Visurile pe care le avem în copilărie ne alimentează deciziile pe care le luăm în viitor. Ana-Maria Rufanda este o tânără din Moldova care a ales să studieze în Regatul Țărilor de Jos la Facultatea de Economie și Economie de Business, și să se orienteze, devenind ulterior specialistă pe plan macroeconomic, grație visului său de a dezvolta bunăstarea economică în țara în care s-a născut. Tânăra a decis în vacanța de vară să revină acasă și să facă un stagiu în Moldova în cadrul proiectului Moldova Brain Gain, lansat de diez.md în colaborare cu Oficiul Ambasadei Regatului Țărilor de Jos la Chișinău. Studenta ne-a povestit foarte entuziasmată despre experiența pe care a avut-o în cadrul organizației Expert-Grup.
Ana-Maria Rufanda încă din gimnaziu era sigură că studiile universitare pe care le va face vor fi peste hotarele țării, fiindcă, menționează tânăra, i-ar fi plăcut să trăiască o experiență internațională cunoscând deja specificul educației din Republica Moldova. Facultatea pentru care a optat a fost mereu prima pe lista preferințelor, iar preferințele în legătură cu țara care ar urma să-i fie gazdă pe parcursul anilor de licență s-au modificat de câteva ori. „Câteva aspecte au contribuit la alegerea Regatului Țărilor de Jos drept destinație de studii: istoriile motivaționale ale tinerilor și tinerelor din Moldova care sunt înmatriculați (înmatriculate) la universitățile din regat, mărimea diasporei moldovenești, care e foarte receptivă, de altfel și calitatea studiilor. Am analizat programele universităților neerlandeze și am fost surprinsă de calitatea studiilor oferite, care se egalează cu cea a universităților din Marea Britanie, ceea ce era uimitor pentru mine. Totodată, studiile în Regatul Țărilor de Jos sunt mai puțin costisitoare, comparând prețurile pentru contractele de studii cu cele ale universităților din Marea Britanie. Nu regret deloc că am ales să dau o șansă Țărilor de Jos.”
„Nu credeam că voi fi acceptată”
În cadrul universității în care își face studiile, tânăra nu are un program de stagiu obligatoriu, totuși, văzând oportunitatea de a lucra timp de șase săptămâni cot la cot cu experții și expertele din Moldova, nu a putut să refuze tentației de a depune dosarul în cadrul proiectului Moldova Brain Gain. „Eu mereu am vrut să fac un stagiu, din motiv că doar din practică poți învăța, m-am convins cu certitudine că studiile la universitate sunt binevenite, dar aplicarea acestora e foarte importantă. Majoritatea colegilor și colegelor de la universitate, fiind abia în anul I, au decis în această vară să se odihnească, nimeni nu a vrut să facă stagiu, de aceea au fost foarte surprinși de alegerea mea.”
Colegii (colegele) Anei-Maria au mai fost impresionați (impresionate) de faptul că tânăra a reușit să obțină un loc în cadrul unei organizații de top din Moldova. „Prietenii și prietenele erau șocați (șocate) că eu am avut o astfel de oportunitate de implicare acasă, fiindcă ei (ele), în țările lor, nu au astfel de programe care i-ar încuraja să se implice la nivel de analiză sau de consultanță a organelor de decizie din stat.”
Studenta a făcut stagiul la ONG-ul Expert-Grup. Tânăra menționează despre entuziasmul pe care l-a avut când a primit noutatea despre faptul că a fost acceptată la stagiu. „Știam despre acest ONG și cât de profesioniste sunt persoanele de acolo. Nici nu credeam că aș fi putut fi acceptată în cadrul Expert-Grup.”
„Am formulat o hotărâre de guvern”
Speranța de a reveni acasă a motivat-o pe tânăra studentă să accepte provocarea de a se înscrie la un stagiu în Moldova. „Am vrut să lucrez cu experții și expertele locali (locale), fiindcă știu că sunt foarte capabili (capabile). Cu fiecare rezultat obținut de Moldova mă conving de aptitudinile persoanelor de aici, dar și de cât de multe pot învăța din experiența lor. În plus, am vrut să văd care ar fi planul profesional economic în Moldova și nu m-am dezamăgit.”
Timp de șase săptămâni, cât a durat stagiul, Ana-Maria a avut o gamă variată de atribuții fiind încadrată în toate procesele organizației. „Inițial, am conlucrat cu Alexandru Fala, cu care am colaborat la elaborarea unui indice. Mă bucur că am putut colabora cu mai mulți (multe) experți și experte din cadrul organizației și că am avut oportunitatea să lucrez și să contribui pentru dezvoltarea mai multor proiecte.”
Cea mai provocatoare sarcină pe care a avut-o studenta, recunoaște ea, a fost formularea unei hotărâri de guvern. „Nu credeam că voi fi capabilă, erau persoane care, ca și mine, erau sceptice și mă avertizau că această sarcină ar putea să mă depășească, dar m-am bucurat de o susținere din partea echipei și am reușit să o îndeplinesc. Am divizat sarcina în mai mulți pași pe care îi urmam zilnic, astfel, ce anterior părea foarte dificil, treptat a ajuns să fie inteligibil și, într-un final, realizabil.”
„M-am simțit onorată să primesc pentru lectură și analiză studiile colegilor și colegelor de la Expert-Grup”
Pe lângă victoriile obținute în timpul orelor de muncă, Ana-Maria a reușit să trăiască experiențe frumoase alături de echipa Expert-Grup și în afara acestora. „Cea mai frumoasă experiență a fost cea în cadrul căreia simțeam că fac parte din colectiv, am avut o ieșire cu colegii și colegele la Molovata. Mi-a plăcut mult să ascult și să analizez conversațiile pe teme economice, până acum, fiind înconjurată doar de studenți și studente, nu am fost expusă unor asemenea informații pe teme economice, în special în ceea ce ține de Republica Moldova. Eram impresionată că puteam asculta toate conversațiile și opiniile, acumulam totul ca un burete, cu speranța ca toată informația să se sedimenteze și, într-o zi, să mă pot da și eu cu părerea, fiind la fel de versată în domeniu.”
Pentru studentă, experiența din Moldova a reprezentat primul stagiu practic. Una dintre cele mai importante lecții, pe lângă elementele practice, a fost cea despre importanța colaborării și înțelegerii în echipă. „Mi-a plăcut foarte mult că experții și expertele reciproc își citesc studiile economice, fiecare dintre persoanele angajate sunt versate în domeniu, nu am suficiente cuvinte de laudă să-i descriu, și totuși dau colegilor și colegelor să citească studiile pe care le scriu, deoarece mereu este binevenită o altă părere. M-am simțit onorată în momentul în care am primit și eu spre lectură și analiză câteva studii, fiindcă deși făceam stagiu, părerea mea era importantă pentru colectivul în care lucram. Am învățat că nu trebuie să-ți fie rușine să înveți și să crești grație experienței altei persoane, cât e de important ca toate opiniile să fie ascultate și să fii mereu flexibil și să accepți opiniile altora.”
Stagiul și studiile academice
Tânăra ne-a spus că toată experiența stagiului a fost ceva nou, respectiv a avut multe de învățat. „Fiecare sarcină era o nouă provocare și ceva ce trebuia să descopăr și să aflu. Am aplicat inclusiv câteva lucruri studiate la universitate, dar foarte puține, având în vedere că am terminat abia anul I de facultate. Totul a fost nou pentru mine, am putut să învăț cum se formulează o hotărâre de guvern, am înțeles cum se calculează un indice compozit, am deprins cum se face o analiză și un comentariu la o inițiativă legislativă din punct de vedere economic – pe care nu mi le imaginam că aș fi putut să le fac după primul an de facultate.”
Uneori, într-un timp restrâns, fiind expuși unui amalgam de informații, putem să ne modificăm inclusiv opiniile sau punctele de vedere – actual și în cazul Anei-Maria. Tânăra recunoaște cât este de uimitor cum și-a schimbat viziunile pe parcursul a șase săptămâni. „Nu am făcut lucruri majore care ar schimba radical economia Moldovei, dar acești pași mici pe care i-am realizat m-au ajutat să văd din altă perspectivă schimbările și fenomenele economice locale. Sunt sigură că, odată ajunsă la universitate, informațiile acumulate în timpul stagiului mă vor ajuta să înțeleg altfel temele predate de către profesori.”
Așteptări versus realitate
Necunoscutul mereu ne sperie, dar în același timp ne face foarte nerăbdători (nerăbdătoare) să gustăm din aceste noi experiențe. Ana-Maria menționează că avea anumite reticențe înainte de a începe stagiul acasă, dar este foarte mulțumită că nu s-a lăsat pradă acestora și că a acceptat provocarea. „Aveam multe preconcepții cum că specialiștii și specialistele din Moldova sunt de vârstă înaintată, reticenți (reticente) la tinerii (tinerele) specialiști (specialiste). Mă temeam că nu voi fi tratată la egal, că opinia, viziunile, ideile mele nu vor fi acceptate. Dar realitatea a fost alta, echipa avea într-atât de multă încredere în abilitățile mele, încât mă implica în lucruri pe care eu le consideram mult prea superioare nivelului meu. Această experiență mi-a plăcut mult, membrii echipei mă motivau să cresc. Pot să spun că așteptările mele au fost întrecute cu mult, nu mă așteptam la o astfel de atitudine și la atâta încredere din partea colectivului.”
„Putem crește doar când acceptăm ideile noi”
Unul dintre lucrurile care au impresionat-o pe studentă în cadrul stagiului la Expert-Grup a fost deschiderea organizației către tineri și tinere. „Cred că multe persoane din Moldova, cu mai puțină experiență, trec cel puțin printr-un moment în care opiniile și ideile lor nu sunt ascultate. Cred că ideile noastre merită să fie auzite, și noi avem ceva de spus și sunt sigură că putem contribui la bunăstarea țării. Mai avem foarte multe de învățat și e clar că o vom face de la experți și experte, dar cred că și organizațiile, în schimb, ar trebui să fie mai deschise tinerilor și tinerelor.”
De asemenea, un aspect care ar merita să fie îmbunătățit în cadrul organizațiilor locale, este sigură studenta, ține de relațiile dintre persoanele care angajează și cele angajate. „Nimănui nu ar trebui să-i fie frică să-și exprime părerea, chiar dacă aceasta e diferită de cea a conducerii. Putem crește doar atunci când oamenii vin cu idei noi, cred că uneori, pe alocuri, în țara noastră, angajaților și angajatelor le este frică să-și expună părerea, ideile noi sau nu o mai fac, fiindcă nu sunt ascultați (ascultate). Progresul și dezvoltarea organizațiilor se bazează pe experiențele persoanelor angajate. Cred că ar trebui să fie o ascultare și o colaborare reciprocă, fiindcă într-o companie tot colectivul e o echipă care luptă pentru un scop comun.”
Totodată, Ana-Maria spune că un aspect important ține de salariu, care ar trebui să fie suficient de mare ca să asigure un trai decent. „Acest aspect este foarte important, am discutat cu mai mulți (multe) tineri și tinere care menționează că s-ar întoarce acasă dacă ar putea avea un salariu bun. Ar mai fi și nivelul de stabilitate economică și politică, iar posturile în instituțiile de stat să nu depindă de culoarea celor de la guvernare.”
„Unul dintre visurile mele din copilărie era să ridic economia Moldovei”
Tânăra este abia la începutul studiilor universitare, dar deja vede clar două oportunități de dezvoltare după absolvirea acestora. „După finalizarea studiilor de licență, am două opțiuni: prima ar fi să îmi continui educația înrolându-mă la un masterat, a doua opțiune ar fi să îmi găsesc un post de muncă la una dintre organizațiile europene, de unde aș putea să învăț mai multe.”
Ana-Maria și-ar dori să activeze în domeniul economiei, cu specializare în macroeconomie.
„Unul dintre visurile mele de când eram copil era să ridic economia Moldovei, deci probabil asta și a stat la baza deciziei de a mă orienta spre macroeconomie.”
Studenta ține să menționeze că experiența stagiului cu siguranță se va regăsi în lista celor mai frumoase momente din studenție. „Vreau să mulțumesc încă o dată pentru oportunitate, fără aceasta nu era să mă dezvolt atât și nu era să am ocazia să cunosc aceste persoane care au devenit etaloane pentru mine în domeniul dat. Tare sper și aștept să devin și eu expertă în economie.”
Moldova Brain Gain este o campanie educațională lansată de #diez și de Oficiul Ambasadei Regatului Țărilor de Jos la Chișinău. În cadrul acesteia, aflați istoriile mai multor tineri și tinere care își fac studiile în universitățile neerlandeze, ce i-a învățat această experiență, cum se vede și se simte Moldova de la distanță, dar și cum și-ar dori să fie viitorul lor profesional acasă, astfel încât să le fie recompensat efortul studiilor peste hotare.
De asemenea, în cadrul campaniei, am lansat și un concurs de internshipuri pentru studenți și studente, dar și pentru absolvenți (absolvente) ai (ale) universităților din Regatul Țărilor de Jos. În cadrul concursului au fost selectate patru tinere, care au făcut un stagiu plătit în Moldova, iar istoriile și experiențele studentelor acasă le vom publica într-o serie de interviuri.
Prin campania Moldova Brain Gain, #diez și Oficiul Ambasadei Regatului Țărilor de Jos la Chișinău își doresc să reconecteze studenții și studentele care-și fac studiile în universitățile neerlandeze cu potențialul și oportunitățile de acasă, încurajându-i/încurajându-le astfel să revină după studii pentru a implementa bunele practici învățate peste hotare, contribuind astfel la schimbări pozitive acasă.
N.B.: începând cu anul 2020, țara pe care obișnuiam să o numim Olanda și-a schimbat oficial numele pentru toate limbile. Denumirea oficială în limba română este Regatul Țărilor de Jos, iar Olanda reprezintă doar una dintre cele 12 provincii ale regatului. Limba oficială în Țările de Jos se numește neerlandeză, la fel și populația băștinașă.