Andrei Spînu: „De anul viitor, taxă de modernizare a aeroportului nu va mai fi”

aeroport
Foto: Carolina Străjescu

De anul viitor, taxa de modernizare a Aeroportului Internațional Chișinău ar putea dispărea. Asigurările sunt date de ministrul infrastructurii și dezvoltării regionale, Andrei Spînu. Potrivit oficialului, taxa de 9 euro a fost redusă la jumătate, iar începând cu anul viitor va fi exclusă complet. Potrivit oficialului, autoritățile caută investiții de cel puțin 200 de milioane de euro pentru modernizarea aerogării, însă nu intenționează reconcesionarea acestui obiectiv, notează IPN.

Recent, șeful Aeroportului din Iași a precizat că 30 % dintre pasagerii care aleg să zboare de pe Aeroportul Internațional Iași sunt cetățeni ai Republicii Moldova. Ministrul infrastructurii și dezvoltării regionale, Andrei Spînu, spune că această migrare nu este cauzată de proasta gestiune a aeroportului din Chișinău. Mai mult, oficialul spune că taxa de modernizare a aerogării, impusă pasagerilor de fostul concesionar, va fi exclusă de anul viitor.

„Acum, aeroportul nu este gestionat mai prost. El doar a trecut printr-o criză de gestiune într-o perioadă de tranziție. El fost gestionat de un grup criminal organizat, a venit un management nou, am avut plecările companiilor care au generat o criză de rute. Dar încet-încet, aeroportul va fi gestionat bine. E pentru prima dată când am făcut reparație capitală la pistă, ceea ce nu s-a făcut până acum. Pentru prima dată, aeroportul face achiziții de echipamente de securitate. Acum, taxa de modernizare a scăzut la jumătate și, cu siguranță, începând de anul viitor, ea nu va mai fi”, a spus Andrei Spînu în cadrul emisiunii „Rezoomat” de la RliveTV.

De asemenea, oficialul nu vede necesitatea atragerii unui investitor străin care să gestioneze aeroportul. Potrivit ministrului Andrei Spînu, autoritățile doar își propun să atragă din exterior fondurile necesare modernizării aerogării și construcției unui nou terminal.

„Nu e vorba că trebuie să găsim un investitor străin, ci trebuie să aducem expertiză și competență de gestiune a aeroporturilor la nivel internațional. Este important să avem oameni care au gestionat aeroporturi mari ca să ne ajute să-l gestionăm mai bine, dar cel mai important este să reușim să atragem suficiente investiții și e vorba de investiții inițiale de 200 de milioane de euro pentru terminal nou, pistă nouă, parcare și alte servicii. De când aeroportul a fost preluat de grupul criminal organizat, mare lucru nu s-a întâmplat, au fost reparații cosmetice în interior și la pistă. Ajungem la limita când terminalul de acum nu va mai face față. Dacă astăzi începem să construim un terminal nou, el va fi operațional în trei-patru ani. Lipsa rutelor și a unui aeroport performant nu este doar o problemă în a călători dintr-o parte în altă, este o problemă de dezvoltare economică”, a spus ministrul infrastructurii și dezvoltării regionale.

În 2013, Aeroportul Internațional Chișinău a devenit proprietatea Avia Invest, o companie controlată de oligarhul Ilan Șor. Contractul de concesiune stipula obligația companiei de a efectua investiții de peste 240 de milioane de euro pe o perioadă de 49 de ani. Cu toate acestea, deoarece Avia Invest nu și-a respectat obligațiile contractuale, în 2020, Agenția Proprietăți Publice a anunțat despre rezilierea contractului de concesiune.


În noiembrie 2022, instanța de judecată a decis ca Aeroportul Internațional Chișinău să revină în proprietatea statului. Avia Invest a continuat să gestioneze Aeroportul Internațional Chișinău și a contestat decizia la Curtea de Apel.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Ana Mărgineanu
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente