Jurnalul de liceu continuă. Astfel, vă propunem să o cunoașteți pe Daniela Simion, o tânără activă pentru care liceul a devenit un labirint al cărui menire nu a fost găsirea ieșirii, ci regăsirea de sine. Așadar, de-a lungul anilor de liceu, Daniela s-a confruntat cu un șir de provocări, iar acum, odată ajunsă la finele treptei liceale, este pregătită să împărtășească din experiența sa cu alți tineri. Vă invităm să o cunoașteți.
„A fost o aventură cu multiple provocări”
Daniela consideră că liceul a fost ca un labirint a cărui menire nu a fost găsirea ieșirii, ci regăsirea de sine. „A fost o aventură cu multiple provocări, care mi-a demonstrat că flexibilitatea și reziliența sunt abilitățile-cheie într-o lume atât de schimbătoare și diversă. Pandemia ne-a dovedit acest lucru. Anume datorită perioadei în care am învățat online am devenit recunoscătoare pentru zâmbete, pentru interacțiunea pe viu și pentru energia pe care o transmit chipurile entuziasmate și curioase”, susține absolventa. Ea recunoaște că nu a avut așteptări foarte mari de la anii de liceu, fiind conștientă că trebuie să savureze clipa, să muncească și să nu-și facă speranțe false. Totuși, tânăra își amintește de optimismul cu care a venit la liceu: „În acea perioadă, voiam să mă concentrez pe echilibrul dintre instruirea academică și educația nonformală, dintre relațiile armonioase cu profesorii și colectivul clasei”.
„Este crucial să accepți cine ești și să fii ghidat de aspirațiile tale”
Daniela a meditat profund asupra direcției pe care trebuia să o urmeze după gimnaziu, fiindcă circulau multe stereotipuri și prejudecăți despre profilurile liceale. „Am ascultat atent părerea prietenilor, dar am filtrat sfaturile lor și am ales ceea ce mi se potrivea. Multilateralitatea e un dar și o tortură în același timp. Deși îmi place să învăț totul despre tot, consider că e mai eficient să prioritizez și să-mi dezvolt competențele în domeniul preferat. Recunosc, ia mult timp să te autodescoperi. Este crucial să accepți cine ești și să fii ghidat de aspirațiile tale, nu de dorințele altora sau de tendințele din societate”, povestește tânăra.
A ales profilul umanistic și nu a regretat nicio secundă când a scris cererea pentru continuarea studiilor la liceul ,,Mihail Sadoveanu”, Călărași. În timp ce colegii săi de la profil real se plângeau de orarul încărcat cu matematică, Daniela a avut mai mult timp pentru pasiunile sale. „O să-mi rămână mereu în suflet lecțiile de română și literatura universală, lectura cărților valorice și reflecțiile pe marginea lor, pentru a-mi forma personalitatea, spiritul analitic, gustul estetic, principii morale. Totodată, am un interes deosebit pentru științele socio-umane, unele ore reliefând dezbateri productive, idei interesante, controverse. E o senzație înălțătoare când ai parte de colaborare și pauze în care colegii îți povestesc conținutul a sute de pagini. Unde-s doi puterea crește și nota, evident, se mărește!”, relatează absolventa.
„Acești trei ani au fost o experiență marcantă despre oameni, timp și conexiuni”
„Acești trei ani au fost o experiență marcantă despre oameni, timp și conexiuni”, ne-a spus Daniela. În clasa a XI-a, tânăra a trăit aventura de liceană în stil american, exact ca-n filme, datorită programului FLEX. În cele 10 luni de schimb cultural, a avut revelația sistemului educațional din SUA, care se evidențiază prin diversitatea disciplinelor, a oportunităților extracurriculare și a voluntariatului ca stil de viață. Daniela a rămas fascinată de cursurile Vânzări și Marketing, Artă și Sculptură, Ocupații medicale și Chimie, abordarea conținuturilor de către profesori fiind inedită, cu partea practică și experimente din belșug, racordate la viața dincolo de școală. „A fost o provocare adevărată revenirea acasă și readaptarea la sistemul nostru educațional vechi, ce se schimbă cu viteza melcului. Cu toate acestea, cum zicea Eugen Cioclea în poezia «Mai cred»: «Cred în frăția dintre popoare, dar parcă-i mai cald printre-ai mei și strămoși». Mai cred și eu în puterea solidarității și a izbândei culturii. Cred în echipe puternice, cu oameni competenți și integri, care lasă promisiunile deoparte, pun neuronii în mișcare și creierul la treabă”, afirmă Daniela.
„Resursele trebuie exploatate în folosul nostru”
Pentru Daniela, pregătirile pentru bac sunt permanente, zilnice. De mică, tânăra este numai ochi și urechi la ore, pentru că asimilează informația din lecțiile, remarcile și sfaturile profesorilor, indiferent dacă e răspunsul ei sau al colegilor. Absolventa învață din orice și de la oricine. În cazul examenului la română, face o muncă sustenabilă, ce a început încă din clasa a V-a, cu jurnale de lectură, comentarea aspectelor fundamentale ale cărților citite, teme, motive și simboluri literare, mesajul, relații între personaje, situații tipice, ipostaze, citate și lecții desprinse. Chiar și acum, aplicația Goodreads este cea mai bună alarmă culturală care îi amintește Danielei de cărțile citite și de felul în care le-a apreciat. La istorie, tânăra recunoaște că este bombardată cu informații și consideră că este foarte important să filtrezi și să sintetizezi temele, să înțelegi, nu doar să memorezi. Eleva învață și recapitulează din materiale adiționale, precum „Memorator. Istoria românilor în 100 de termeni”. Totodată, învață din scheme și tabele sau lecții video. În ceea ce privește limba engleză, Daniela și-a făcut notițe despre temele la cultură și civilizație și a dobândit cunoștințe despre diverse monumente, locuri turistice și personalități consacrate din SUA, Marea Britanie și Canada. Absolventa preferă metodele interactive de învățare a limbii engleze, de aceea recurge și la jocuri educaționale precum Where is Moldova? sau un joc lansat recent, Media Monsters, creând amintiri frumoase la școală. La chimie, a reușit să rezolve 30 de teste, ceea ce i se pare o metodă excelentă de a exersa și de a învăța din greșeli. Compediul la chimie îi este de mare ajutor Danielei. Astfel, ea apreciază enorm resursele care sintetizează și organizează eficient informațiile. „De asemenea, folosesc tehnologiile cu scopuri întemeiate, apelând la chatul AI de la Snapchat pentru răspunsuri rapide și exacte. În general, resursele trebuie exploatate în folosul nostru, pentru progres de lungă durată, nu pentru note mari pe moment”, a adăugat Daniela.
Epilog
„Pe final, vreau să-ți spun, dragă cititorule, că învățarea e un proces amplu, notele de la bac nu reprezintă un scop, o stație terminus. Ceea ce cu adevărat contează e lupta cu sinele, cu inerția, cu regăsirea, cu autocunoașterea și cu tratatul de pace pe care-l semnezi pentru fericirea ta durabilă. Regulile sunt cunoscute, orizonturile spre care te îndrepți sunt conturate de multe greutăți ce-ți vor scoate la iveală personalitatea. Sper să te conduci după principiul horațian – «mijlocul de aur», adică să menții echilibrul dintre viața familială, personală și cea academică și extrașcolară. Administrarea timpului înseamnă administrarea vieții. Cucerește-ți idealurile, cizelează-ți mintea, înalță-te prin valori, construiește poduri, nu ziduri, ca să fii mândru de tine, împlinit și fericit!”