca centru analitic, încercăm să-i ajutăm acolo unde putem, preponderent pe partea economică, financiară și antreprenorială”, povestește Adrian Lupușor. În vara anului 2023, Expert-Grup a acceptat provocarea de a mentora tinerii moldoveni care învață în Țările de Jos. Nicoleta Cojocaru este una dintre studentele care s-au înscris în cadrul programului Moldova Brain Gain. Organizaţia i-a oferit tinerei posibilitatea să învețe pentru prima dată despre subiectul consultanței. Câștigul a fost reciproc, întrucât experiența de a găzdui o stagiară a fost o oportunitate și pentru Expert-Grup. „Este foarte important pentru ONG-uri, chiar și pentru noi, să lucrăm cu persoane care învață peste hotarele țării.”
Timp de șase săptămâni, Nicoleta a primit ajutor din partea lui Vitalie Rapcea, directorul Programului „Infrastructură Economică și de Mediu”, astfel încât să îndeplinească cu succes toate sarcinile. Angajații Expert-Grup s-au străduit să-i ofere tinerei un mediu de lucru prietenos și, cel mai important, colegial. „Am discutat pentru a înțelege care sunt interesele profesionale și academice ale tinerei. Ulterior, am găsit mai multe activități care să se plieze atât pe activitățile noastre ca organizație, cât și pe interesele ei ca viitoare profesionistă.” Stagiul propriu-zis a început cu actualizarea unor date pentru o publicație economică. De asemenea, studenta a reușit să publice un document analitic despre comerțul stradal. Adrian Lupușor povestește că articolul Nicoletei a avut rezonanță și în mass-media, abordând probleme de ordin birocratic pentru micii comercianți stradali. „Nicoleta și Vitalie au publicat un document care sunt sigur că a fost citit și de reprezentanții guvernării.”
„Suntem deschiși pentru a dezvolta talente noi în domeniul consultanței și cercetării economice”
În pofida faptului că organizația nu practică găzduirea stagiarilor în afara programului Moldova Brain Gain, Adrian Lupușor recunoaște că ar trebui să ia în considerare această metodă drept o posibilitate de interacțiune cu tinerii specialiști, chiar dacă lucrul cu aceștia a fost mereu o provocare pentru companie. „Principala condiție pentru succesul unui program de stagiere este disponibilitatea unui membru al echipei pentru a deveni de mentor. În plus, dacă există o bază economică și motivația candidaților de a învăța, atunci identificarea unui îndrumător este doar o provocare temporară.”
Având în vedere specificul de activitate bazat pe consultanță și cercetare, Expert-Grup își propune să se orienteze către stagiari care:
# sunt pasionați de cercetare și analiză economică;
# sunt motivați să învețe și să crească în domeniul consultanței și cercetării economice;
# dau dovadă de performanță academică.
Pe lângă cele menționate, este vital ca viitorii stagiari să manifeste dorință și sete pentru cunoaștere. „Noi creăm mediul necesar pentru creștere. Oferim programe de instruire în anumite domenii specifice, avem un mediu de lucru prietenos, cu un program de muncă flexibil, focusat mai mult pe rezultate. Suntem deschiși pentru a dezvolta talente noi în domeniul consultanței și cercetării economice.”
Organizația lansează periodic și programe direcționate către instruirea economică a sectorului de tineret. Recent, Expert-Grup a dat start unei campanii naționale de educație financiară destinată tinerilor. Campania are drept scop creșterea nivelului de înțelegere în rândul populației despre: termenii financiari și economici, procesul de contractare al unui credit și alegerea corectă a produsului de asigurare. Expert-Grup acordă atenție și tinerilor antreprenori din Republica Moldova. Drept dovadă este programul de granturi mici și mentorat Tulip Business Incubator pentru cei care își doresc să lanseze o afacere sau care gestionează deja una și vor să contribuie la dezvoltarea acesteia. Proiectul este implementat cu suportul Ambasadei Regatului Ţărilor de Jos. „Planificăm o serie de instruiri care să ajute antreprenorii să obțină mai multe finanțări din partea organizațiile care oferă granturi. Îi vom ajuta să-și scaleze afacerea și să obțină resurse pentru a investi.”
Compania se implică activ și în colaborarea cu Consiliul Național al Tineretului din Moldova. Echipa Expert-Grup oferă suport organizațiilor de tineret în procesul de monitorizare a bugetului anual alocat pentru proiectele destinate acestor entități. „Încercăm să cultivăm în rândul organizațiilor de tineret capacitățile de analiză a bugetelor și de advocacy pentru a atrage mai multe investiții către acest sector.”
„Fenomenul migrației tinerelor talente este o realitate din care trebuie să te gândești cum să aduci beneficii țării”
Odată cu apariția numeroaselor oportunități pentru tineri, Adrian Lupușor spune că a observat un interes și mai mare pentru învățare. Pe de altă parte, acest elan al tinerilor este deseori spulberat de lipsa politicilor suficiente care ar trebui implementate de către stat în rândul noii generații – una dintre cauzele care declanșează migrația talentelor în masă. Potrivit directorului Expert-Grup, acest fenomen reprezintă o normalitate a secolului al XXI-lea. „Este o realitate cu care nu poți și nu are sens să te confrunți, este o realitate din care trebuie să te gândești cum să aduci beneficii țării.” Tot el adaugă că în mare parte această migrație este cauzată de schimbarea lentă a lucrurilor în Republica Moldova, de stagnarea țării în ceea ce ține de o convergență cu statele din Europa Centrală, dar și de războiul din Ucraina. În această ordine de idei, reprezentantul centrului analitic subliniază importanța legăturii pe care statul ar trebui să o păstreze cu diaspora. „Organele competente ar trebui să gândească programe de integrare a celor care revin. De asemenea, există necesitatea programelor de networking sau a schimburilor de experiență.”
O mare parte dintre membrii Expert-Grup și-au făcut studiile peste hotare și ulterior au decis să revină acasă, iar alții continuă să lucreze de peste hotarele țării. Cei dintâi au ales să se întoarcă, deoarece au simțit că pot contribui la dezvoltarea sectorului economic național datorită cunoștințelor acumulate la universitățile internaționale. „În Republica Moldova, societatea civilă este foarte dezvoltată și cred că oferă multe oportunități pentru tinerii care doresc să revină.” Adrian Lupușor le sugerează celor care își propun să se întoarcă în țară să se informeze din surse veridice și să facă abstracție de percepția greșită și unghiul negativ din care este privită câteodată Republica Moldova. „Analizați oportunitățile pe care le oferă statul nostru și credeți în viitorul acestei țări.”
Moldova Brain Gain este o campanie educațională lansată de #diez și Ambasada Regatului Țărilor de Jos în Republica Moldova. Prin intermediul acesteia, ne dorim să reconectăm studenții și studentele care-și fac studiile la universități neerlandeze cu potențialul și oportunitățile de acasă, încurajându-i/încurajându-le astfel să revină după studii pentru a implementa bunele practici învățate peste hotare, contribuind astfel la schimbări pozitive acasă.