În ultimii ani, Moldova se face tot mai mult remarcată pe harta turismului european. Percepția țării noastre ca destinație turistică a cunoscut o evoluție semnificativă. Aceasta se datorează inclusiv dezvoltării infrastructurii turistice, eforturilor de promovare a brandului turistic, culturii pe plan internațional, dar și a schimbărilor geopolitice, relevând un potențial enorm în acest sens.
Magenta Consulting a realizat al patrulea val al studiului privind „Percepția Moldovei ca destinație turistică de către vizitatorii străini”. Pentru a atinge scopul, s-a desfășurat un sondaj pe un eșantion de 606 respondenți, turiști străini și diasporă (persoane originare din Republica Moldova stabilite peste hotare). Aceștia au fost intervievați în locații-cheie precum Aeroportul Chișinău, frontiera cu România, Vinăria Cricova și Piața Marii Adunări Naționale. Datele au fost colectate în perioada 7-21 octombrie, inclusiv în cadrul Zilei Naționale a Vinului și Zilei Orașului.
Principalele arii de interes pentru turiști au fost:
# petrecerea timpului liber (33 %);
# vizitarea rudelor și prietenilor (17 %);
# activitatea profesională sau de afaceri (18 %).
Studiul din 2023 indică o schimbare interesantă în comportamentul turistic al diasporei moldovenești. În 2018, 60 % dintre aceștia veneau în Moldova pentru a vizita rudele și prietenii, pe când, în acest an, doar 27 % au declarat că au venit cu acest scop. Din ce în ce mai mulți membri ai diasporei aleg să își petreacă vacanțele în Moldova orientându-se spre explorarea țării și se bucură de activități de agrement.
Printre factorii care îi motivează pe vizitatori să vină la noi în scop turistic se numără:
# recomandările personale din partea familiei, prietenilor, rudelor (41 %);
# accesibilitatea prețului călătoriei în Moldova (27 %);
# dorința de a gusta vinul moldovenesc (25 %);
# dorința de a vizita vinării și beciuri moldovenești.
Faptul că Moldova este o țară vinicolă are o influență mare asupra turiștilor. Cei mai mulți dintre aceștia (44 %) asociază Moldova cu vinul. 25 % asociază Moldova cu bucate tradiționale, 16 % – cu o țară frumoasă și 14 % – cu oameni prietenoși. Alte asocieri menționate au fost: familie, respect, evenimente, festivaluri și tradiții. Cei mai mulți din diasporă (48 %) asociază Moldova totuși cu familia/patria.
73 % dintre turiști își organizează singuri călătoria. Dificultățile întâmpinate sunt în principal legate de transport și prețuri. Cei mai mulți (28 %) dintre aceștia au menționat lipsa zborurilor directe, iar 62 % dintre vizitatorii din diasporă au semnalat prețurile mari.
Studiul a mai relevat că turiștii preferă sejururi relativ scurte, 69 % dintre respondenți rămân în țară mai puțin de o săptămână. 18 % stau în țară între una-două săptămâni, iar 6 % au menționat o lună.
Deși s-ar părea că proximitatea geografică a Moldovei față de războiul din Ucraina ar putea determina anumite îngrijorări privind siguranța vizitatorilor, nouă dintre 10 turiști au afirmat totuși că se simt în siguranță în Republica Moldova.
Chișinăul a fost destinația principală pentru 87 % dintre turiști. Aproape jumătate dintre ei au vizitat restaurante, magazine de vinuri sau cluburi (49 %), vinării (39 %) și festivaluri/sărbători naționale (30 %). Alte locuri și evenimente menționate de către turiști au fost Orheiul Vechi, biserici și mănăstiri, rezervații naturale, muzee, teatre și concerte.
Turiștii au exprimat un nivel ridicat de satisfacție față de ospitalitatea și amabilitatea localnicilor (91 %), mâncarea tradițională (90 %), calitatea mâncării în restaurante (89 %), vinurile (86 %) și peisajele naturale (85 %).
68 % dintre respondenți au menționat că ar vizita cu siguranță din nou Moldova. Ponderea celor care au menționat că ar vizita încă o dată Moldova a crescut considerabil comparativ cu 2018 (54 %) și 2016 (50 %).
În privința opțiunilor de cazare, 42 % preferă să stea la hotel, 27 % preferă să se cazeze la rude și prieteni, iar 11 % preferă să închirieze apartamente.
Studiul integral poate fi vizualizat aici.