De cele mai multe ori, un referat sau un proiect de la școală și universitate trebuie susținut cu o prezentare vizuală. Aceasta nu doar completează informațiile expuse de tine oral, dar și îi ajută pe colegii tăi și pe profesorul tău să înțeleagă informațiile importante. Crearea unei prezentări vizuale bine structurate și interesante este importantă pentru a-ți asigura o notă mare. Astfel, în cele ce urmează, vei afla care sunt pașii pe care trebuie să îi urmezi pentru a avea un produs bun.
#1. Alege aplicația potrivită pentru tine
Înainte de a începe realizarea prezentării, trebuie să alegi o aplicație în care o vei crea. Există diverse opțiuni disponibile, dar alegerea depinde de preferințele personale, de scopul proiectului și de nivelul tău de experiență. Sunt o mulțime de aplicații gratuite în care poți crea cu ușurință o prezentare, așa că în continuare găsești câteva dintre cele mai populare.
PowerPoint este este un program de prezentare dezvoltat de Microsoft, utilizat pentru crearea și prezentarea informației într-un mod organizat. Acesta oferă utilizatorilor o varietate de instrumente și opțiuni pentru a crea prezentări vizuale, incluzând text, imagini, grafice și videoclipuri. PowerPoint este una dintre cele mai des utilizate aplicații pentru crearea unei prezentări. Este ușor de înțeles și de utilizat, fiind accesibil accesibil pentru începători.
Canva este o platformă de design grafic online care permite utilizatorilor să creeze o varietate de materiale grafice, cum ar fi afișe, bannere, cărți de vizită, prezentări, postări pe rețelele de socializare și multe altele. Avantajul acestei aplicații este că oferă șabloane și elemente grafice, ceea ce permite utilizatorilor să creeze materiale personalizate și profesionale într-un timp scurt.
Slidesgo la fel este o platformă online care oferă o gamă largă de șabloane gratuite care pot fi personalizate pentru prezentări. Aceasta este potrivită pentru cei care nu vor să creeze un proiect de la zero. Pe Slidesgo, utilizatorii au acces la diverse teme și șabloane de prezentare, adaptate pentru diverse domenii și scopuri.
Prezi este o platformă online pentru crearea prezentărilor interactive și dinamice. În comparație cu alte aplicații, Prezi permite utilizatorilor să creeze prezentări în care se poate „naviga” între diferitele secțiuni și elemente. Și Prezi oferă o varietate de șabloane și instrumente de design.
Important! Folosește un design simplu și coerent. Alege o schemă de culori și un stil de design care să ajute publicul să înțeleagă conținutul și ideea ta și să fie plăcut pentru ochi.
#2. Structurează informația
Într-o prezentare, este important să menții atenția celor care te ascultă și te urmăresc. Ideile trebuie organizate logic și ușor de consumat, pentru a transmite eficient mesajul. Poți adapta structura prezentării tale în funcție de specificul subiectului, însă neapărat trebuie să conțină o introducere, punctele principale ale temei și concluzii.
În continuare, îți prezentăm câteva elemente care nu ar trebui să lipsească din proiectul tău.
Pagina de titlu
Pagina de titlu este cea care captează atenția, deoarece este prima imagine pe care publicul o vede când începi prezentarea. Aici trebuie să îți prezinți subiectul, actualitatea și relevanța acestuia. În pagina de titlu trebuie să se regăsească denumirea proiectului, disciplina la care a fost realizat (la dorință) numele tău și numele profesorului (la dorință).
Cuprinsul
În cuprins (sumar) trebuie să enumeri secțiunile principale ale prezentării tale. Astfel, îi ajuți pe ascultătorii tăi să înțeleagă despre ce vei vorbi și ce teme vor fi abordate.
Introducerea
În introducere explici importanța subiectului tău. Poți prezenta scopul și obiectivele proiectului și ceea dorești să realizezi prin prezentare. În introducere se pot regăsi argumente, statistici sau exemple care susțin importanța subiectului.
Dezvoltarea ideilor
În continuare, în funcție de tema proiectului tău și de ceea ce îți dorești să prezinți, trebuie să îți dezvolți ideile. Pentru ușurință și concizie, te poți limita la un subiect – un slide. Astfel, vei reuși să prezinți totul în timp util și nimeni nu se va plictisi. Pe fiecare slide ar trebui să se regăsească informația principală, argumente și exemple relevante.
Evită supraîncărcarea cu detalii!
Concluziile
Concluziile sunt foarte importante, din acest motiv nu trebuie să lipsească din prezentarea ta. Prin concluzii vei recapitula punctele principale ale proiectului, vei răspunde la întrebările-cheie și vei sublinia din nou importanța subiectului. Tot aici ar fi bine să vii cu unele recomandări sau cu un apel la acțiune.
Bibliografia
Să nu uiți de bibliografie. Aici trebuie să indici toate sursele pe care le-ai folosit în procesul de documentare și realizare a proiectului. Prin indicarea surselor acorzi credite autorilor sau surselor originale. Dacă nu indici sursa, înseamnă că încalci drepturile de proprietate intelectuală ale persoanei care a generat ideea pe care ai preluat-o. Neindicarea sursei este plagiere, adică furt, ceea ce înseamnă că prezinți ideile altcuiva ca fiind ale tale.
Încheierea
Trebuie să ai și un slide de încheiere, în care să îi mulțumești publicului pentru atenție. Tot aici, îi poți încuraja pe colegii tăi să îți pună întrebări. Răspunde la toate în mod clar și convingător și asigură-te că nu mai e de clarificat nimic.
Important! Prezentarea de mai sus a fost doar un exemplu. Poți adapta proiectul tău după bunul plac.
Bune practici de care să ții cont
🔵 Folosește un design simplu și curat, evitând aglomerarea slide-urilor cu prea multă informație. Fiecare ar trebui să conțină o singură idee.
🔵 Alege culori care se potrivesc între ele și utilizează-le pe aceleași în toată prezentarea. De asemenea, creează un contrast între text și fundal pentru a facilita citirea. Evidențiază informațiile importante. Aici este un generator gratuit de palete de culori, care te-ar putea ajuta să le alegi pe cele care îți plac.
🔵 Folosește imagini, videoclipuri, grafice, tabele și scheme pentru a ilustra și pentru a evidenția informațiile importante. Acestea ajută la consolidarea mesajului și fac prezentarea mai captivantă și mai ușor de înțeles pentru public.
🔵 Asigură-te că textul este ușor de citit și că graficele sau imaginile folosite sunt clare și potrivite pentru subiectul tău. Nu folosi un text prea mic sau imagini cu prea multe detalii, pentru a nu obosi ochiul.
🔵 Nu pune prea mult text sau prea multe imagini pe un slide, pentru a nu supraîncărca.
🔵 Folosește titluri, subtitluri și puncte-cheie (bullet points) pentru a organiza informațiile logic.
🔵 Utilizează unul sau două tipuri de font și aceeași mărime de text. Poți avea un font și o mărime pentru titlu și un alt font și o mărime mai mică pentru text.
🔵 Nu exagera cu numărul de slide-uri, dar nici nu folosi prea puține. O prezentare bună ar trebui să aibă maximum 10-12 pagini.
#3. Tehnici de a prezenta
Felicitări, prezentarea ta vizuală este gata! Acum nu îți rămâne decât să povestești. Probabil acesta este unul dintre cele mai complicate și emoționante momente, în special dacă ești novice. Pentru a-ți veni în ajutor, în cele ce urmează găsești câteva tehnici de care să ții cont pentru a avea o prezentare memorabilă.
Fii încrezător/încrezătoare și creează o impresie pozitivă
Când prezinți, corpul tău trebuie să creeze o impresie pozitivă. Poți face asta prin zâmbete sincere, contact vizual direct, posturi relaxate și gesturi deschise, care transmit încredere, deschidere și confort. Astfel, vei îmbunătăți comunicarea și vei stabili o atmosferă plăcută în interacțiunile interpersonale.
Nu uita să ai o postură dreaptă și să demonstrezi că ești încrezător/încrezătoare în ceea ce vorbești.
Menține un contact vizual cu publicul
Este important să menții un contact vizual cu cei care te ascultă, pentru a-i face să înțeleagă că prezența lor este importantă pentru tine și că îți dorești o interacțiune. Pentru a-ți fi mai ușor, pentru început, poți alege doi-trei oameni din diverse părți ale sălii pe care să îi privești. Ulterior, când te vei asigura că totul este bine și nu vei mai avea atât de multe emoții, poți schimba persoanele sau mări numărul lor.
Este important ca publicul să se simtă privit și că tot ceea ce prezinți este pentru ei.
Gesticulează
Gesticularea captează atenția audienței și îți poate face discursul mai convingător și mai memorabil. Aceasta ajută la transmiterea emoțiilor și a înțelesului. Totuși, este important să nu exagerezi și să ai grijă ca gesturile tale să corespundă informațiilor pe care le rostești.
Ai grijă la tonul vocii
Tonul vocii influențează modul în care mesajul este perceput și receptat de către public. Acesta transmite emoțiile și intențiile tale. Ai grijă să nu ai un ton monoton și lipsit de expresivitate, deoarece poate plictisi și demotiva publicul să te asculte.
În plus, fii atent(ă) să nu ai nici un ton ridicat și prea autoritar, dar nici unul foarte prietenos. Vorbește nici prea tare, nici prea încet și asigură-te că informația este auzită și înțeleasă de toți.
Ascultă activ și răspunde la feedback
Cum poți afla dacă audiența te-a înțeles? Prin reacții și feedback. Încurajează oamenii să își expună părerea, să adreseze întrebări și ascultă-i. Încearcă să vii cu răspunsuri la toate neclaritățile lor. Astfel, dai dovadă de profesionalism și că îți cunoști foarte bine tema.
Integrează storytelling-ul
Storytelling-ul îmbunătățește impactul prezentării. Împărtășește anecdote [povestire], povești care inspiră sau experiențe personale relevante temei tale pentru a capta atenția audienței. De obicei, povestirile creează conexiuni emoționale puternice între vorbitor și audiență, și astfel subiectul tău devine ușor de înțeles.
Dacă te interesează oratoria și vrei să deprinzi diverse tehnici de prezentare, îți sugerăm să urmărești videoclipurile din cadrul TEDx Talks.