În data de 5 noiembrie, curent, cetățenii din Republica Moldova urmează să-și aleagă primarul localității lor, care le va reprezenta interesele pentru un mandat de patru ani. Așa cum se întâmplă la fiecare scrutin electoral, există instituții care monitorizează transparența alegerilor pentru a spori gradul de credibilitate al procesului decizional, dar și pentru a garanta încrederea cetățenilor. Cu toate acestea, există cazuri în care pot apărea unele devieri și încălcări în timpul proceselor electorale, al informării despre campania electorală și al administrării alegerilor. În acest articol, am consultat rapoartele de monitorizare a alegerilor locale din 2011, 2015 și 2019, publicate de către organizația neguvernamentală Promo-LEX pentru a stabili care au fost cele mai frecvente încălcări depistate de către experți.
Rapoartele publicate de către observatorii Promo-LEX sunt întocmite în baza mai multor criterii de bază. Printre aceste criterii se numără:
# contextul preelectoral;
# activitatea administrației publice (APL);
# activitatea administrației electorale;
# listele electorale;
# concurenții electorali;
# zilele votării.
În cele ce urmează, puteți vedea exemple concrete de încălcări în timpul scrutinelor electorale din 2011, 2015 și 2019, conform criteriilor enunțate mai sus.
Contextul preelectoral
- În anul 2011, perioada preelectorală a fost marcată de o incertitudine privitoare la data organizării alegerilor locale generale. Această încălcare este menționată și în raportul de monitorizare al alegerilor din anul 2015.
- În anul 2019, perioada preelectorală a fost marcată de tergiversarea procesului de constituire a majorității parlamentare, respectiv, de incertitudini privind data organizării alegerilor locale generale.
Activitatea administrației publice
- În anul 2011, mai multe localități din următoarele unități administrativ teritoriale de nivelul I – Anenii Noi, Bălți, Basarabeasca, Cahul, Călărași, Căușeni, Cimișlia, Chișinău, Criuleni, Florești, Glodeni, Hâncești, Ștefan Vodă – au depășit termenul indicat (până la trei zile) de prezentare a locurilor pentru afișaj electoral și lista locurilor destinate pentru desfășurarea întâlnirilor cu alegătorii.
- La fel, în anul 2011, în raioanele Anenii Noi, Basarabeasca, Căușeni, Cimișlia, Criuleni, Hâncești a fost limitat accesul observatorilor.
- Experții Promo-LEX au constat că în cadrul Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă”, șefii de grupă au colectat buletinele de identitate ale studenților în vederea prelungirii valabilității vizei de reședință în Chișinău a acestora până în data 1 iulie 2011, fără a anunța scopul acestei acțiuni.
- În anul 2015, observatorii Promo-LEX au depistat că dintre cele 898 de APL monitorizate, 608 au adoptat cu întârziere deciziile privind stabilirea spațiului pentru afișajul electoral.
- În timpul perioadei electorale din anul 2019, referitor la deciziile de asigurare a unui minim de localuri pentru întâlnirile cu alegătorii, numai 391 (44 %) dintre APL-uri au aprobat decizia în termenul legal de trei zile.
Activitatea administrației electorale
2011
- Raportul din anul 2011 relevă faptul că observatorii au sesizat cel puțin două cazuri de imposibilitate de exercitare a dreptului de a fi ales în Tighina și în regiunea transnistreană, din cauza inexistenței organelor electorale respective, dar și a mecanismelor legale potrivite.
- În raioanele Vulcănești și Glodeni, circumscripțiile electorale au fost constituie cu o zi mai târziu decât termenul stabilit, iar în raionul Orhei constituirea circumscripțiilor electorale a întârziat cu două zile.
- Raioanele Hâncești, Nisporeni și Ungheni au depășit cu trei zile termenul de constituire a secțiilor de votare.
- În Cahul, Leova și Taraclia s-a constatat că pentru înregistrarea candidaților și a listelor de candidați au fost utilizate formulare necorespunzătoare (candidați la primari și candidați consilieri înregistrați în aceleași formulare).
- În cel puțin patru raioane, observatorii au constatat că funcționarii electorali au fost nevoiți să achiziționeze rechizite de birou din bani proprii, din lipsă de fonduri.
- În cel puțin cinci circumscripții electorale (Chișinău, Cimișlia, Basarabeasca, Hâncești, Ștefan Vodă), observatorii au constatat comiterea de greșeli și abateri la întocmirea proceselor verbale de totalizare a alegerilor.
2015
- Comparativ cu alegerile din 2011, la scrutinul din 2015, în Tighina și în regiunea transnistreană nu au fost constatate intenții de a candida pentru funcții elective în APL.
- În comparație cu scrutinul electoral din anul 2011, la alegerile din 2015, observatorii au constat mai multe cazuri de partizanat politic cu implicarea funcționarilor electorali.
- Raioanele Ocnița, Taraclia, Bălți, Cantemir și Florești au constituit componența organelor electorale cu o zi mai târziu decât termenul-limită stabilit.
- În ziua scrutinului din 2015 au fost înaintate mai multe sesizări: încălcarea secretului votării, agitația electorală, influențarea modului de votare al alegătorilor. În acest sens, au fost vizați cei de la PLDM, PDM, PL.
2019
- În data de 16 iulie 2019, Parlamentul, ignorând principiul echilibrului de gen, i-a confirmat în funcțiile de membri ai Comisiei Electorale Centrale pe Dorin Cimil, Maxim Lebedinschi și Dumitru Pavel.
- În cazul a cel puțin trei birouri electorale din circumscripția Bălți s-a depistat implicarea membrilor de birouri în activități de agitație electorală.
- Pentru scrutinul din 20 octombrie 2019 nu au fost asigurate clădiri cu infrastructură prietenoasă unui grup cât mai larg de cetățeni (persoane cu dizabilități locomotoare, vârstnici, părinți cu cărucioare sau alte grupuri cu nevoi speciale).
Listele electorale
2011
- În anul 2011 în cel puțin 20 de localități din 13 circumscripții electorale, listele electorale au fost transmise cu întârziere către birourile electorale.
- În două localități din raionul Basarabeasca, listele electorale au fost întocmite într-un singur exemplar și fără semnătura primarului. În același raion, în două localități, datele alegătorilor au fost completate necorespunzător.
- În câteva birouri electorale din raioanele Dondușeni și Drochia, autoritățile nu au inclus în listele electorale de bază alegătorii care au atins vârsta de 18 ani față de scrutinul anterior.
- Observatorii au semnalat problema includerii în listele electorale de bază a studenților care au viză de reședință în altă localitate, în cel puțin 20 de localități din raioanele Briceni, Cimișlia, Ialoveni, Hâncești, Râșcani și Ștefan Vodă.
- Studenții nu au fost incluși conform reședinței în listele electorale din orașul Comrat.
2019
- Fenomenul „migrației artificiale” a alegătorilor în perioada electorală a rămas o problemă nesoluționată din punct de vedere legal, inclusiv în contextul alegerilor locale generale din 2019. Acest fenomen se referă la situația în care alegătorii își modifică reședința în preajma alegerilor, fapt care duce automat la obținerea dreptului de vot în circumscripția corespunzătoare.
Concurenții electorali
- Pe parcursul campaniei electorale din 2011, observatorii Promo-LEX au raportat cel puțin 22 de cazuri de aplicare a metodelor de intimidare fizică sau psihică față de persoanele implicate într-o formă sau alta în campanie.
- Tot în anul 2011, observatorii Promo-LEX au raportat activități de campanie electorală înaintea înregistrării candidaților electorali în raioanele Criuleni, Ocnița și Cimișlia.
- În timpul alegerilor din 2011 în satul Colonița din municipiul Chișinău, din cauza fluxului mare de alegători după ora 21.00, s-a decis prelungirea votării cu o oră. În jurul orei 21.30, în secția de votare au intrat două persoane care au dat dovadă de comportament agresiv și brutal, discutau cu membrii organului electoral pe un ton ridicat și insistau pe un ton agresiv ca secția de votare să fie închisă. Persoanele respective s-au prezentat drept membri ai aripii de tineret a PCRM „Moldova Tânără” și au filmat întreg episodul.
- La scrutinul din anul 2019, au fos raportate cel puțin opt cazuri de utilizare a bunurilor publice și/sau a funcției publice cu scop de promovare electorală. În trei cazuri a fost vizat Blocul electoral ACUM, în două cazuri – PSRM, în două cazuri – PDM și într-un caz – PCRM.
Zilele votării
- În anul 2011, observatorii Promo-LEX au raportat cel puțin 11 cazuri de transportare organizată a alegătorilor la secțiile de votare.
- La fel, în anul 2011 au fost înregistrate patru cazuri de intimidare, insultare sau chiar agresiune fizică în privința susținătorilor unor concurenți electorali.
- La scrutinul electoral din anul 2015, observatorii au raportat acțiuni violente și distrugerea secției de votare din satul Topala, raionul Cimișlia.
Odată cu publicarea acestor rapoarte de monitorizare, organizația Promo-LEX vine și cu unele recomandări pentru Parlamentul Republicii Moldova, pentru Comisia Electorală Centrală (CEC) și pentru administrațiile publice locale. Acestea de cele mai multe ori vizează modificări ale Codului electoral sau reglementează activitățile CEC.