În ultimii ani, Moldova se face tot mai mult remarcată pe harta turismului european. Percepția țării noastre ca destinație turistică a cunoscut o evoluție semnificativă. Aceasta se datorează inclusiv dezvoltării infrastructurii turistice, eforturilor de promovare a brandului turistic, culturii pe plan internațional, dar și a schimbărilor geopolitice, relevând un potențial enorm în acest sens.
Magenta Consulting a realizat al patrulea val al studiului privind „Percepția Moldovei ca destinație turistică de către vizitatorii străini”. Pentru a atinge scopul, s-a desfășurat un sondaj pe un eșantion de 606 respondenți, turiști străini și diasporă (persoane originare din Republica Moldova stabilite peste hotare). Aceștia au fost intervievați în locații-cheie precum Aeroportul Chișinău, frontiera cu România, Vinăria Cricova și Piața Marii Adunări Naționale. Datele au fost colectate în perioada 7-21 octombrie, inclusiv în cadrul Zilei Naționale a Vinului și Zilei Orașului.
Principalele arii de interes pentru turiști au fost:
# petrecerea timpului liber (33 %);
# vizitarea rudelor și prietenilor (17 %);
# activitatea profesională sau de afaceri (18 %).
Studiul din 2023 indică o schimbare interesantă în comportamentul turistic al diasporei moldovenești. În 2018, 60 % dintre aceștia veneau în Moldova pentru a vizita rudele și prietenii, pe când, în acest an, doar 27 % au declarat că au venit cu acest scop. Din ce în ce mai mulți membri ai diasporei aleg să își petreacă vacanțele în Moldova orientându-se spre explorarea țării și se bucură de activități de agrement.
![](https://diez.md/wp-content/uploads/2023/12/1-1.jpeg)
Printre factorii care îi motivează pe vizitatori să vină la noi în scop turistic se numără:
# recomandările personale din partea familiei, prietenilor, rudelor (41 %);
# accesibilitatea prețului călătoriei în Moldova (27 %);
# dorința de a gusta vinul moldovenesc (25 %);
# dorința de a vizita vinării și beciuri moldovenești.
![](https://diez.md/wp-content/uploads/2023/12/2-1.jpeg)
Faptul că Moldova este o țară vinicolă are o influență mare asupra turiștilor. Cei mai mulți dintre aceștia (44 %) asociază Moldova cu vinul. 25 % asociază Moldova cu bucate tradiționale, 16 % – cu o țară frumoasă și 14 % – cu oameni prietenoși. Alte asocieri menționate au fost: familie, respect, evenimente, festivaluri și tradiții. Cei mai mulți din diasporă (48 %) asociază Moldova totuși cu familia/patria.
![](https://diez.md/wp-content/uploads/2023/12/3-1.jpeg)
73 % dintre turiști își organizează singuri călătoria. Dificultățile întâmpinate sunt în principal legate de transport și prețuri. Cei mai mulți (28 %) dintre aceștia au menționat lipsa zborurilor directe, iar 62 % dintre vizitatorii din diasporă au semnalat prețurile mari.
Studiul a mai relevat că turiștii preferă sejururi relativ scurte, 69 % dintre respondenți rămân în țară mai puțin de o săptămână. 18 % stau în țară între una-două săptămâni, iar 6 % au menționat o lună.
Deși s-ar părea că proximitatea geografică a Moldovei față de războiul din Ucraina ar putea determina anumite îngrijorări privind siguranța vizitatorilor, nouă dintre 10 turiști au afirmat totuși că se simt în siguranță în Republica Moldova.
![](https://diez.md/wp-content/uploads/2023/12/4-1.jpeg)
Chișinăul a fost destinația principală pentru 87 % dintre turiști. Aproape jumătate dintre ei au vizitat restaurante, magazine de vinuri sau cluburi (49 %), vinării (39 %) și festivaluri/sărbători naționale (30 %). Alte locuri și evenimente menționate de către turiști au fost Orheiul Vechi, biserici și mănăstiri, rezervații naturale, muzee, teatre și concerte.
![](https://diez.md/wp-content/uploads/2023/12/5.jpeg)
Turiștii au exprimat un nivel ridicat de satisfacție față de ospitalitatea și amabilitatea localnicilor (91 %), mâncarea tradițională (90 %), calitatea mâncării în restaurante (89 %), vinurile (86 %) și peisajele naturale (85 %).
![](https://diez.md/wp-content/uploads/2023/12/6.jpeg)
68 % dintre respondenți au menționat că ar vizita cu siguranță din nou Moldova. Ponderea celor care au menționat că ar vizita încă o dată Moldova a crescut considerabil comparativ cu 2018 (54 %) și 2016 (50 %).
![](https://diez.md/wp-content/uploads/2023/12/7.jpeg)
În privința opțiunilor de cazare, 42 % preferă să stea la hotel, 27 % preferă să se cazeze la rude și prieteni, iar 11 % preferă să închirieze apartamente.
![](https://diez.md/wp-content/uploads/2023/12/8.jpeg)
Studiul integral poate fi vizualizat aici.