Guvernul a dat aviz pozitiv la modificarea legii prin care procurorul general poate fi demis în urma unei evaluări a performanțelor sale

main-22-920×481-1

Guvernul a examinat proiectul de lege cu privire la procuratură. Aceasta ține de introducerea unor prevederi referitoare la evaluarea performanțelor și răspunderea disciplinară a Procurorului General. În acest sens, guvernul constată că instituirea unor mecanisme de genul celor inserate în proiect sunt binevenite și a dat aviz pozitiv. Acest lucru înseamnă că parlamentarii au primit undă verde pentru a vota în lectura a doua modificările incluse în lege.

„Răspunderea disciplinară a Procurorului General reprezintă un mecanism compatibil cu sistemul constituțional de organizare a puterii în stat și este necesar pentru asigurarea încrederii societății în procuratură. Societatea trebuie să-și mențină convingerea că, pe parcursul mandatului de șapte ani, Procurorul General nu exercită puterea de stat de o manieră „iresponsabilă”, că statutul acestuia nu-i asigură imunitate de răspundere pentru exercitarea defectuoasă a puterii de stat și că legalitatea activității acestuia în calitatea sa de persoană aflată în serviciu public este supravegheată de o manieră efectivă, și nu una formală”, se arată în hotărârea guvernului.

Mai jos vă prezentăm prevederile-cheie care vor putea fi votate în lectură finală.

Cum se evaluează performanțele Procurorului General?

În urma evaluării performanțelor Procurorului General, comisia de evaluare a performanțelor Procurorului General întocmește un raport motivat prin care acordă unul din următoarele calificative: „foarte bine”, „bine”, „satisfăcător”, „eșuat”.

Raportul cu calificativul obținut se prezintă Consiliului Superior al Procurorilor. În cazul obținerii calificativului „eșuat”, Consiliul Superior al Procurorilor propune Președintei Republicii Moldova eliberarea din funcție a Procurorului General.

Cum poate fi pedepsit Procurorul General?

Suplimentar la aceasta, prevederile legii se propune a fi completate cu procedura de aplicare și tragere la răspundere disciplinară a Procurorului General. Astfel, la inițiativa a cel puțin trei membri ai Consiliului Superior al Procurorilor, ai comisiei de evaluare a performanțelor Procurorului General sau a Președintei Republicii Moldova, se poate iniția procedura disciplinară în privința Procurorului General. Verificarea circumstanțelor invocate se efectuează de o comisie de disciplină constituită ad-hoc de către Consiliul Superior al Procurorilor. Comisia de disciplină se constituie din doi membri ai Consiliului Superior al Procurorilor (CSP), dintre care un membru este din rândul procurorilor, iar unul din rândul reprezentanților societății civile, precum și un membru propus de Președinta Republicii Moldova, din rândul reprezentanților societății civile. După finalizarea verificării sesizării cu privire la fapta ce poate constitui abatere disciplinară, comisia de disciplină emite una dintre următoarele decizii motivate:
a) de încetare a procedurii disciplinare, dacă nu identifică niciun temei de tragere la răspundere disciplinară;
b) de transmitere a materialelor la Consiliul Superior al Procurorilor, dacă identifică un temei de tragere la răspundere disciplinară.

Suplimentar, se propune introducerea reglementării privind posibilitatea suspendării din funcție a Procurorului General în cazul în care, în privința acestuia a fost pornită urmărirea penală în condițiile art.270 alin.(7) din Codul de procedură penală (n.r. Urmărirea penală împotriva Procurorului General se pornește de către procurorul desemnat de Consiliul Superior al Procurorilor).

La rândul său, Președinta Republicii Moldova, la propunerea Consiliului Superior al Procurorilor, numește un Procuror General interimar pe perioada suspendării.

Alte modificări

Se dorește reducerea numărului de membri ai CSP de la 15 la 12, prin excluderea Procurorului General, a procurorului-șef al Procuraturii UTA Găgăuzia și al Președintelui Uniunii Avocaților din rândul membrilor de drept.

Necesitatea excluderii Procurorului General din CSP are drept scop reducerea influenței Procurorului General asupra consiliului și asupra restului membrilor CSP aleși din rândul procurorilor.

Având în vedere că Procurorul General este numit în funcție pe un termen de 7 ani, iar membrii CSP sunt numiți pe un termen de 4 ani, există riscul ca Procurorul General să poată exercita anumite influențe în privința membrilor CSP atât în timpul, cât și după încetarea mandatului membrilor CSP. Influența necorespunzătoare a Procurorului General poate fi mai cu seamă în privința membrilor CSP aleși din rândul procurorilor, care în perioada respectivă se detașează din funcția de procuror pe durata exercitării mandatului. În aceste împrejurări, Procurorul General poate amenința sau exercita influențe necorespunzătoare asupra membrilor CSP aleși din rândul procurorilor după finalizarea mandatului acestora.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente